اما و اگرهای اقتصاد سرآمد از ضرورت ارتزاق صیادان بومی از دریا

رونق ماهیگیری به جنوب برمی گردد؟

گروه اقتصاد دریا- صید ماهیان ایرانی توسط کشتی‌های چینی، واقعیتی است که باعث نارضایتی بسیاری از صیادان زحمت‌کش شده است. از مرداد ۹۴ و تنها دو روز بعد از اعلام خبر توقیف «۱۰ کشتی ماهی‌گیری» چینی توسط کشورمان، سرپرست اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان، علت توقیف آن‌ها را «ورود غیرمجاز به آب‌های سرزمینی ایران» عنوان کرده بود و اما این اخر ماجرا نبود و سرآغازی شد برای ورود همراه با مجوز کشتی‌های چینی در دریای جنوب.
به گزارش اقتصادسرآمد، در حالی که استاندار وقت سیستان و بلوچستان از توقیف کشتی‌های چینی با هفتاد تا هشتاد خدمه و انتقال آن‌ها به بندر چابهار خبر داده بود، محسنعلی گلشنی، سرپرست وقت اداره کل شیلات این استان، گفته بود: دلیل توقیف این کشتی‌های صیادی، انجام «صید ترال» نیست، بلکه ورود و توقف غیرمجاز در محدوده آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده است. اما چرا مسئولان دولت روحانی در رو پوشی اقدامات غیر قانونی خود تبحر نشان می‌دادند آیا بیم آن  نمی رفت که ماه پشت ابر نمی ماند؟؟
این در حالی است که صید ترال در آب‌های ساحلی کشورمان موجب شده بود تا امکان صید برای لنج‌ها و کشتی‌های ایرانی تنها در فواصل دور از ساحل ممکن باشد؛ موضوعی که بار‌ها مورد اعتراض صیادان وطنی قرار گرفت تا حتی به گوش دادستانی هم برسد. صیادانی که تأکید داشتند اگر زیاد پاپیچ مسئولان شوند، ممکن است مجوز صیدشان باطل و به کل زندگیشان فلج شود. صیادانی که برخی شان مجبور شده اند به سراغ شغل‌های دیگر بروند و چیزی نگویند تا اگر ورق برگشت و امکان دوباره صید و امرار معاش به واسطه آن را یافتند، بتوانند به دریا بازگردند. اما این روزها خبر می‌رسد که شناورهای چینی قصد عزیمت به کشور خود را کرده‌اند چرا که دیگر آبزی قابل برداشتی در دریای جنوب برای ترال کردن چینی‌ها باقی نمانده است و صیادان جنوبی مانده‌اند و چشم انتظاری برای صیدی اندک.
امامی کارشناس صنایع دریایی با انتقاد از عماکرد اشتباه در برداشت بی رویه از دریاهای کشور، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بعد از سالها بحث و گمانه زنی، به نظر می‌رسد با تدبیر جدید سازمان شیلات وظیفه صید آبزیان در دریای جنوب بر عهده صیادان ایرانی قرار خواهد گرفت.
صنایع دریایی می تواند در توسعه صنعتی کشور نقش مطلوبی ایفا کند
وی با یادآوری این نکته که، با وجود داشتن بنادر و  جزایر استراتژیک تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت های موجود در این بخ  استفاده کنیم، افزود: صنایع دریایی می تواند در توسعه صنعتی کشور نقش مطلوبی ایفا کند و باید موانع موجود فراروی آن شناسایی شوداستفاده نشدن از منابع موجود، نبود حمایتهای مالی کافی از دیگر مشکلاتی است که باید رفع شود.   او می‌گوید: ظاهراً پس از رفتن کشتی‌های چینی از دریای جنوب، این بار صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب با شناورها و نیروهای کاملا ایرانی انجام می‌شود.     
رونق ماهیگیری به جنوب برمی گردد
امامی به تنوع عرضه ماهی در بازار تاکید کرد و گفت: پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها، بخش تولید می‌تواند به طور عادلانه سهم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار بگیرد، بنابراین تولید قوی‌تر خواهد شد و در آینده هم عرضه و تقاضا قیمت بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متعادل خواهد کرد.
در سال 97 بود که نماینده مردم بندرعباس در مجلس در اعتراض به حضور چینی‌ها در دریای خلیج فارس از عملکرد شیلات در این رابطه انتقاد کرده بود چراکه شیلات منکر حضور کشتی های چینی در برداشت آبزیان از دریا جنوب بود چون این کشتی ها با پرچم ایران مبادرت به صید انبوه می ‌کردند و گفته بود: «کشتی‌های چینی در خلیج فارس و آب‌های جنوبی کشور حضور دارند که پیش از این سازمان شیلات ایران آن را انکار می‌کرد و امروز می‌گوید، کشتی‌های چینی با پرچم ایران به خلیج فارس می‌آیند و سیر می‌کنند. معلوم است هر کشتی که بخواهد در آب‌های ایران سیر کند، باید پرچم کشورمان را روی شناورش نصب کند!»
او در ادامه اعتراضات خود گفته بود:اما مگر می‌شود این صید در این ابعاد بدون مجوز باشد؟ اصلا مگر ممکن است مجوزی صادر شود که بر اساس آن ریشه کنی همه موجودات پهنه آبی مجاز باشد؟ اگر ممکن است، چگونه صیادان از آن بی خبرند و اگر ممکن نیست، چگونه برای کشتی‌های چینی ممکن شده؟ آیا با اتفاقی عجیب و ابهام برانگیز مواجه نیستیم که فوریت و ضرورت دارد، نهاد‌های نظارتی در خصوص آن تحقیق کنند؟!  
به گفته مسئولان وقت، پس از بررسی‌های بسیار مشخص شد که این کشتی‌ها برای یک شرکت ایرانی، پیمانکاری در صید ماهی فعالیت می‌کرده‌اند، اما ظاهرا شرکت ایرانی اقدامات اداری را در زمان مقرر انجام نداده و باعث بروز این مشکل شده بود اما چرا یک شرکت خصوصی باید بتواند سرمای ملی و حق چند ده میلیون نفر را از آن خود کند. این در حالی بود که اخباری در خصوص بیکار شدن صیادان ایرانی منتشر می‌شد که نتیجه صید ترال توسط چینی‌ها بود؛ صیدی که می‌بایست غیرمجاز اعلام می‌شد، اما ظاهرا برای کشتی‌های خارجی در سایه حمایت برخی رانت خواران این گونه به نظر نرسید.حالا با  کوچ شناورهای چینی شاید جان دوباره ای به خلیج نیلگون فارس برگردد و روزی مردم جنوب کشورمان بار دیگر رونق را به خود ببیند.                                                                         
رونق ماهیگیری به جنوب برمی گردد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه