رتبه 22 ایران به توسعه تجارت جهانی دریا، اقتصاد سرآمد گزارش می دهد

کشورهای عربی در توسعه تجاری ایران سهمی دارند؟

گروه اقتصاد دریایی- در حالی در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل رتبه ایران در رده‌بندی کشورهای جهان از نظر بزرگی ناوگان کشتیرانی 22 اعلام می‌شود که  سه کشور عضو گروه هفت را در رده پایین‌تری نسبت به ایران از این نظر قرار دارند. جایگاه تجارت دریایی کشورمان وقتی رشد پیدا کرد که سالها از اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی کشورهای صاحب صنعت دریانوردی می‌گذرد.به گزارش اقتصادسرآمد، اگرچه در شرایط دشوار بین‌المللی کنونی و بویژه تحریم نظام بانکی و حمل و نقل بین‌المللی کشور، تمرکز فعالیت‌ها بر حفظ و یا توسعه بازارهای صادراتی موجود و بویژه با کشورهای همسایه است و ایجاد بازارهای جدید برای صادرات در اولویت بعدی قرار  دارد، با این وجود دستگاه‌های دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور از جمله سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه بویژه حوزه آفریقا و نمایندگی های کشور در کشورهای آفریقایی از توجه به بازارهای جدید در قاره آفریقا غافل نبوده‌اند. اما این اروپا بود که در این فاصله به طور مداوم با ایجاد موانع جدی سعی در به انزوا کشیدن اتوسعه تجارت دریایی داشت. تحریم‌ها اگرچه در بسیاری از زمینه‌ها تهدید محسوب می‌شوند و روند تجارت را با مشکلات و هزینه‌های بیشتری از جمله با کشورهای مختلف جهان مواجه می‌کند، با این حال در برخی زمینه‌ها هم ایجاد فرصت می‌کند و موجب خلق زمینه‌ها و روش‌های جدیدی برای تجارت می‌کند که در صورت استفاده صحیح و به موقوع از این فرصت‌ها می‌توان به حفظ و توسعه روابط با این کشورها امیدوار بود.
ایران چگونه به رتبه 22 جهانی توسعه تجارت دریایی رسید
باید متوجه بود در مدتی که ایران با تحریم‌های ظالمانه غرب دست و پنجه نرم می‌کرد اما، مسئولان دریایی ما نیز بیکار نمانده و به همراهی با کشورهای آفریقایی روی اوردند که دستاوردهای خوبی را نیز برای ما به ارمغان آورد. تجارت جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا در سال‌های گذشته حدود یک میلیارد دلار بوده که شامل حدود 700 میلیون صادرات و حدود 300 میلیون واردات بوده است. طرف‌‌های عمده صادراتی ایران در این قاره نیز عمدتا شامل کشورهای مصر، کنیا، سودان، آفریقای جنوبی، موزامبیک، نیجریه، تونس، ساحل عاج، لیبی، اتیوپی، تانزانیا، سومالی، و جیبوتی بوده و طرف‌های عمده وارداتی شامل کشورهای زامبیا، غنا، اتیوپی، آفریقای جنوبی، تانزانیا، سودان، مصر، کنیا، تونس و ساحل عاج بوده است.
استراتژی توسعه دریایی ایران
 در مقابله با تحریم‌ها 
اما توسعه تجاری و دستتیابی ایران به رتبه 22 توسعه تجارت جهانی قطعا با همکاری با کشورهای افریقایی میسر نمی شود و در این راه ایجاد همکاری با کشورهای منطقه نیز م نظر مسئولان اقتصاد دریایی ایران بوده است.  تجارت با کشورهای عربی منطقه نیز متاثر از عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داخلی، بین‌المللی، منطقه‌ای و همچنین دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و این کشورها قرار دارد. به همین دلیل، علیرغم تبعیت از برخی ویژگی‌های کل مشابه مانند نزدیکی جغرافیایی، تشابهات فرهنگی، تجارت سنتی و شناخت نسبتا کامل تجار از فرصت‌ها و زمینه‌ها و ویژگی‌های بازارهای فوق، روابط تجاری با این کشورها متاثر از عواملی مانند تنش‌های سیاسی دو جانبه و منطقه‌ای و همچنین دخالت‌ها و تحریم‌های بین المللی در شرایط و وضعیت یکسانی قرار ندارند. 
آیا کشورهای عربی در توسعه تجاری ایران سهمی دارند
با این وجود، کشورهای عربی همسایه ایران جزو شرکای اصلی و سنتی تجارت خارجی کشور به شمار می‌روند و برنامه‌ریزی برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و بویژه این کشورها همواره در دستور کار مقامات عالی کشور و نهادهای ذیربط از جمله سازمان توسعه تجارت ایران بوده است. با این حال سطح روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه و بویژه‌ کشورهای عربی متناسب با ظرفیت‌های تجاری و علائق مسئولان نهادهای و فعالان تجاری طرفین نبوده است. دلیل ان نیز می تواند تاثیر پذیری برخی از این کشورها از روابط سیاسی ایران با دول اروپایی و آمریکا باشد.
ولی در این میان عمان یکی از کشورهای دوست و دارای روابط راهبردی با جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. امنیت پایدار، ثبات سیاسی و فضای باز و مناسب کسب و کار و استقبال و حمایت‌های دولت این کشور از سرمایه گذاری خارجی و توسعه مبادلات و روابط تجاری خارجی در سال‌های اخیر از یک سو و نزدیکی جغرافیایی و اشتراکات فرهنگی و زبانی و بخش‌های خصوصی دو کشور به تجارت متقابل موجب شده است که این کشور بتدریج به یکی از شرکای تجاری منطقه‌ای ایران تبدیل شود.امارات در تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران واجد یک نقش چند بعدی است، این کشور از یک سو بازار مصرف برخی محصولات ایرانی است و از سوی دیگر به دلیل برخورداری از بنادر و مناطق آزاد پیشرفته و خطوط کشتیرانی و حضور دفاتر و انبارهای شرکت‌های مهم بین‌المللی، بعنوان یک پایگاه صادرات مجدد ایران و همچنین تامین واردات جمهوری اسلامی ایران از کشورهای ثالث است و به همین دلیل در سال‌های گذشته همواره از نقطه نظر آماری بعنوان شریک اول تجاری کشور محسوب شده است.  با این حال در سال گذشته و همچنین سالجاری هم به دلیل اعمال تحریم‌های ناصواب آمریکا و هم به دلیل سخت‌گیری‌‌های مسئولان بانکی و حمل و نقل و بنادر این کشور، روند تجارت ایران با این کشور با کاهش مواجه بوده است. البته نباید فراموش کرد که کاهش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور، شاید به همان میزان که به تجارت خارجی ایران آسیب و هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند، کشور امارات را نیز از درآمدهای حاصل از خدماتی که در این زمینه دارد، محروم و تجار ایرانی را به سمت کشورها و راههای جایگزین هدایت می‌کند و از این نظر نیز این کشور در بلند مدت دچار ضرر و زیان خواهد شد. اما با تمام این تفاسیر آنکتاد: قدرت تجارت دریایی ایران بیشتر از فرانسه، کانادا و ایتالیاست. آنکتاد اعلام کرد ایران با دارا بودن 254 کشتی تجاری و ظرفیت حمل بار بیش از 19 میلیون تنی به عنوان بیست و دومین قدرت تجارت دریایی جهان در سال 2021 شناخته شده است.
کشورهای عربی در توسعه تجاری ایران سهمی دارند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه