همراه با جشن فارغ التحصیلی دانش آموختگان دانشکده مهندسی دریا« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

فارغ التحصیلان مهندسی دریا؛ نقطه سرخط!

گروه اقتصاد دریایی - جشن فارغ‌آلتحصيلي، پاياني است براي يك شروع دوباره. سال‌ها تلاش براي ورود به دانشگاه و ترم به ترم تلاش براي خروج از آن! و هيجان فارغ‌التحصيلي نقطه پاياني است كه دانشجو را پشت خط شروع  دوباره مي‌آورد: نقطه سر خط! نقطه دانشگاه، پايان تلاش ذهني است و سرخط فعاليت ذهن و عمل، تازه آغاز مي‌شود. اين آغاز متفاوتي است زيرا اين بار دو خط شروع پيش روي دانشجو قرار مي‌گيرد؛ يكي شروع دوباره تحصيل در مقطع بالاتر و ديگري كار و فعاليت عملي در رشته‌اي كه درس خوانده است.
هر دو خط شروع جديد، چالش‌هاي سنگيني در پيش روي دانشجو قرار مي‌دهد؛ از يك سو مبارزه براي كسب كرسي دانشجويي در مقطع بالاتر و ديگري جنگ براي به  دست آوردن شغل مناسب؛ هر كدام از ديگري سخت‌تر و پرچالش‌تر.
غول كنكور، بزرگ‌تر از گذشته در مسير بازي دانشجو قرار مي‌گيرد و او تا اين غول را از پاي در نياورد، نمي‌تواند به مرحله بعد وارد شود؛ از اين رو، جشن فارغ‌التحصيلي فقط چندساعتي او را سرخوش مي‌كند و بعد از ساعتي به اين فكر مي‌كند كه چگونه برنامه‌ريزي كند كه بتواند مطالعات منظم خود را ادامه داده و سد كنكور را بشكند و وارد مرحله بالاتر تحصيل شود. البته آنان كه از مسير بدون كنكور مي‌روند، حال بهتري دارند!
شغل، چالش سنگين ديگري است كه دانشجوي فارغ‌التحصيل با آن دست به گريبان مي‌شود. جنگي سخت و نابرابر، زيرا در جامعه اي كه بيكاري غوغا مي‌كند و بخش‌هاي خاصي، بيشتر رنج بيكاري مي‌كشند، بسيار سخت است تا كسي بتواند شغلي در راستاي تخصص و علاقه خود پيدا كند. 
در جوامع در حال توسعه(و جوامع عقب‌مانده)، اغلب داشتن شغل مهم است و رابطه آن با رشته تحصيلي و علاقه، در رتبه‌هاي بعدي قرار دارد و اغلب هم ناديده گرفته مي‌شود. مثلا كارشناس تغذيه در راه آهن مشغول به كار است! كارشناس ادبيات در بخش فني چاپ! اما در جوامع پيشرفته، شرط ورود به شغل، داشتن تخصص مستقيم در رابطه با همان شغل است. براي مثال، كارشناس ادبيات نمي‌تواند در چاپخانه كار كند؛ زيرا تخصص او نيست.
اين اوضاع براي دانشجويان دانشكده مهندسي دريا دانشگاه اميركبير كه به تازگي فارغ التحصيل شدند هم وجود دارد. در حوزه دريا، سرمايه‌گذاري به حد كافي نيست؛ بنابراين شغل هم به حد كفايت ايجاد نشده و نمي‌شود؛ از اين رو جاي سوال است كه بدانيم چند درصد اين دانشجويان ادامه تحصيل مي‌دهند و چند درصد در مشاغل مرتبط با رشته تخصصي-مهندسي خود در حوزه دريا مشغول به كار مي‌شوند. 
در مراسم جشن فارغ التحصيلي دانشكده مهندسي دريا، پيام اميدبخشي از معاون معاون تحقیقات و فناوری، مبني بر دعوت از دانشجويان فارغ‌التحصيل شده براي همكاري، منتشر شد و اين همان چيزي است كه لازم است مسئولان برنامه ريزي كنند؛ يعني دو ربط قطع نشود؛ يكي رابطه تحصيلي از يك مقطع به مقطع بالاتر و ديگري رابطه تحصيل با كار. با اين روند، موفقيت و آرامش توام خواهند شد. با اميد به بهبود شرايط، در ادامه خبر برگزاري مراسم جشن فارغ التحصيلي دانشكده دريايي اميركبير به نقل از روابط عمومي آن دانشكده از نظرتان مي‌گذرد.
برگزاري مراسم جشن فارغ التحصیلی دانش آموختگان و نودانشجویان دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک) 
مراسم جشن فارغ التحصیلی دانش آموختگان و آئین ورودی نودانشجویان دانشکده مهندسی دریا در مقطع تحصیلی کارشناسی  با حضور  رئیس، استادان، مدیران دانشکده، مهمانان و خانواده‌های دانش آموختگان در سالن اجتماعات بهمن با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار گردید.  در آغاز، قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید زینت بخش و آغازگر مراسم بود. پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر زراعتگر، رئیس محترم دانشکده، به حاضرین در مراسم خیرمقدم گفت. و از تلاش، همکاری و صبر دانشجویان قدرداني و برای آنها آرزوی موفقیت كردند.
 سازمان صنایع دریایی که حامی مالی این برنامه بوده با پخش کلیپ و سخنرانی آقای دکتر رشیدی معاون معاون تحقیقات و فناوری از دانشجویان برای همکاری دعوت كرد. در ادامه ویدئو کلیپ‌های گروه‌های آموزشی پخش و آیین فارغ التحصیلی مربوط به دانشجویان برگزار گردید. 
اجرای موسیقی، اهدای تندیس و لوح فارغ التحصیلی و عکس یادگاری از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
فارغ التحصیلان مهندسی دریا؛ نقطه سرخط!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه