اما و اگر های رونق سفرهای دریایی، «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

آینده روشن سفرهای دریایی در ایران

گروه اقتصاددریا - سفرهای دریایی بی شک از لذت بخش ترین سفرهایی است که از لحظه شروع موجب تفرج روحی و روانی است و مسافر از همان ابتدا با حال و هوای دریا در هم آمیخته و لحظات شیرینی را تجربه می کند. برای توسعه مسافرت های دریایی لازم است زیرساخت های بندری لازم ایجاد و تقویت شوند. سهولت دسترسی به بلیت مسافرت تا سوار شدن به کشتی تسهیل و مناسب شود؛ سفر با کشتی برای مسافر باید توجیه اقتصادی پیدا کند. مسافر محاسبه گر است و از پول بلیت تا زمانی که در کشتی صرف می کند را محاسبه می کند؛ بنابراین اگر با قیمت های نجومی مواجه شود به طور طبیعی، سفر هوایی یا زمینی را جایگزین می کند. از این روست که حوزه کشتیرانی هم از نظر کشتی های تفریحی مناسب با رنج قیمتی متنوع- مخصوصا تعرفه های اقتصادی برای  عموم- و هم از نظر برنامه های فرهنگی در طول مسیر، غذا و نوشیدنی با قیمت مناسب و دیگر موارد رفاهی مشتریان را فراهم کند تا آینده مسافرت های دریایی، آینده ای روشن و قابل اهمیت شود. 
به گزارش اقتصادسرآمد، طی ماه‌های گذشته مذاکرات متعددی بین مسئولان ایران و قطر برای رونق سفرهای دریایی به ویژه در ایام جام جهانی فوتبال صورت گرفته و دو طرف برای انجام این کار بارها اعلام آمادگی کرده‌اند. درپی اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی سفرهای دریایی به قطر در آستانه مسابقات جام جهانی فوتبال و از سرگیری سفر دریایی بوشهر-کویت، به نظر می‌رسد سفرهای دریایی خارجی در حال راه‌اندازی مجدد است.
ایران با ۱۲ کشور مرز آبی یا دریایی دارد اما فقط به دو کشور امارات و کویت می‌توان با کشتی سفر کرد. ایران از طریق دریای خزر، خلیج فارس و عمان (مکران) به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، عراق، کویت، عربستان، قطر، امارت متحده عربی، عمان و پاکستان دسترسی دارد اما بیشترین ترددهای آبی بین ایران با این کشورها بیشتر جنبه تجاری دارد تا مسافرتی. در گذشته سفرهای دریایی از ایران به دو کشور «قطر» و «عمان» نیز انجام می‌شد که اکنون حرکت کشتی‌ها در این مسیرها متوقف شده است. علت این مهم  بیشتر مقرون به صرفه نبودن حرکت کشتی‌ها در این دو مسیر بین‌المللی است. زیرساخت بندری و پایانه سفرهای دریایی در هر دو مقصد وجود دارد، اما باید رقابتی بین کشتی‌های مسافربری و شرکت‌های هواپیمایی باشد تا برای استفاده توجیه پیدا کند. گاهی سفر هوایی از نظر هزینه، زمان و سهولت، مقرون به صرفه‌تر از سفر با کشتی است.ظاهراً سفرهای بین‌المللی دریایی درحال حاضر بین بندر «شهدباهنر» در بندرعباس و «شارجه» در امارات، همچنین بین «بندر لنگه» در استان هرمزگان و «دبی» در امارات و بین «خرمشهر» در استان خوزستان و «کویت» انجام می‌شود. گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، هفت استانی هستند که به پهنه‌های آبی دسترسی دارند اما سفرهای بین‌المللی دریایی فقط از سه بندر در دو استان به سه بندر در دو کشور انجام می‌شود. 
سفرهای دریایی به روزهای اوج خود بازمی‌گردد
حمیدرضا غلامی کارشناس و فعال حوزه راه در این باره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش بینی می‌شود در اواسط تابستان امسال اسکله مسافری بوشهر آماده سفر‌های دریایی خواهد شد و با شرکت صاحب کشتی‌های مورد نظر نیز مذاکره شده تا هر چه سریعتر آماده سازی کشتی‌ها نیز انجام شود.
کدام کشورها اولویت سفر دریایی 
ایرانیان خواهد بود
وی ادامه داد: قطر جزو اولویت‌های ما برای راه‌اندازی سفر‌های دریایی و گردشگری دریایی است و معتقدیم که امکانات و زیرساخت در ایران به وجود آمده و در قطر هم وجود دارد و می‌توانیم از طریق سفر‌های دریایی از امکانات گردشگری دو کشور به نحو احسن استفاده کنیم.
نقطه قوت راه دریایی نسبت به دیگر 
شقوق حمل‌ونقل
او با اشاره به این نکته که، پیش از این نیز رییس جمهور و وزیر راه شهرسازی مذاکرات مفصلی را با قطری‌ها برای رونق و توسعه روابط اقتصادی دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های بندری، دریایی، تجاری، گردشگری انجام داده بودند، ابراز داشت: توجه دولت و دیگر ارکان کشور به توسعه دریا محور فرصتی برای رونق بنادر است که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود.
موضوعاتی که رونق اقتصادی استان‌های ساحلی را رقم می‌زند
غلامی افزود: یکی از موضوعاتی که رونق اقتصادی استان‌های ساحلی را رقم می‌زند توجه ویژه به کشور‌های همسایه از مسیر دریا است. در این راستا پس از توجه ویژه به راه‌اندازی خط مسافربری بوشهر- قطر، احیا خط مسافربری دریایی بوشهر- کویت مدنظر قرار گیرد که در این زمینه اقدام‌های ارزشمندی در سازمان بنادر صورت گرفته است.
این کارشناس راه کشورمان تاکید کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا، سفر‌های دریایی چابهار-مسقط، بوشهر-قطر، لنگه-دوبی، قشم- عمان و بوشهر- کویت انجام می‌شد و مذاکراتی نیز برای توسعه و افزایش کمی سفر‌های دریایی به مقاصد دیگر در دست انجام بود، اما شیوع این ویروس همه سفر‌های دریایی را در جهان تحت تاثیر قرار داد و سفر‌های دریایی در ایران را تقریبا به مدت دو سال به تعطیلی کشاند.
تردد کشتی‌های مسافرتی در این مسیر به لحاظ هزینه تا مقطعی مقرون به صرفه بود، اما هزینه کشتی که در این مسیر استفاده می‌شد خیلی بالا بود. کشتی عمان مدرن بود و می‌توانست مسافت ۱۵۰ مایلی را در دریا سه ساعته طی کند که سرعت بالایی در مسیرهای دریایی به حساب می آید اما پروازهایی در همین مسیر وجود داشت که به لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌تر بود و آن خط کشتیرانی نتوانست با آن‌ها رقابت کند و  ادامه فعالیت آن به لحاظ اقتصادی دیگر توجیه نداشت. در حال حاضر سفرهای دریایی به نقاط مختلف جهان طرفداران زیادی دارد. افراد زیادی هستند که برای سفر کردن سیستم حمل و نقل دریایی را انتخاب می کنند و برای این انتخاب شان هم دلایل منطقی دارند.
آینده مسافرت های دریایی
سفر از راه دریا بسیار کم هزینه است، آرامش وصف ناپذیری دارد، به مسافران کمک می کند با افرادی که از فرهنگ های مختلف هستند آشنا شوند و تجربه های بی نظیری برای خود به دست آورند. اگر این دلایل شما را به سفرهای دریایی علاقه مند کرد در مقاله های تحلیلی حوزه دریا محور روزنامه اقتصاد سرآمد همراه ما باشید تا ببینیم از راه دریا به کدام یک از کشورهای جهان می توانیم سفر کنیم.
 آینده روشن سفرهای دریایی در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه