گزارش« اقتصاد سرآمد» از چالش های تصفیه آب دریا در کشور

آیا ایران به تکنولوژی آب شیرین کن هسته‌ای دست می یابد

گروه دانش دریا - آب دریا علاوه بر اینکه حاوی مقدار زیادی نمک در خود است آلودگی­‌های زیادی همراه خود دارد؛ از جمله این آلودگی­‌ها نشت نفت توسط نفت­کش­‌ها، ریختن زباله در دریا، ورود آب آلوده رودخانه به آب دریا، وجود ذرات شن و ماسه و... که همگی این موارد باعث آلایندگی آب می‌­شود و مصرف این آب‌ها حتی در بخش کشاورزی و صنعتی مضرات زیادی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل شیرین‌ سازی آب دریا با روش‌های خاصی مانند روش اسمز معکوس RO صورت می پذیرد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، باید گفت در فرایند اسمز معکوس تنها آب قادر به عبور کردن از آن است زیرا دارای یک فناوری غشا (ممبران) می‌باشد که توانایی تشخیص غلظت آب را داشته و با گرفتن جامدات معلق، فلزات سنگین و مواد دیگر اجازه عبور به آن‌ها نمی دهد و فقط آب تمیز و بدون آلایندگی عبور داده می‌­شوند؛ زیرا فضای ممبران طوری طراحی شده است که تنها مولکول آب که دارای قطره 0.005 میکرومتر است می‌تواند از میان سوراخ‌ها و منافذ رد شود. با توجه به مسأله کم آبی که در حال افزایش است و مشکل آب آشامیدنی تمیز و عاری از آلودگی، هدف از طراحی آب شیرین کن دریایی حذف نمک و آلودگی‌­‌های آب دریا است که هر چقدر درصد حذف نمک در این سیستم بیشتر باشد، به معنی توانایی دستگاه در عملیات تصفیه آب و حذف ناخالصی­‌ها است که باید بین ۹۵ تا ۹۹درصد از این ناخالصی‌ها را از بین ببرد. لازم بذکر است چنانچه این میزان کمتر باشد نشان دهنده آن است که باید فیلتر‌های ممبران تعویض یا شست و شو شوند.
سرمایه‌­گذاری و صرف هزینه در زمینه راه‌­اندازی دستگاه‌های آب شیرین کن دریایی در کشور‌هایی که با مشکل کم آبی و آب سالم روبرو هستند و از طرفی به منابع آبی بی‌­پایان دسترسی دارند می‌­تواند طیف وسیعی از نیاز‌های روزانه جوامع بشری را برطرف کند. از جمله مزایای تصفیه آب دریا می‌­توان شیرین­ سازی آب دریا برای تأمین آب شرب و شستشو در جا‌هایی مانند کشتی­‌ها و لنج­‌ها، ناو‌های جنگی و نظامی، اسکله­‌ها، دکل­‌های نفتی، جزیره­‌ها، جا‌هایی که با کمبود آب روب­رو هستند، شیرین­ سازی برای مصارف صنعتی، شیرین ­سازی برای مصرف در بخش زراعت و گلخانه­‌ها، تأمین آب برای نیروگاه­‌های بخار و سیکل ترکیبی را ذکر کرد.
آیا ایران به تکنولوژی آب شیرین کن هسته‌ای متمایل خواهد شد
ولی حکیمی کارشناس ارشد انرژی کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد؛ گفت: با توجه به محدود بودن منابع سوخت ‌های فسیلی و تأثیر استفاده از آنها بر ایجاد آلودگی و گازهای گلخانه ‌ای، استفاده از انرژی هسته ‌ای به عنوان یک جایگزین مناسب سوخت ‌های فسیلی برای شیرین کردن آب دریا می ‌تواند یکی از بهترین گزینه ‌ها باشد. استفاده از این منبع انرژی می ‌تواند جایگزینی پاکتر و ایمن تر برای شیرین کردن آب دریاها در نظر گرفته شود.
خروجی نیروگاه‌های هسته‌ای می‌تواند آب شیرین کن دریایی باشد؟
وی با بیان این مهم که، در حال حاضر چشم ‌انداز استفاده از انرژی هسته ‌ای برای شیرین کردن آب دریاها بسیار جذاب است؛ افزود: چراکه می ‌توان از گرمای ایجاد شده ناشی از گداخت هسته‌ای در قلب رآکتورهای نیروگاه های هسته ای تولید برق، برای شیرین کردن آب نیز استفاده کرد. از سوی دیگر حتی از برق حاصل از فعالیت این نیروگاه ها نیز می توان برای شیرین کردن آب دریا بهره برد. 
چالش های تصفیه آب دریا چیست؟
استفاده از تکنولوژی و بهره­‌برداری از فناوری های جدید علاوه بر اینکه در زندگی ما تأثیرات مثبت زیادی دارند ممکن است معایبی هم داشته باشند. در مورد استفاده از آب شیرین کن دریایی نیز اینگونه است. از جمله معایب تصفیه آب دریا با آب شیرین کن دریایی هزینه­‌های مصرف انرژی می‌­باشد زیرا این دستگاه‌ها میزان مصرف برق بالایی دارند و همینطور از سوخت‌های فسیلی به میزان زیاد برای تأمین انرژی لازم استفاده می کنند که این موضوع باعث آلودگی هوا می‌­شود و به محیط زیست آسیب وارد می‌کند. 
استفاده از آب شور در مصارف عمومی مانند نوشیدن مضرات بسیاری داشته باشد. اثرات آن حتی میتواند باعث مرگ شود. لذا در صورت وجود مشکل آب شور توصیه میشود که حتما آب را قبل از مصرف به وسیله دستگاه آب شیرین کن دریا تصفیه شود.
همچنین از دیگر مضرات استفاده از آب تصفیه نشده دریا میتوان به آلودگی های موجود در آن اشاره کرد. برخی از این آلودگی ها باعث بیماری های ی در بدن میشوند. به همین دلیل استفاده از اب دریا حتی به  عنوان مصارف غیر شرب نیز عاقلانه نیست. با اینکه سفارش و خرید دستگاه آب شیرین کن دریا آبها را تا حد هخلوص تصفیه آب تا حد خلوض آن را تصفیه میکند. به همین جهت شما میتوانید از از آب خروجی آن ها در مصراف عمومی مانند شرب و شست و شو از آن استفاده کنید.
دستگاه های آب شیرین کن دریایی علاوه بر تصفیه آب دریا میتوان در مصارف دیگر نیز مورد استفاده قرار داد. از این مصارف میتوان به صنایع ، مجتمع های مسکونی و اداری و دیگر کاربری ها نامبرد. توان تولید آب ها نیز با توجه به نوع پمپ و فشار متفاوت میباشد. لذا سفارش و خرید دستگاه تصفیه آب دریا قادر به تولید بهینه آبها می باشند.
 آیا ایران به تکنولوژی آب شیرین کن هسته‌ای دست می یابد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه