نگاه مختصر گزارشگر« اقتصاد سرآمد» به کشفیات جدید میراث دریایی

تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر میراث فرهنگی دریایی

گروه دریامحور - رامین ادیبی - گرمای شدید منجر به پدیدار شدن روستاهای گم‎شده، بقایای باستان شناختی و کشتی های غرق شده؛ گردیده که  در نتیجه یک چرخش وهم آلود، شرایط ناپایدار اقلیمی و خشکسالی ناشی از گرمایش جهانی اسناد باستان شناختی گم‎شده و تاریخ فراموش شده سر از خاک بیرون آوردند. گرمای شدید سال جاری باعث آتش سوزی جنگل‎ها، خشکسالی و آب شدن یخچال های طبیعی گردید و بعید به نظر می‎رسید که زوایای تاریک و فراموش گذشته بشری مانند: کشتی های غرق شده، اجساد، دهکده های از یاد رفته، باغ های زینتی و شهرهای باستانی؛ به دلایل فوق الذکر فاش گردند!!!
در این گزارش کوتاه اقتصاد سرآمد که برگرفته از بلومبرگ است سعی شده نگاه مختصری به این کشفیات جدید داشته باشیم:
- بقایای رومی
خشکسالی در ایتالیا منجر به نمایان شدن آثاری از جنگ جهانی دوم و گوشه هایی از زندگی در زمان نرون (سده اول میلادی) شد. ماه‌های بدون باران و انسداد جریان‌های ناشی از ذوب شدن برف‌های رشته کوه آلپ، میزان آب رودخانه پو را که طولانی‌ترین رودخانه ایتالیا است، به پایین‌ترین سطح خود در ۷۰ سال اخیر رسانده است و منتج به پدیدار شدن بقایای مدفون متعلق به دوران جنگ جهانی دوم مانند: یک تانک آلمانی و کشتی های باری بر بستر خشک شده این رودخانه شد. در عین حال ،خشک شدن رودخانه تیبر در شهر رم منجر به کشف پلی شده که گمان می رود در زمان امپراتور نرون ساخته شده است. شرایط بسیار گرم و خشک تابستان امسال در ایتالیا، دولت را مجبور کرد در ماه جولای اعلام وضعیت اضطراری نماید.
- دهکده فراموش شده اسپانیایی
شهری که در اوایل دهه 1990 در آب فرو رفته بود، دوباره در گالیسیا، اسپانیا آشکار شد.
آسردو، روستایی در نزدیکی مرز اسپانیا با پرتغال است که در سال 1992 به جهت آبگیری سد التو لیندسو به زیر آب رفت. در فوریه سال جاری - یعنی حدود 30 سال بعد - خشکسالی باعث شد تا شهر کوچک مذکور مجدداً در معرض دید قرار بگیرد. به زودی، گردشگران برای دیدن یک مکان منجمد در زمان؛ شروع به بازدید خواهند کرد. دانشمندان پیش بینی می‎کنند گالیسیا همچنان از خشکی شدید آسیب ببیند. جوفره کارنیسر -پژوهشگر اقلیمی- مستقر در بارسلون  بیان کرد: الگوهای بارندگی و خشکسالی پدیده‎ی پیچیده‌ای است و پیش‌بینی علمی آن نیز دشوارتر است اما خطر خشکسالی در دهه های آینده در این منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.
- کشفیات ناخوشایند
دریاچه مید مجموعه ای ترسناک از تاریخ بیابان زایی را به نمایش می گذارد.
برخی از مخازن ایالات متحده آمریکا مانند دریاچه مید که در بهار مملو از آب به دست آمده از ذوب برف های کوهستانی می شد، هم اکنون به شکل حوضچه های کوچک در میان خشکی در آمده؛ در واقع، در سال جاری آب این دریاچه به به پایین ترین حد خود رسید. ابعاد دریاچه مید – به عنوان یک مخزن عظیم برای سد هوور – به طرز شگفت انگیزی کوچک شده؛ شایان ذکر است وضعیت کنونی این دریاچه موجب نگرانی جامعه علمی و مردم شده است. بازدیدکنندگان با مواردی از قبیل: قایق های غرق شده تا اجساد روبرو شده اند. مایکل گرین - دانشیار تاریخ در دانشگاه نوادا، لاس‌وگاس- می‌گوید: « می‌توان همه چیز را از یک جت اسکی گمشده تا اجساد بیشتری پیدا کرد و با کاهش سطح آب،  موارد بیشتری نیز خواهیم یافت». به گفته سرویس پارک های ملی ایالات متحده آمریکا: «بقایای انسانی کشف شده در این مکان شامل یک جسد در بشکه می‎باشد که علت مرگ در دست بررسی است» و مقامات اداره پزشکی قانونی شهرستان کلارک و اداره پلیس متروپولیتن لاس وگاس از اظهار نظر بیشتر خودداری کردند.
- بقایای کشتی شکلتون
هیات علمی شکست خورده و یک مورد سرد در میان یخ های قطب جنوب.25 فوریه سال جاری، پوشش یخی در آب های قطب جنوب به پایین‎ترین سطح  خود -در عصر ماهواره‎ها- رسید  که به حل یکی از بزرگترین معماهای تاریخ دریایی کمک کرد. هم زمان، گروهی با یک کشتی تحقیقاتی از آفریقای جنوبی به سمت منطقه ای دورافتاده از خط ساحلی قطب جنوب حرکت کردند تا بقایای کشتی اندورنس متعلق به سر ارنست شاکلتون (Shackleton) را در اعماق دریای ودل بیابند و از آن فیلم بگیرند. محل دقیق کشتی معروف و کاوشگر اندورنس (Endurance) مدت ها ناشناخته باقی مانده بود؛ این کشتی در سال 1915 توسط یخ های ضخیم در آب های قطب جنوب به دام افتاده و خرد شده بود؛ ماموریت 35 روزه برای کشف این کشتی سخت بود؛ با وجود اینکه سطح یخ کمتر از حد متوسط ​​بود تیم مجبور بود در آب‌های متلاطم و با وجود خطرات یخ‌زدگی به کندی حرکت کند و در نهایت با استفاده از فناوری سنجش از دور (autonomous vehicle) بقایای کشتی فوق در عمق بیش از 3000 متری (9843 فوت) در زیر آب کشف شد.
- باغ پنهان
موج گرما در بریتانیا منجر به آشکار شدن منظره‌ای پرشکوه متعلق به قرن هفدهم شد
گرمای شدید تابستان در بریتانیا، مرغزار جنوبی خانه ای تاریخی در مرکز انگلستان را سوزاند و باغی پنهان از قرن هفدهم را نمایان کرد. الگوهای گسترده و پرآذین را می توان روی چمن های خانه چاتسورث در دربی شایر مشاهده نمود. این باغ که پارتر بزرگ نامیده می‌شود، مربوط به سال 1699 است و زمانی پر از گل و گیاه بوده. در سال 1730، منظره پرآذین این مرغزار پوشیده شده و چون چمن جدید ریشه های کوتاه تری دارد، سریعتر سوخت. در 26 ژوئیه، خانه چاتسورث دمای 38.1 درجه سانتیگراد را ثبت کرد که طبق اطلاعات موجود در وبسایت این خانه تاریخی، بالاترین دمای ثبت شده طی 100 سال اخیر است.
- گنجینه میانرودان
مرکز شهری یک امپراتوری در عصر مفرغ(برنز) دوباره در عراق امروزی ظاهر شد
در سال جاری در منطقه خشک شدۀ سد موصل عراق، ویرانه های یک شهر وسیع و باستانی ظاهر گردید که به دنبال آن تیمی متشکل از باستان شناسان کُرد و آلمانی برای بررسی محل کاخ کمونه، شهری باستانی پیرامون رودخانه دجله که در دوره امپراتوری میتانی از 1550 تا 1350 قبل از میلاد از رونق خاصی برخوردار بوده؛ شروع به پژوهش کردند.
طبق گزارش هایی منتشر شده از سوی تیم تحقیقاتی ظروف سفالی بازیابی شده حاوی بیش از 100 لوح به خط میخی است. این کشف می تواند جزئیات بیشتری در خصوص پایان این شهر در دورۀ میتانی و انتقال حکومت به آشوریان در این منطقه ارائه دهد. پروفسور پیتر پفلزنر(Peter Pfälzner/ دانشگاه توبینگن) که عضو تیم  کاوش های نجات بخشی در محوطه تاریخی کمونه بود، در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «این کشف یک معجزه است زیرا لوح های گلی مزین به خط میخی که از گل پخته نشده ساخته شده اند چندین دهه زیر آب باقی مانده اند».
- بقایای شکار
با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، بقایای باستانی هزار ساله  در نروژ کشف گردید.
در کوه‌های مرتفع نروژ، بقایای شگفت انگیزی  توسط لارس پیلو(Lars Pilø) -باستان‌شناس جغرافیای یخچال های طبیعی- و تیمش در برنامه باستان‌شناسی یخچال‌های طبیعی؛ کشف‌شده که شامل یک ردای پشمی مربوط به عصر آهن، یک کفش به سبک رومی و پیکانی (300 تا 600 ساله) که به خوبی حفظ شده با لکه‌هایی که هنوز بر آن چسبیده است؛ می باشد. این پیکان متعلق به محوطه شکار گوزن شمالی است. پیلو و تیمش که تا کنون هزاران شئی متعلق به عصر آهن و اوایل قرون وسطی را از محوطه های یخی در سراسر نروژ در گذشته کشف کرده اند، بیان کرد: «با ادامه ذوب شد یخ‌های کوهستانی، ما انتظار داریم که محوطه ها باستانی بیشتری ظاهر شود و حتی یافته‌های قدیمی‌تر نیز کشف شوند؛ در واقع، با عقب نشینی یخ ها، ما نیز در زمان ذوب می شویم. ».
منبع:
Extreme Heat Uncovers Lost Villages, Ancient Ruins and Shipwrecks. (2022, August 12). Bloomberg.com. https://www.bloomberg.com/news/features/2022-08-12/heat-waves-in-europe-us-bring-eerie-world-history-to-the-surface?snd=premium
تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر میراث فرهنگی دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه