جبران ضرر ۷۳۵ مسئول اجرایی به بیت‌المال

پیگیری تحقق شعار سال در دیوان محاسبات

گروه شعارسال -  دیوان محاسبات کشور مؤسسه ای دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل است و زیرنظر مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نظارتی آن عمل می نماید. این دیوان به کلیه حساب های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت های دولتی و سایر دستگاه هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد رسیدگی یا حسابرسی می‌نماید که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات حساب ها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌نماید. دیوان محاسبات در اصطلاح حقوقی چنین تعریف شده است : دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت می‌کند که هزینه‌های معینه در بودجه از میزان معین شده تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع‌آوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.
به گزارش اقتصادسرآمد، دیوان محاسبات کشور طی سال‌های گذشته عملکرد قابل توجهی داشته است و اخیرا رهبر معظم انقلاب هم از اقدامات دیوان محاسبات ابراز رضایت کردند. رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته گذشته (۴ خرداد ماه) با مقام معظم رهبری دیدار کردند که ایشان نکات و توصیه‌های مهمی به نمایندگان مجلس داشتند و مسائلی را هم درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی مطرح فرمودند.
رهبر معظم انقلاب با تمجید از چابکی و گزارش‌های به موقع دیوان محاسبات در چند سال اخیر، فرمودند: اخیراً دیوان محاسبات بررسی بودجه بعضی از شرکت‌های دولتی را نیز آغاز کرده که اگر آن را به همه شرکت‌های دولتی تعمیم دهید، از جمله امتیازات این مجلس خواهد بود.
قدردانی بذرپاش از رضایت رهبر انقلاب
پس از فرمایش مقام معظم رهبری، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور در پیامی خطاب به مقام معظم رهبری، نوشت: اظهار رضایت حضرتعالی از عملکرد دیوان محاسبات کشور، مایه مباهات و نشان افتخار گرانقدری بر لوح ضمیر کارکنان و کارشناسان خدوم این دستگاه و پشتوانه‌ای معنوی برای اهتمام مضاعف به وظایف مورد تأکید معظم له است.
وی تاکید کرد: بی تردید این عنایت مشفقانه، ایفای تکالیف قانونی محوله را ضروری‌تر و کارکنان دیوان را به ادامه راه و حصول نتایج مورد انتظار حضرتعالی، امیدوارتر می‌نماید. از خداوند متعال، توفیق پیروی از رهنمودهای حکیمانه آن رهبر فرزانه را خواستارم.
عملکرد دیوان محاسبات در یک نگاه
با توجه به تمجید مقام معظم رهبری از چابکی و گزارش‌های به موقع دیوان محاسبات، این پرسش مطرح می‌شود که دیوان محاسبات در سال‌های اخیر چه اقدامات مهمی انجام داده است که در اینجا به اهم اقدامات دیوان محاسبات کل کشور اشاره می‌کنیم:
۱- تهیه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ یک ماه زودتر از موعد
۲- تهیه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ چهار ماه زودتر از موعد
۳- تهیه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شش ماه زودتر از موعد
۴- تهیه گزارش‌های تفریغ بودجه در مقاطع ۲ ماهه حین اجرای بودجه
۵- ایجاد سامانه ارتباط مردمی ۱۹۸ در راستای اجتماعی‌سازی نظارت
۶- تدوین سند راهبردی برنامه پنج ساله سوم با پیش‌بینی اجرای ۷۶ پروژه مهم
۷- تشکیل شبکه یاوران مردمی دیوان با حضور نخبگان جوان و معتمدین هر استان
۸- پیگیری تحقق شعار سال ۱۴۰۱ با بررسی قوانین مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان
۹- بسترسازی جهت تعامل حداکثری با رسانه‌ها و افکار عمومی و برگزاری نشست‌های تخصصی
۱۰- به‌روزرسانی، پایش الکترونیک و هوشمندسازی نظارت به سامانه سنا در راستای نظارت برخط
۱۱- ایجاد شورای اندیشه‌ورزی صیانت از بیت‌المال در استان‌ها
۱۲- ۱۱۵۴ تذکر و توبیخ مسئول اجرایی
۱۳- جبران ضرر و زیان ۷۳۵ مسئول اجرایی به بیت‌المال
۱۴- انفصال دائم از خدمت ۱۵ مسئول اجرایی
۱۵- رسیدگی به عملکرد احکام برنامه ششم توسعه
۱۶- اعلام مکتوب تکالیف قانونی انجام نشده دستگاه‌های اجرایی و تشکیل جلسات مستمر با وزرا و رؤسای دستگاه‌ها
۱۷- پیگیری تحقق شعار سال ۱۴۰۰ با بررسی قوانین هفت‌گانه مرتبط با تولید
۱۸- اعلام مکتوب تکالیف بودجه‌ای سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های اجرایی به وزرا
۱۹- برگزاری طرح‌های فرهنگی، ورزشی، معرفتی و اقدامات تشویقی مرتبط با خانواده
۲۰- پیگیری و بررسی دقیق موضوعات تأثیرگذار در زندگی مردم نظیر ارز ترجیحی و واگذاری‌های غیرقانونی مانند کشت و صنعت هفت تپه
تأثیر رویکرد تحولی دیوان محاسبات در اقتدار مجلس
بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ‏دیوان محاسبات در دوره جدید، مدال افتخار تأیید رهبری معظم و حکیم را گرفت، گفت: رویکرد فعال و تحولی دیوان، به مجلس اقتدار ویژه بخشیده است و ما خواستار تداوم تلاش مضاعف و رویکرد علمی و تحولی دیوان محاسبات هستیم.
همچنین احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد دیوان محاسبات کشور، اظهار داشت: ‏توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله) به عملکرد ‎دیوان محاسبات کشور و حمایت ایشان از اقدامات صورت گرفته در دوره یازدهم و بیان نکات ریز در مورد عملکرد این نهاد، نشان از تسلط کامل ایشان بر امور مجلس دارد.‬ به سهم خودم از اقدامات ریاست و همه کارکنان دیوان محاسبات تشکر می‌کنم.
 پیگیری تحقق شعار سال در دیوان محاسبات
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه