انرژی هسته‌ای یا تجدیدپذیر، مقایسه‌ای با پیشفرض‌های اشتباه، « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

ارزان شدن انرژی پاک، توهم یا فریب؟

گروه نفت و انرژی - در قضیه درگیری روسیه و اوکراین کشورهای اروپایی قصد داشتند با تحریم گاز روسیه به این کشور فشار سیاسی وارد کنند. اما آلمان به عنوان یک کشور اروپایی، که از قضا در ایران به عنوان نماد گذار به انرژی‌های نو مطرح می‌شود، نه تنها قدرت تحریم گاز روسیه را نداشت بلکه صراحتا مجبور شد با سایر کشورهای اروپایی در این زمینه مخالفت کند. عجیب آنکه سیاستمداران آلمانی حتی به خاطر مصلحت سیاسی حاضر نیستند برنامه اعلامی خود برای تعطیلی همه نیروگاه‌های هسته‌ای را متوقف کنند.  منیت انرژی و تبع آن امنیت کشورها مستقیما به تصمیم‌هایی که سیاستمداران کشورها می‌گیرند وابسته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در ایران به عنوان کشوری در حال توسعه و تشنه انرژی که بیش از ۹۰ درصد از انرژی برق خود را از حوزه‌های گازی خلیج فارس می‌گیرد، درک این موضع بسیار مهمتر می‌شود. در حدود یک دهه گذشته، انگاره بی‌اساس و مبهم کنار گذاشته شدن انرژی هسته‌ای توسط کشورهای پیشرفته ذهن غالب تحلیلگران ایرانی را اشباع کرده است. در واقع فرانسه، ژاپن و کره جنوبی، از موضع پیشین خود درباره کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای پشیمان شده‌اند و اتفاقا بنا دارند به سمت ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید حرکت کنند. برنامه کشور چین نیز گسترش انرژی هسته‌ای با نرخی بی سابقه در مقیاس جهانی است. رشد ظرفیت انرژی هسته‌ای در گذشته و آینده در چین در شکل زیر نشان داده شده است.
در شرایطی که بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، چین و برخی از کشورهای منطقه، در مسیر احداث نیروگاه‌های هسته‌ای متعدد هستند، بررسی‌ها نشان می‌دهد توسعه این انرژی در ایران می‌تواند هزینه تولید برق مورد نیاز کشور را تا چندین میلیارد دلار کاهش دهد. کشورهای مهم همسایه کشور، امارات، ترکیه، پاکستان در حال افرایش تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای جدید هستند. عربستان و عراق نیز تمایل برای ساخت اولین نیروگاه خود را اعلام کرده‌اند.
توان انرژی هسته‌ای  برای آزادسازی ده‌ها میلیارد دلار سرمایه کشور 
مصطفی عباسی کارشناس صنعت انرژی در اینباره به  خبرنگارروزنامه اقتصادسرآمد؛ گفت: درسال‌های گذشته در کشور تنها در خصوص تولید برق حدودا ۱۲.۵ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شده است. از آنجا که بخش اعظم تولید برق در کشور از گاز می باشد، این رقم قابل توجه در این حوزه هزینه می شود. اگر تنها خود سوخت مصرفی را برای تولید برق بدون هزینه های دیگر برای تولید هر کیلووات ساعت انرژی مدنظر داشته باشیم هر مترمکعب گاز حدود ۲۴ سنت قیمت دارد.
او ادامه داد: اگر همه هزینه ها ی تولید برق لحاظ شود به مراتب رقم نرخ برق افزایش می یابد. دولت نمی تواند صرفا با آزادسازی یارانه‌ها مشکلات اقتصاد صنعت انرژی را حل نماید. باید علاوه بر سیاست های هدفمندی یارانه‌ها بهای تمام شده انرژی تولیدی را نیز کاهش دهد. برای همین باید به سمت منابع ارزان انرژی حرکت نماید تا یارانه پرداختی انرژی کاهش یابد.
انرژی هسته‌ای یا تجدیدپذیر، مقایسه‌ای با پیشفرض‌های اشتباه
در مقایسه انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر، مشخصا بادی و خورشیدی، معمولا یک نکته کلیدی فراموش می‌شود و آن این است که شبکه‌های برق بالاخره به حداقل یک منبع دائمی و پیوسته نیاز دارند. انرژی‌های خورشیدی و بادی ذاتا قابلیت تامین انرژی در همه ساعات شبانه‌روز به طور پیوسته و منظم و طبق نیاز را ندارند. این عدم پیوستگی چالش بزرگی است که در عمل تنها به وسیله پشتیبانی دائمی نیروگاه گازی یا برق‌آبی مرتفع می‌شود.
بارها  در رسانه‌ها عنوان می‌شود که انرژی بادی و خورشیدی از سدی مهم عبور کرده‌اند و قابلیت رقابت با سایر انرژی‌ها را پیدا کرده‌اند. منبع اصلی ادعای رقابت‌پذیر شدن انرژی بادی و خورشیدی داده‌های تئوریک و دستچین شده موسسه Lazard است. در این مقایسه هزینه سرمایه لازم برای ساخت راکتور چندین برابر میانگین دهه‌های اخیر در نظر گرفته است.
امنیت انرژی با امنیت تامین پایدار انرژی متفاوت است. از نقطه‌نظر امنیت انرژی، وابستگی بیش از حد به گاز و نفت کشور را آسیب‌پذیر می کند. بدین منظور باید برای تامین انرژی سبد انرژی گسترش پیدا کند. از دید شبکه تامین نیاز پایه شبکه تنها با انرژی‌های پایدار امکانپذیر است. انرژی های فسیلی آبی زمین‌گرمایی و هسته­ای تنها گونه‌های غیرشلخته هستند که در کشور پتانسیل تولید دارند. با توجه به کمبود منابع آبی طی سالیانه گذشته و ضرورت سیاست مهار آب و از طرفی با توجه به لزوم فاصله گرفتن از گونه های فسیلی به سبب وابستگی بیش از حد، تنها گزینه در دسترس انرژی هسته­ای می باشد. از طرفی سوخت نیروگاههای هسته­ای قابلیت ذخیره به شکل بلندمدت به اشکال مختلف دارد و این خود به پایداری تامین انرژی کمک شایانی می‌کند. این تصور که در اقلیم بیابانی ایران می‌توان مزیت خاصی برای انرژی خورشیدی ایجاد کرد نیز مانند سایر ادعاهای پیرامون انرژی تجدیدپذیر نشانی از صحت ندارد.
در همه کشورها به منظور توجیه‌پذیر نگه داشتن انرژی بادی و خورشیدی یارانه سرشاری تخصیص یافته است. برای مثال در کشور آمریکا در بازه سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ به انرژی خورشیدی حدود ۴۳ برابر و به انرژی بادی حدود ۱۰ برابر به ازای واحد برق تولیدی، نسبت به انرژی هسته‌ای یارانه داده شده است.
 ارزان شدن انرژی پاک، توهم یا فریب؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه