بررسی« اقتصادسرآمد» از پیامدهای حذف آبزیان از سفره مردم

کاهش روز افزون مصرف سرانه آبزیان در کشور

گروه اقتصاددریایی - استفاده از موجودات آبزی نقش موثر در ارتقای کیفیت زندگی انسان دارد. این محصولات جایگاه خوبی در دنیا دارند و به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی پذیرفته شده است. اما سهم سفره‌های ایرانی از این محصولات کم و ناچیز است. پس قرار است با اجرای 13 پروژه ملی این خلا در کشور تا حدودی جبران شود. زیست دریا فقط به تولید انواع ماهیان محدود نمی‌شود و بهره برداری از سایر منابع دریایی مانند جلبک‌ها، میکروارگانیسم‌ها، گیاهان آبزی و غیره نیز در این حوزه قرار می‌گیرند. ایران با توجه به اولویت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور، تلاش می‌کند بهره برداری از منابع زیست دریا در حوزه‌های اصلاح نژاد آبزیان، واکسن و بهداشت آبزیان، پرورش جلبک و میکروجلبک، تولید گوشت ماهیان، تولید مواد زیستی و تولید سوخت زیستی را افزایش دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که میزان مصرف محصولات غذایی آبزی نبست به سطح هانی در آن پایین است. محصولاتی که در دنیا جزء اولویت‌های غذایی هستند و اما در ایران جای زیادی در سفره مردمش ندارد. این موضوع به یکی از دغدغه‌های متولیان افزایش کیفیت سبد غذایی مردم بدل شده است. همین دغدغه هم مبنای انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری شده است.
بر‌اساس مطالعات کارشناسی و فنی در دریاچه خزر، خلیج فارس و دریای عمان، ظرفیت تولید یک میلیون تُن آبزیان به روش پرورش در قفس و آبزی پروری دریایی و سواحل در کشور ایران پیش‌بینی شده است. در راستای ارتقای متوسط سرانه مصرف آبزیان و رساندن آن به سفرم مردم در کشور و همسویی و ارج نهادن به افزایش تولیدات آبزی وهمگامی با راهبرد و سیاست‌های اجرایی ماهیگیری مسئولانه در کشور نیاز است.
پیامدهای اقتصادی حذف آبزیان 
از سفره مردم 
حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس دراین باره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: نگاهی به قیمت انواع آبزیان نشان می‌دهد قیمت این اقلام نیز مانند گوشت قرمز و مرغ طی سال گذشته با صعود همراه بوده و انواع آبزیان از سبد مصرف بسیاری از مردم حذف شده است که قطعا پیامد اقتصادی آن برای کشور چندان خوب نیست.
کاهش روز افزون مصرف سرانه
 آبزیان در کشور
وی با اشاره به این که برخی گونه های ماهی به وفور در کشورمان تولید می‌شود و تا ایام اخیر نیز با قیمت‌های مناسب سر سفره بسیاری از مردم حتی دهک‌های پایین درآمدی قرار داشت، طی سال گذشته با افزایش شدید قیمت مواجه شده و تقاضای مردم برای آن به شدت کاهش یافته است، افزود: افزایش نرخ ارز قیمت همه اقلام مصرفی خانوارها را با رشد نا هنجار مواجه کرده و این رشد در کنار برخی نادیده گرفتن های تأمل برانگیز معیشت مردم را به شدت تحت فشار قرار داده است.
نبود توازن میان افزایش قیمت‌ ماهی و آبزیان با قدرت خرید مردم
حسینی در ادامه با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم، سهم این آبزیان را از سفره مصرفی خانوارها کاهش داده‌ است، به اقتصاد سرآمد گفت: میزان مصرف آبزیان در کشور طی 2سال اخیر به‌دلیل نبود توازن میان افزایش قیمت‌ ماهی و آبزیان با قدرت خرید مردم، سیر شدید نزولی به‌خود گرفته است و باید برایان چاره  اندیشی کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مشکل اصلی کاهش مصرف ماهی و سایر آبزیان را بالا بودن قیمت‌ها نسبت به قدرت خرید مردم عنوان کرد و افزود: گرچه قیمت ماهی و آبزیان در ایران با مقایسه سایر کشورها چندان بالا نیست، اما با توجه به افت قدرت خرید مردم، به‌خصوص اقشار کم درامد، سهم این ماده غذایی در سفره مصرفی خانوارهای کشور کاهش پیدا کرده است.
بر‌اساس مطالعات کارشناسی و فنی در دریاچه خزر، خلیج فارس و دریای عمان، ظرفیت تولید یک میلیون تُن آبزیان به روش پرورش در قفس و آبزی پروری دریایی و سواحل در کشور ایران پیش‌بینی شده است. به منظور رشد متوسط سرانه مصرف آبزیان در کشور و و ارج گذاشتن به افزایش تولیدات آبزی وهمگامی با راهبرد و سیاست‌های اجرایی ماهیگیری مسئولانه در کشور نیاز است تلاش برای عرضه بهداشتی و سالم محصولات آبزی با بسته‌بندی مناسب، حمل و نقل آبزیان توسط کامیونت‌های یخچال‌دار با مجوز سازمان دامپزشکی کشور، همکاری وزارت بهداشت، سازمان صدا وسیما و میادین عرضه محصولات کشاورزی شهرداری‌ها در دستور کار شیلات کشور که این رزوها کم کار به نظر می رسد قرار گیرد.حیات دریایی یکی از پرکاربردترین گونه‌ های زیستی روی زمین است. یک گستره وسیع و پرجمعیت که در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، مواد دارویی، آنزیم ‌ها، مکمل‏‌ های تغذیه‌‏ ای و درمانی به کار می آیند. اما مهم تر از همه، این موجودات زنده دریایی می ‌توانند کیفیت سفره ایرانیان را ارتقا دهند.
 ارزش بالای غذایی​​ آبزیان به ویژه ماهی موجب آن شده تا همواره بعنوان غذایی مهم و بسیار با ارزش به شمار آید؛ بسیاری از كارشناسان امور تغذیه همواره مصرف این ماده غذایی را برای سلامتی بدن به خصوص قلب و عروق مفید ارزیابی می کنند. صید و مصرف ماهی در ایران نیز به دلیل دسترسی آسان كشورمان به آب های آزاد در مناطق شمالی و جنوبی كشور رواج داشته است و آبزی‌پروری در طول دهه های اخیر در كشورمان از رشد و شتاب مناسبی برخوردار بوده است.
کاهش روز افزون مصرف سرانه آبزیان در کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه