بررسی « اقتصاد سرآمد» از وضعیت توسعه انرژي‌هايتجدیدپذیر دريايي ایران

تنگه خوران و خورموسي منبع تولید انرژی پاک خلیج فارس

گروه انرژی دریایی - انرژي موجود در درياها و اقيانوس‌ها يكي از اشكال انرژي‌هاي تجديدپذير است كه مي‌تواند به‌عنوان يك منبع بزرگ و بي‌پايان انرژي براي مصارف گوناگون بشر مورد استفاده قرار گيرد. منبع اصلي اين انرژي مانند ساير انواع انرژي‌هاي تجديدپذير (به‌استثناي انرژي زمين‌گرمايي و جزر و مد)، انرژي خورشيدي و منبع اصلي انرژي جزر و مد جاذبه ماه است. نيروگاه‌هاي موجي از تنوع بسيار زيادي برخوردار هستند؛ برخي بر روي آب شناورند و برخي ديگر در ساحل نصب مي‌شوند. همچنين نحوه درگيري آنها با امواج و درنتيجه نوع حركتي كه جذب مي‌كنند، با هم تفاوت بسيار دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در سازمان انرژي هاي نو، انرژي جزر و مد معمولا توسط سامانه‌هايي شبيه سد‏هاي هيدروليكي معمولي مهار مي‌شود به اين ترتيب كه در هنگام بالا آمدن آب، مخازني در ساحل پر مي‌شود و آبي كه در آن به دام افتاده است، در هنگام پايين رفتن تراز آب از دريچه‌هاي سد عبور داده مي‌شود و توربين‏‌هاي آبي را براي توليد برق مي‌چرخاند. البته مي‌توان درصورت وجود شرايط مناسب منطقه‌اي و تاسيسات لازم، در هنگام بالا بودن تراز آب هم عكس اين عمل را انجام داد و از يك جزر و مد دو بار انرژي استحصال كرد كه براي بهره‌برداري اقتصادي از اين سامانه‌ها، اختلاف تراز آب در حالت جزر و حالت مد بايد متوسطي معادل دست‌كم پنج متر داشته باشد كه طبق مطالعه‌ها تنها 40 نقطه در جهان چنين اختلاف ترازي را تجربه مي‌كنند.
انرژي حرارتي اقيانوس‌ها يا درياها كه از اختلاف دماي آب‌هاي سطحي و آب‌هاي عمق 1000 متري درياهاي بزرگ استفاده كرده و يك سيكل كم بازده و دما پايين ترموديناميكي را بين اين دو منبع حرارتي سرد و گرم برقرار مي‌كند، نيز مورد توجه و بهره‌ برداري آزمايشي قرار گرفته است. در بيشتر سامانه‌هاي استفاده از جريان‌ هاي دريايي، حداقل سرعت جريان براي اقتصادي عمل كردن سامانه استحصال انرژي 1.5 متر بر ثانيه و يا براي نيروگاه‌هاي موجي ارتفاع موج 2-3 متر گزارش شده ‏است كه در درياهاي ايران چنين سرعت جرياني و يا ارتفاع موجي به‌ندرت اتفاق مي‏‌افتد كه در زمينه انرژي جزر و مد نيز 36 منطقه از سواحل جنوبي ايران تاكنون مورد سنجش قرار گرفته است.
پتانسیل موجود انرژی در آب های جنوب
مرتضی اکبری کارشناس فعال حوزه انرژی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: يكي از مناطق مناسب براي استفاده از انرژي جزر و مد در ايران به يك منطقه ويژه به نام خورموسي در استان بوشهر مربوط است كه به‌طور طبيعي به شكل حلزوني است و مي‌تواند يك مخزن طبيعي ذخيره آب باشد كه در هنگام مد آب را ذخيره كند و در هنگام جزر بازگرداند كه با نصب توربين‌هاي متوالي مي‌توان به برق تجديدپذير دست يافت.
تنگه خوران بهشت انرژی خلیج فارس
وي تصريح كرد: درباره پتانسيل‌هاي جرياني موجود در كشور مي‌توان به منطقه 'تنگه‌خوران' حدفاصل جزيره قشم و خاك مادر اشاره كرد كه جريان آب با سرعت از آنجا عبور مي‌كند و مي‌توان با ‌بكارگيري توربين‌هاي جرياني نسبت به توليد برق اقدام 
كرد.
او يكي از دلايل كم‌توجهي به انرژي‌هاي دريايي و امواج را غيراقتصادي بودن آنها عنوان كرد و گفت: مي‌توان گفت كه سامانه‌هاي موجي درمجموع هنوز به اندازه كافي تكامل پيدا نكرده‌اند و براي جا افتادن و رسيدن به مرحله بهره‌برداري تجاري، راه درازي را در پيش دارند و استفاده از ساير انرژي‌هاي تجديدپذير همچون باد، زمين‌گرمايي و خورشيدي اقتصادي‌تر بوده و لذا رويكرد به آنها بيشتر است.
توسعه طرح‌هاي انرژي‌هاي دريايي در آينده نزديك متصور نيست
اکبری اضافه كرد: متاسفانه به‌دليل محدوديت در منابع مالي از يك سو و توجيه‌پذير نبودن اين فناوري‌ها از نظر اقتصادي در زمان حاضر و همچنين كم بودن پتانسيل‌هاي مناسب در برخي از اشكال انرژي دريايي، امكان توسعه طرح‌هاي مرتبط با انرژي‌هاي دريايي در آينده نزديك چندان متصور نيست.
وي درباره ويژگي‌هاي سامانه‌هاي دريايي، گفت: از ميان انرژي‏‌هاي تجديدپذير، انرژي‏‌هاي دريايي از انرژي‏‌هاي پاك و پرظرفيت به‌شمار مي‌روند. چنين طرح‌هايي كاملا سازگار با محيط زيست هستند كه تاثير كمي بر تغيير اكولوژيكي مي‌گذارد. امروزه رشد روز افزون جمعیت باعث رشد مصرف انرژی که عمدتا از سوختهای فسیلی تامین می گردد شده است. این به نوبه خود باعث کاهش ذخایر نفت و گاز و افزایش قیمت آنها و ایجاد گازهای گلخانه ای وآلودگی هوا گردیده است. این مسئله توجه محققان را به استفاده از منابع پاک انرژی جلب کرده است. از جمله این انرژی ها انرژی امواج دریا است. در دنیا طرح های مختلفی در رابطه با جذب انرژی امواج اقیانوسی ارائه گردیده است که اکثرا هنوز در مراحل تحقیقاتی بوده و به تولید انبوه نرسیده اند. 
گرم شدن زمین به علت سوخت های فسیلی دارای نتایجی از جمله تاثیر بر الگوی بارندگی، بالا آمدن آب دریاها و تاثیر متفاوت بر زندگی گیاهان، حیات وحش و انسان ها می باشد. همه این دلایل دانشمندان را به یافتن منابع تجدید پذیر، ترغیب می کند. منابع انرژی تجدیدپذیر به طور برجسته شامل انرژی باد، انرژی خورشیدی و در مقیاس کوچکتر انرژی برق آبی ، در حال گسترش می باشند. از مزایای انرژی امواج، عدم آلودگی به واسطه تولید گاز دی ا کسیدکربن، فرصت های تجاری مشترک دریایی، حفظ منابع سوخت، کاهش خطر پذیری سوخت در آینده و افزایش تنوع در منابع تامین برق است.
  تنگه خوران و خورموسي منبع تولید انرژی پاک خلیج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه