«بازی» در گردشگری خلاق

ادامه از صفحه اول
را بازی نامگذاری کرد و اتفاقا همین میل و اختیار و انگیختگی درونی است که تأثیر «یادگیری» در بازی را مضاعف می کند. بازی، همان زندگی است با همه ناکامی ها، ترس ها و چالش های آن؛ اما خوشایند و دلپذیر است.
در «بازی های گروهی» که معمولا در سفر بیشتر مورد توجه و تأکید است، قدرت حل مسأله، تفکر نقاد و تفکر خلاق تقویت می شوند. بازی های اکتشافی، بازی های نمایشی، بازی های مشارکتی، بازی های شناختی و بازی های سازه ای، از جمله بازی‏هایی هستند که در میان انواع گوناگون بازی‏ها در سفر، در هنگام بازدیدها و یا در زمان های آزاد، بسته به نوع سفر، سن، انگیزه و شرایط گردشگران و از همه مهمتر خلاقیت و ویژگی‏ های فردی و کاریزمای راهنمای تور، قابل انجام و اجرا هستند.
از نگاهی دیگر می توان بازی ها را ساختارمند یا بدون ساختار دانست. بازی های ساختارمند، راهنما محور است و توسط او هدایت شده و به پیش می رود. اما بازی های بدون ساختار، بازیگر محور (در اینجا گردشگر محور) است و توسط آنان جریان پیدا می کند. در سفر و به فراخور فضا و شرایط، می توان هریک از این دو نوع بازی را به پیش برد. مثلا در بازدید از سایت های فرهنگی و تاریخی، با طراحی و اجرای انواع بازی های ساختارمند، انتقال مفاهیم تسهیل می‏گردد.   امروزه اعتنا به نقش درمانی بازی و تأثیر آن در کاهش ترس و اضطراب و افزایش اعتماد به نفس و اعتماد به هم نوعان، نیز افزایش یافته؛ بازی، تمرین آزادی و رهایی است و آدمی می تواند دست به ویرانگری و ریخت و پاش بزند و یا در گل و لای غوطه بخورد. این نوع تمرین ها برای مواجهه با شرایط بسته و دشوار زندگی واقعی و جاری، راهگشا  و مؤثر هستند.
بازی آرامش عاطفی در پی دارد؛ فرد را به کشف درون خود و توانایی هایش قادر می سازد و تسلط و مهارت او را در برخوردهای اجتماعی افزایش می دهد. در بازی های گروهی خود محوری کاهش پیدا کرده و احساس همدلی شدت می یابد.
آنچه در این مجال در خصوص بازی بیان شد، وقتی در مشارکت در بازی های خاص مردم بومی و محلی که گردشگران به دیدارشان رفته اند، ضرب شود چنان تجربه خاص و منحصر به فردی در سفر خلق می شود که بعید است کسی آن را آزموده باشد و غیر از این بگوید. شناخت بازی های بومی و محلی هر منطقه و فراتر از آن مشارکت در آن بازی ها خود وجهه دیگری از «گردشگری خلاق» است.
بازی های بومی بخشی از میراث ناملموس جوامع است که با ویژگی های سرزمینی و آب و هوایی و خرده فرهنگی آن مردمان همخوانی دارد. بسیاری از این بازی ها به ثبت یونسکو هم رسیده اند. یادگیری و مشارکت در بازی های بومی علاوه بر مزایای بازی که برشمردیم، نوعی فرهنگ شناسی و جامعه شناسی را هم با خود به همراه دارد و پل ارتباطی با جامعه میزبان است. به بیان دیگر شرکت در بازی های محلی در سفر، توأمان کشف درون و انکشاف جامعه محلی است.
*استادیار پژوهشکده توسعه تکنولوژی
 جهاد دانشگاهی
«بازی» در گردشگری خلاق
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه