رشد تولید صنایع در سایه تامین برق

تامین پایدار برق و «برنامه مدیریت مصرف» روند تولید صنایع را در تابستان ۱۴۰۱ صعودی کرد.به گزارش اقتصادسرآمد از ایرنا، رشد تولیدات صنایع بورسی پس از ۲ سال که در تابستان‌های متوالی به دلیل محدودیت گسترده تأمین برق روند نزولی را طی می‌کرد، تابستان سال ۱۴۰۱ مثبت شد. بر اساس آمار ارائه شده در آخرین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص صنعتی شرکت‌های بورسی در تیر ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶ درصد رسیده است.
دلیل رشد تولید صنایع کشور چیست؟
توجه به جزئیات رشد صنعتی یک مسئله را مشخص می‌کند؛ بسیاری از کارشناسان بخش صنعت دلیل افت تولید در فصل تابستان طی سال‌های گذشته را مسئله تأمین انرژی عنوان کرده‌اند. دراین‌ارتباط، صادق شمسایی، کارشناس حوزه صنعت در بیان تأثیر تأمین برق در تأمین انرژی گفت: «تأمین انرژی و خصوصاً برق برای صنایع کشور مشابه نقش خون در حیات انسان است و قطعاً محدودیت‌های تولید برق بر تولید اثرگذار است».کارشناس حوزه صنعت ادامه داد: «رشد ۶ درصدی شاخص تولید صنایع بورسی به‌عنوان یک شاخص مهم در پایش صنایع یعنی صنعت برق به این بخش مهم از اقتصاد در تیر سال جاری سیگنال مثبت را مخابره کرده است».باتوجه‌به جزئیات ثبت شده در روند افزایش شاخص تولید صنعتی صنایع بورسی، بهتر است سری به بخش تأمین برق بزنیم و تأمین برق در سال جاری را نسبت به سال گذشته پایش کنیم.
۹۲ درصد صنایع کشور یک ثانیه 
محدودیت برق نداشتند
 بر اساس آمار به‌دست‌آمده از واحدهای صنعتی ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت ۶۳۰ هزار واحد صنعتی فعال در کشور وجود دارد. براین‌اساس از کل صنایع بزرگ و کوچک ثبت شده، از یک واحد ساخت قطعه خودرو یا یک واحد تراشکاری کوچک در یک مغازه گرفته تا یک واحد بزرگ تولید فولاد در کشور، ۵۸۰ هزار واحد اساساً بدون هیچ محدودیتی در فصل گرم سال نسبت به تولید خود ادامه می‌دهند. به معنای دیگر ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور در فصل گرم سال بدون هیچ محدودیتی در تأمین برق و در واقع بدون برنامه مدیریت مصرف برق، تولید داشته‌اند.
افزایش ۸۳ درصدی تأمین برق شهرک‌های صنعتی
از ۸ درصد صنایع دیگر که برنامه مدیریت مصرف برق دارند، ۴۹ هزار و ۵۵۸ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور قرار دارند. این واحدهای صنعتی سال گذشته در بازه زمانی اوج بار به‌صورت روزانه از ساعت ۱۱ ظهر تا ۹ شب به مدت ۱۰ ساعت با محدودیت مصرف برق مواجه بودند و عملاً تولید آنها در ۳ماهه اوج بار سال گذشته با محدودیت جدی مواجه شده بود. بر این مبنا در سال جاری میزان محدودیت ارائه شده به این صنایع ۸۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. 
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی گفت: «میزان مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک صنعتی در سال جاری به ۱۲ ساعت در هفته کاهش‌یافته که مطابق برنامه از قبل تعیین شده اعمال می‌شود».دراین‌رابطه، سید مصطفی ولی‌پور به‌عنوان یک تولیدکننده در شهرک صنعتی شمس‌آباد ضمن اشاره به نتایج برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق صنایع کشور گفت: «اگر با همین روند و بدون خاموشی غیرمترقبه حرکت کنیم، می‌توانم ادعا کنم حداقل در واحد صنعتی بنده که اتفاقاً به برق وابستگی شدیدی دارد، آثار منفی ناشی از محدودیت تأمین انرژی به صفر رسیده است».
رشد ۱۳ درصدی تأمین برق صنایع بزرگ
علاوه بر ۵۸۰ هزار واحد صنعتی بدون محدودیت و ۴۹ هزار و ۵۵۸ واحد واقع در شهرک‌های صنعتی، ۴۴۲ واحد صنعتی بزرگ در کشور شامل صنایع فولادی، سیمانی، آلومینیوم، مس و سایر وجود دارد که جزو واحدهای بسیار پرمصرف برق رده‌بندی می‌شوند. 
مرور برنامه مدیریت مصرف برق این ۴۴۲ واحد بزرگ به نحوی تعیین شده که هر صنعت مطابق برنامه هماهنگ‌شده با بخش خصوصی و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک ماه از ۳ ماه فصل گرم را با مدیریت مصرف برق مواجه شده و این امکان در نظر گرفته شده تا تعمیرات تابستانی در این یک ماه اعمال شود. در همین رابطه یکی از مسائل مهم در نظر گرفته شده در برنامه ۴۴۲ واحد صنعتی بزرگ، توجه ویژه به مسئله مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش تولید این صنایع است. براین‌اساس، سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به هماهنگی انجام شده با وزارت نیرو به‌منظور مدیریت مصرف برق و مدیریت بازار گفته بود: «در کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور که بار عمده تولید این محصول را به عهده دارند، با هماهنگی وزارت نیرو مقرر شده است محدودیت انرژی با بازه زمانی تعمیرات اساسی یک‌ماهه تابستانی منطبق شود تا از این طریق آثار منفی سال گذشته به صفر برسد».همچنین عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به مسئله تأمین برق فصل تابستان اظهار داشت: «باتوجه‌به هماهنگی انجام شده با دولت و وزارت نیرو، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد».لازم به ذکر است در تیر سال جاری بر اساس آخرین آمار مدیریت شبکه برق کشور، صنایع بزرگ بیش از ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته از انرژی برق استفاده کرده‌اند. باتوجه‌به مجموع برنامه مدیریت مصرف برق صنایع، شرایط تأمین این حامل انرژی با اتکا به رشد ۶ هزار مگاواتی تولید برق و همچنین برنامه سختگیرانه کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق ادارات به بهترین نحو انجام شده و آمار مثبت رشد تولید نیز اخبار صنعت برق در این بخش را تأیید می‌کند.
رشد تولید صنایع در سایه تامین برق
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه