پژوهشگر محیط زیست دریایی به« اقتصادسرآمد» می گوید:صید ترال در اختیار ایرانی‌ها است نه چینی‌ها

آیا شیلات مقصر واقعی وضعیت خلیج فارس است؟

گروه دریامحور - کشتی‌‌ها و شناورهای صید ماهی کشور چین در حال صید بی رویه از اقیانوس‌ها در سراسر جهان هستند و این کشتی‌های بزرگ عامل بیکاری حاشیه‌نشینان دریا در جهان و ایران شده اند. سال‌های زیادی است که دولتمردان چین در تلاش برای گسترش حضور ناوگان دریایی خود در تمام اقیانوس‌های جهان هستند. در ادامه سیاست های توسعه‌طلبانه، چین با اختصاص ده‌ها میلیارد یوان یارانه عمومی انگیزه زیادی در صنعت کشتی‌سازی این کشور ایجاد کرده و در حال حاضربزرگ‌ترین ناوگان ماهیگیری جهان را با این سیاست دراختیار گرفته است. گفته شده هدف چین با دراختیار داشتن ۴۰۰ ناو جنگی تا سال ۲۰۲۵ است که به آن ها امکان پیشی گرفتن از ناوگان ایالات متحده را که فقط ۳۵۵ ناو از این نوع دراختیار دارد، داده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این بین ایندیپندنت در گزارشی مدعی شده صیادی فراسرزمینی تنها یک درصد از تولید ناخالص ملی چین در بخش دریایی را شامل می‌شود و نقش اساسی در اقتصاد این کشور ندارد اما این خبرگزاری از این نکته غفلت ورزیده که شکل صیادی ترال چینی ها به گونه ای است که کف دریاها و اقیانوس ها در سرزمین های دیگر را هم آب جارو می کند و باعث شده اند اکو سیستم دریا به شدت به هم بریزد و در نتیجه آسیب زیادی به معیشت و زندگی ماهی گیران بومی سواحل دریاها زده شود که ایران ما نیز از این لطف چشم بادامی‌ها بی نصیب نماند.
چینی ها باید در صید ترال فاصله ۳۲۰ کیلومتری از سواحل را برای صید فراسرزمینی رعایت می کردند اما مجله اکونومیست در این باره می‌نویسد، ماهیگیران چینی ابدا به این مهم پایبند نبوده و در برداشت از دریاها پایبند اخلاق و عرف بین الملل نیستند. جدا از بحث افزایش معضلات زیست محیطی مرتبط با اسیدی شدن، گرمایش و آلودگی اقیانوس‌ها، در صورتی که جامعه جهانی موفق به مهار ناوگان‌های سیری ناپذیرماهیگیری چینی با صید بی‌رویه و غارت ذخایر آبزیان جهان نشود، احتمال وقوع جنگ‌های دریایی و سراسری ناشی از قحطی و گرسنگی محتمل خواهد بود. اما در ایران کشتی‌های چینی که سودی برای ایران نداشتند، از سوخت ارزان‌قیمت دولتی هم استفاده می‌کردند. اما چطور و چرا؟
صید ترال در اختیار ایرانی‌ها است نه چینی‌ها 
احسان عابدی، پژوهشگر محیط زیست دریایی با بیان این مهم که کشتی‌های چینی در حال حاضر در خلیج فارس نیستند و ما خود مقصر وضعیت فعلی خلیج فارس هستیم، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اکنون صید در خلیج فارس در اختیار صیادان ایرانی است و اکثر شناورهای موجود در دریاهای ایران ساخت کشورهای دیگر است، از جمله چین.
مشکل صید ترال را باید جای دیگری جست
وی با تاکید براین که کشتی ها از کشورهای ژاپن، نروژ و چین خریداری شده و با مالکان و کارکنان ایرانی به آب انداخته می‌شوند، تصریح کرد: برای پاسخ به این سوال وضعیت فعلی خلیج فارس، مشکل را باید جای دیگر جستجو کرد چرا که مشکل از جایی شروع شد که شیلات ایران در اعطای مجوز به صید ترال بی مطالعه وارد عمل شد.
مقصر واقعی وضعیت خلیج فارس، شیلات
وی با اشاره به این که باید به صید ترال در خلیج فارس از منظر دیگری توجه شود، افزود: فرق نمی کند صید ترال توسط چین یا صیادان ایرانی انجام شود چرا که شیلات با کار بی مطالعه خود مجوز تخریب محیط زیست دریایی خلیج فارس را امضاء کرده و بر آن اصرار دارد.
گونه‌های نادر در خلیج فارس
 به صفر نزدیک شد
عابدی به صدور مجوز فانوس ماهیان و ماهی یال اسب و میگو با روش صید ترال اشاره داشت و افزود: ادامه صید ترال گونه‌های یاد شده نه تنها ذخیره آن ها را به صفر نزدیک کرده بلکه محیط زیست این گونه های دریایی را به تقلیل و نابودی کشیده است. اخیرا شیلات ایران احساس خطر کرده اما آیا پسندیده تر نبود تا پیش از صدور مجوز به عاقبت کار توجه می‌شد؟این کارشناس محیط زیست دریایی کشورمان، سازمان شیلات کشور را مقصر واقعی کاهش ذخایر و تخریب محیط زیست دریایی خلیج فارس دانست و گفت: چرا که بدون همراهی کارشناسان دریایی و مطالعه میزان  ذخایر خلیج فارس اقدام به اعطای موافقت اصولی بی رویه و سپس مجوز صید به منظور برداشت از آن کرد. حال که ذخایر رو به اتمام گذاشته سازمان شیلات طی ابلاغیه ای اقدام به ابطال مجوز صید کرده اما چه سود؟
شخصیت‌های دانشگاهی اخیرا با تلاش زیاد توانستند قانون صید ترال را مصوب کنند، موضوع دیگری بود که عابدی به آن پرداخت و افزود: افسوس بر گذشته سودی نخواهد داشت مگر اینکه با باطل کردن مجوز و ایجاد اشتغال برای کسانی که پیش تر پروانه صید ترال را دریافت کرده اند تا برای امرار معاش خود با این ممنوعیت به زحمت نیفتند و از قاچاق صید نیز جلوگیری شود.
ادامه صید بی مطالعه، خلیج فارس را به استخری بدون ماهی بدل می کند
وی بر ضرورت اقدام سریع برای جلوگیری از ادامه تخریب محیط زیست دریایی خلیج فارس، افزود: ادامه صید بی مطالعه در خلیج فارس این دریا را به استخری بدون ماهی بدل خواهد کرد و تنها آب و موجوداتی در ان باقی می مانند که نشانی از تنوع زیستی نخواهد داشت.
گفته می‌شود با ورود شورای امنیت ملی به این ماجرا، از میان ۳۴ کشتی چینی، مجوز فعالیت ۱۶ شناور چینی لغو شده و صید فانوس‌ماهی از ابتدای آذرماه به مدت دو سال ممنوع می‌شود اما شواهد بیانگر آن است که عده‌ای از طریق رانت توانستند به اسم صنعت صیادی، منابع دریایی ایران را به باد بدهند.
آیا شیلات مقصر واقعی وضعیت خلیج فارس است؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه