هزینه ساخت نیروگاه حرارتی  یک کیلوواتی؛ ۴۰۰ یورو

ساخت یک کیلووات ظرفیت نیروگاه حرارتی ۴۰۰ یورو هزینه دارد و این در حالی است که برنامه ارتقای ۱۱۱۵ مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی با هزینه بسیار کمتری زمینه افزایش تولید برق را مهیا می‌کند؛ تاجایی‌که طبق گفته‌های وزیر نیرو متوسط ارتقای توان برای هر کیلووات ساعت، ۳۰ یورو هزینه دارد که بیانگر هزینه بسیار کم ارتقای توان است.
به‌گزارش اقتصادسرآمد، ایران در تابستان سال گذشته با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در صنعت برق رو به رو بود و با فرض رشد ۴.۵ تا ۵ درصدی اوج مصرف برق، این عدد در سال جاری به ۱۹ هزار مگاوات می‌رسید که معادل ۲۵ درصد تولید برق کشور است. وزارت نیرو برای مقابله با این ناترازی و جلوگیری از افزایش مصرف در ابتدا برنامه توسعه ۳۰هزار مگاواتی صنعت برق را در دستور کار قرار داد اما به دلیل اینکه  با توجه به روند روبه‌رشد مصرف، تولید در این میزان پاسخگوی تقاضا در سال‌های آتی نبود، میزان برنامه برای چهار سال آتی و افزایش ظرفیت به ۳۵ هزار مگاوات شامل سه بخش یعنی ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی مرتبط با وزارت نیرو، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های صنایع و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر تبدیل شد.
آنطور که علی‌اکبر محرابیان - وزیر نیرو - گفته، هم اکنون از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه صنعتی ۵۴۰۰ مگاوات عملیات شروع شده و اولین نیروگاه صنایع ما در تابستان سال جاری به مدار می‌آید و بر این اساس امیدواریم نیروگاه‌های صنایع ما به بیش از ۱۰ هزار مگاوات برسد.
به گفته وی در مرحله بعد از ارتقای راندمان ما به سراغ واحدهای سیکل ترکیبی رفتیم تا با ایجاد واحدهای بخار به میزان یک سوم ظرفیت نیروگاه‌ها بدون سوخت نسبت به تولید برق اقدام کنیم وافزایش راندمان نیروگاه‌ها را شاهد باشیم. بدین ترتیب امسال ۱۲ واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته وزیر نیرو ۱۹ هزار مگاوات ناترازی ما با فرض این است که ما هیچ حرکتی نکنیم. بر این اساس با افزایش توان اتفاق افتاده تا پایان دوره گرما بالای ۶۰۰۰ مگاوات از ناترازی کاسته می‌شود اما بازهم رهایی از خاموشی بستگی به مصرف مشترکان دارد.
۶۵۰ هزار مشترک بدمصرف برق داریم
در این بین حدود ۶۵۰ هزار مشترک بدمصرف در ایران وجود دارد که وزارت نیرو برای این موضوع پاداش درنظر گرفته تا مشترکان تشویق به کاهش مصرف شوند؛ به‌گونه‌ای که قرار شده تا پنج برابر خرید قیمت برق به مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی ‌کنند پاداش داده شود. الگوی مصرف در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات است که این عدد در مناطق گرم تا ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند.
اگر مشترکی سال گذشته ۳۰۰ کیلووات مصرف می‌کرده و هم‌اکنون با کاهش ۵۰ کیلوواتی به عدد ۲۵۰ کیلووات برسد، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی ۵۰۰ تومان پاداش گرفته که معادل ۲۵ هزار تومان می‌شود. هزینه قبض این مشترک برای مصرف ۲۵۰ کیلووات نیز ۲۵ هزار تومان است که معنای رایگان شدن قبض را می‌دهد. حال اگر این مشترک به جای ۲۵۰ کیلووات ۲۰۰ کیلووات مصرف کند ۳۰ هزار تومان پاداش خواهد گرفت و در قالب بستانکاری یا به صورت نقدی می‌تواند پاداش خود را دریافت کند.
این پاداش‌ها از اول خردادماه در سیستم دیسپاچینگ  لحاظ شده و اعمال می‌شود و مشترکان می‌توانند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف ۵۰۰ تومان پاداش بگیرد.
در تلاشیم امسال را با حداقل محدودیت‌ها
 پشت سر بگذاریم
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز در خصوص آخرین وضعیت مصرف و تامین برق در کشور به ایسنا گفت: از هفته گذشته ۹ درصد به مصرف برق کشور اضافه شده؛ یعنی حدود ۴۵۰۰ مگاوات نیاز مصرف برق کشور افزایش داشته اما با این حال در شرایط فعلی شرایط مساعد است. با توجه به نیروگاه‌هایی که در مدار تولید قرار گرفته‌اند و تعمیراتی که زودتر انجام شده، وضعیت تامین برق حرارتی نیز بهتر از قبل است و علیرغم اینکه امسال به دلیل خشکسالی با کاهش پنج درصدی ذخایر آبی نسبت به سال گذشته مواجهیم، تعمیرات نیروگاه‌های برقابی به صورت ۱۰۰ درصد اتمام یافته و همه واحدها آماده تولید هستند.
وی در پاسخ به اینکه احتمال انتشار جداول خاموشی برای تابستان وجود دارد؟ توضیح داد: تمام برنامه‌ریزی‌ها به این شکل است که امسال را با حداقل محدودیت‌ها پشت سر بگذاریم و بر اساس تدابیری که پیش‌بینی شده، علاوه بر ارتقای وضعیت تولید نیروگاه‌های موجود، نیروگاه‌های تازه احداث هم در مدار تولید قرار خواهند گرفت که ظرفیت آن‌ها بسیار خوب است. با اضافه شدن نیروگاه‌های جدید حدود ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار خواهد شد و همچنین برق مازاد نیروگاه‌هایی که در اختیار صنایع هستند را هم به نرخ خوبی از آنها خریداری می‌کنیم. علاوه بر این، قیمت خرید برق از نیروگاه‌های تولید پراکنده را نیز افزایش داده‌ایم تا بتوانند تولید بیشتری داشته باشند.
هزینه ساخت نیروگاه حرارتی  یک کیلوواتی؛ ۴۰۰ یورو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه