بررسی« اقتصاد سرآمد» از رونق گردشگري ساحلی در ایران

دستهای خالی ایران از گردشگری دریایی

گروه اقتصاد دریایی - اعظم زندیه- گردشگری در نوع خود محدود به خشکی و اماکن دیدنی به یادگار مانده از دورهای گذشته نیست و گردشگری دریایی در میان اهل فن از زیبایی های بد دیل برخوردار است . گردشگری دریایی یکی از صنایع دریایی روبه رشد در جهان است که در بسیاری از کشورهای جهان به آن توجه بسیار می‌شود. تورهای دریایی، ورزش‌ها و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی‌های مرتبط با ساحل و فراساحل همگی در گردشگری دریایی قرار می‌گیرند. همه ساله تعداد گردشگران دریایی از جمله مسافران کروز رو به افزایش است و ایران نیز از آن بی بهره نیست و کشورهای بسیاری چه کوچک و چه بزرگ در تلاش هستند حتی از کوچک‌ترین ظرفیت‌های آبی، دریایی و ساحلی خود بیشترین استفاده را ببرند تا با جذب مسافران، درآمد خود در بخش گردشگری دریایی را افزایش دهند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ایران نیز با دارا بودن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان کشور را در برمی‌گیرد، و یک کشور دریایی محسوب می‌شود که نباید به طول آن بسنده کرد چرا که بهره گیری از ان است که شاخص گردشگری ایران را ارتقا می بخشد.. برای استفاده از صنعت گردشگری دریایی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایق‌های تفریحی، ساخت اسکله‌های تفریحی، پارک‌های دریایی و زیردریایی‌های تفریحی در اولویت قرار دارد.
در صنعت گردشگری عموما تفریحات در آب‌های عمیق در فاصله‌ی زیاد با ساحل انجام می‌شود که ایران ما در سالهای اخیر موفقیته های بزرگی در این بخش را رقم زده است. جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آب‌های کم‌عمق، شنا، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه‌ای، دریانوردی با کشتی‌های کروز، غواصی و ماهیگیری در آب‌های عمیق نیز بخشی از گردشگری دریایی است که در برخی از سواحل شمالی و جنوبی ایران نیز ارائه می‌شود.
گردشگری دریایی جاذبه‌ای
 با صرفه اقتصادی بالا
بابک مرادی کارشناس صنایع دریایی با یادآوری این مهم که به زودی با مشارکت بخش خصوصی خط کشتیرانی مسافربری، تفریحی، گردشگری در جزایر کشورمان به مقصد کشورهای همسایه راه اندازی می‌شود، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: به لطف همراهی دولت و توجه بیش از گذشته به حوزه گردشگری دریایی این بخش امروزه یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین صنعت‌های گردشگری داخلی و خارجی به شمار می‌رود که کشورهای بسیاری به دنبال توسعه و بهبود آن هستند.
شاخص‌های گردشگری ایران
او افزود: تاكنون آمارهاي مشخص و رسمي در حوزه گردشگري دريايي ارائه نشده است و در خصوص وضعيت فعاليت هاي گردشگري اطلاعاتي در دسترس نيست، با بررسی‌های انجام‌شده توسط كارگروه مطالعات و برنامه‌ریزی ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنیان دريايي شاخص‌هایی به‌منظور ارزيابي وضعيت گردشگري دريايي و ساحلي شناسايي و معرفی‌شده است.
در ايران، گردشگري ساحلي رونق
 بيشتري دارد
با توجه به داشته‌های فعلي، می‌توان گفت در ايران، گردشگري ساحلي رونق بيشتري دارد، به‌ویژه باوجود پلاژها، اسکله‌های مسافري و كلوب هاي دريايي كه در شمال كشور و نيز در قشم، كيش و چابهار وجود دارد موضوع دیگری بود که کارشناس دریایی به آن پرداخت و ابراز داشت: در سال های گذشته، گردشگری دریایی به عنوان یک نوع از گردشگری، محبوبیت و جذابیت زیادی را در بین مردم کسب کرده است.
رقابت فشرده میان بسیاری از کشورها برای جذب توریست دریایی
مرادی یادآور می‌شود، صنعت گردشگری یکی از بخش‌های اقتصادی وزین با رشد بسیار بالا در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است. رقابت فشرده ای در میان بسیاری از کشورها برای جذب توریست دریایی شکل گرفته و صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پویا و با ویژگی های خاص، بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشورها به ویژه کشورهای صنعتی را به خود مشغول کرده است.با این تفاسیر اما، تنها برخورداری از محل گردشگری کافی نیست و بهبود وضعیت گردشگری دریایی مستلزم پیاده‌سازی توصیه‌ها و راهکارهای مورد استفاده توسط کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری است و با کمی غور در پیشینه گردشگری در ایران متوجه این مهم خواهیم شد که کشورما تلاش خوبی در برخورداری از صنعت گردشگری در خور توجه داشته است و نمود آن در اقبال کشورهای همسایه در سفر به ایران از راه دریا به وضوح قابل رویت است.
با توجه به مراکز تصمیم گیر و ناظر بر بحث گردشگری دریایی در کشور و سردرگمی سرمایه گذاران و متاسفانه بروکراسی حجیم برای اخذ مجوزهای مربوط پیشنهاد می‌شود تا کارگروهی متشکل از نمایندگان تام الاختیار سازمان بنادر و دریانوردی،  سازمان گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر مراکز حاکمیتی  از جمله گارد ساحلی جهت بازنگری و اصلاح قوانین گردشگری دریایی تشکیل شود و این کارگروه بایستی در تمامی مراحل پیاده سازی برنامه های عملیاتی سه گانه حضور پیدا کنند تا شاید کمی از مشکلات این بخش کاهش یابد.
دستهای خالی ایران از گردشگری دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه