جبران کسری بودجه گردشگری با توسعه اسکله ساحلی، «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

چرا سرمایه گذاران از گردشگری دریایی واهمه دارند

گروه اقتصاددریایی - آینده ایجاد اسکله‌های گردشگری در شمال و جنوب کشور که در سال‌های اخیر بارها بر ساخت آن‌ها تاکید شد به دلیل تضاد در تصمیم‌گیری‌ها هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ تضادهایی که حتی جانمایی ۱۳۴ اسکله گردشگری در شمال کشور را نیز زیر سوال برده است. احداث اسکله‌های گردشگری در سواحل دریایی در ایران رویایی دوردست برای ساکنان مناطق ساحلی کشور و مسافران همیشگی ساحل دریای کاسپین و خیلیج فارس است؛ اسکله‌هایی که در روزهای آرام و شرایط مساعد دریا و بویژه نیمه نخست سال در دریای شمال و در نیمه دوم آن در جنوب کشورمی‌توانند سیمای گردشگری استان های ساحلی را دیگرگون کنند و فصل نوینی در توریسم دریایی در ایران اسلامی را رقم بزنند. به گزارش اقتصادسرآمد، به رغم تأکیدات مکرری که به ویژه در یک دهه اخیر برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد این اسکله‌ها وجود داشت و تعداد قابل توجه تقاضای سرمایه‌گذاران برای ایجاد این زیرساخت، هنوز سرانجام مشخصی برای این تأکیدها دیده نمی‌شود چرا که مهم‌ترین دلیل توقف و اجرایی نشدن طرح ساخت اسکله‌های دریایی ممکن نبودن صدور مجوز برای شهرداری‌ها از سوی میراث فرهنگی است. مساله دیگری که مسئولان به عنوان سدِ پیش روی ساخت اسکله‌های گردشگری در مازندران به آن اشاره کرده اند مخالفت اداره کل منابع طبیعی با اجرای طرح‌ها است.اینجا جای این پرسش است که چرا با وجود صدور مجوز ساخت دو اسکله، هنوز بسیاری از این پروژه‌ها به گفته برخی مسئولان مرتبط در همان نقطه یعنی مرحله صدور مجوز از سوی منابع طبیعی و عقد قرارداد نهایی واگذاری بر روی آب شناورند!!
براساس اطلاع، متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌گویند آماده انعقاد قرارداد هستند، اما اداره کل منابع طبیعی هنوز مرحله انعقاد قرارداد را نهایی نکرده است. ظاهرا نداشتن اختیارات لازم از سوی ادارت کل منابع طبیعی در مازندران برای صدور مجوز نهایی و انعقاد قرارداد موضوعی است که کار را برای به سرانجام رسیدن پیگیری‌های انجام شده با مشکل مواجه کرده است.
قطب گردشگری دریایی و ضرورت ایجاد اسکله ساحلی 
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق با یادآوری این مهم که، شهرهای ساحلی به دلیل دارا بودن پتانسیل در زمینه جذب گردشگر و به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری، از آسیب‌ها و تبعات منفی گردشگری ساحلی رنج می برند، به اقتصادسرآمد، گفت: گردشگری دریایی در ایران متولی ندارد. طبیعی است که صنعتی که متولی ندارد آشفته است، توسعه و رشد در گردشگری پیدا نمی کند، کسی پاسخ گوی مشکلات آن نیست و نابسامان است.
جبران کسری بودجه گردشگری با توسعه اسکله ساحلی
به گفته شهاب طلایی حوزه گردشگری اسکله ساحلی درآمد حاصل از جذب توریست، می تواند بخش زیادی از بودجه مورد نیاز این حوزه در کشور را تامین کند. در این میان گردشگری دریایی ساحلی علاوه بر اینکه به دلیل برخورداری از جذابیت‌هایی زیادی برای جذب گردشکر دارد، می تواند درآمدزایی زیادی نیز با خود به همراه داشته باشد و موجبات رونق اقتصادی را فراهم آورد اما به دلیل نبود متولی خاص در این بخش تا کنون عایدیقابل توجهی نصیب کشور نشده است.
تعدد قوانین و موازی بودن انها مانع توسعه و رشد اسکله دریایی
او در بخش دیگری از سخنان خود با پرداختن به این نکته که واقعیت این است فرقی ندارد و هر صنعتی که در کشور مسئول ویژه خود را نداشته باشد، همه متولی آن می‌شوند، افزود: باید توجه داشت که از نظر قانونی مجوز و وظیفه ای در گردشگری دریایی بر عهده سازمان های مسئول نیست اما از سوی دیگر تعدد قوانین و موازی بودن انها با یکدیگر مانع توسعه و رشد در این بخش شده است با این تفاسیر نباید انتظار زیادی از بخش گردشگردی ساحلی داشت که توسعه قابل توجهی داشته باشد.
چرا سرمایه گذاران از گردشگری دریایی واهمه دارند
استاد دانشگاه امام صادق با بیان این نکته که به ظاهر نبود توسعه این صنعت به مباحث فرهنگی آن معطوف می‌شود، گفت: در واقع تمامی سرمایه گذاران از حضور دربخش گردشگری دریایی واهمه دارند. از سوی دیگر سازمان های متولی در ایران مسئولیت توریست را در ساحل نمی پذیرند این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به حد کفایت با مشکلات دست و پنجه نرم می کند به همین دلیل به دنبال دردسر جدیدی به نام گردشگری با عنوان اسکله ساحلی نیست.
طلایی تاکید داشت: گردشگری دریایی حتی در استان هایی که به دریا و دریاچه نیز دسترسی ندارند می تواند توریست جذب کند و درآمد زا باشد. وجود دریا در دو جهت شمال و جنوب ایران کشورمان را یکی از بهترین مناطق برای گردشگری دریایی کرده است  چرا که دریا یکی از بی‌ نظیر‌ترین پدیده‌‌های خلقت است که بسیاری از کشور‌ها از این نعمت الهی بی ‌بهره‌‌اند حال آنکه کشور ایران از شمال و جنوب دارای دریا و با جغرافیایی کاملا متفاوت است، گیلان به لحاظ موقعیت طبیعی دارای جاذبه‌های گسترده ای است كه سرتاسر این استان را در بر گرفته است، برخی از این جاذبه ها در فصول خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برخی دیگر محدودیت فصلی نداشته و در همه فصول قابل استفاده هستند. 
ایجاد اسکله گردشگری برای جنوب و شمال کشور نه تنها می تواند بر جاذبه گردشگری در این مناطق بیفزاید که حدود ده فرصت شغلی را برای ساکنان سواحل در استان‌های ساحلی را به همراه می آورد.
چرا سرمایه گذاران از گردشگری دریایی واهمه دارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه