سهامداران می‌توانند در قبال توثیق سهام، وام دریافت کنند؟

برنامه وزارت اقتصاد برای تسهیل فرآیند وثیقه‌گذاری

گروه بازارسرمایه - یکی از موانع اصلی بنگاه‌ها به ویژه بنگاه‌های کوچک و خانوارها برای دریافت تسهیلات بانکی خرد، عدم امکان تودیع و تامین وثیقه به بانک است.در راستای اجرای دستور رئیس جمهور برای توسعه دامنه توثیق و تسهیل وثیقه‌گذاری سامانه ستاره رونمایی شده است که به کمک آن دارایی‌های مردم بع عنوان وثیقه برای ارائه خدمات و تسهیلات بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در همین رابطه رئیس جمهور در بازدید از بانک مرکزی دستور داد که دامنه وثایق توسعه یابد و فرآیند وثیقه‌گذاری تسهیل شود.رئیس جمهور با اشاره به ضرورت پرداخت به موقع تسهیلات بانکی تأکید کرد: نباید بین تصمیم و اعلام عمومی، با اجرا و پرداخت تسهیلات فاصله باشد و در این زمینه تاکید می‌کنم توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه گذاری اجرایی شود.رئیسی بانک مرکزی را موظف کرد، امکان تنوع وثیقه‌گذاری را برای گرفتن تسهیلات، از جمله وثیقه‌گذاری اوراق مالی معتبر و مابه التفاوت ارزش وثیقه تسهیلات طلا و ماشین آلات، فراهم کند.
محمد جلال» مشاور وزیر اقتصاد در خصوص این موضوع به ایرنا اظهار داشت: وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم برنامه‌ای در حال طراحی و پیاده‌سازی دارد که مرحله نخستن آن تحت عنوان سامانه «ستاره» توثیق سهام رونمایی شده است تا دارایی‌های برنامه‌پذیر در اختیار مردم مثل سهام، اوراق بهادار، اندوخته بیمه عمر، سنوات افراد نزد صندوق‌های بازنشستگی، امکان کسر از حقوق کارکنان و کارمندان، دارایی ارزشمند و فلزات گران‌بها به عنوان وثیقه فرد برای ارائه خدمات و تسهیلات بانکی مورد استفاده قرار گیرد.
سامانه ستاره در جهت اجرای دستور رئیس جمهور است
وی افزود: این دارایی‌ها باید به صورت الکترونیکی قابلیت احراز مالکیت، کشف قیمت و امکان تعیین ارزش، نقد شوندگی قابل قبول باشد و نهاد متولی بتواند آن را مدیریت کند؛ سپس اطلاعات اینها به یک سامانه مرکزی متصل می‌شود تا خدماتی که بر پایه وثیقه مثل تسهیلات بانکی، ارائه تضمین بر روی قراردادها، توثیق قضایی و دستگاه‌ انتظامی به مردم ارائه می‌شود و از این سامانه بهره‌مند شود.
مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: با فعالیت سامانه ستاره عملیات توثیق به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد که در مرحله نخست استفاده از ظرفیت سهام افراد در بورس مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. هم‌اکنون در آغاز این طرح سه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، رسالت و ملی به سامانه ستاره دسترسی دارند و بانک‌ها در مرحله تامین اعتبار و منابع لازم برای آغاز ارائه خدمات خرد و کلان هستند.
محمد جلال بیان کرد: برای اجرای دستور رئیس جمهور در توسعه دامنه توثیق، مذاکراتی در حوزه نیازمندی‌های فنی از سمت شرکت کدگذاری منطقه‌ای انجام شده و در ادامه با سه بانک دیگر هم گفت‌وگو کردیم تا به سامانه ستاره متصل شوند.
رویکرد وزارت اقتصاد توسعه وثیقه‌گذاری الکترونیک و هوشمند است
وی گفت: وزارت اقتصاد در ادامه با سایر نهادها در زمینه‌های دیگر همچون بیمه عمر و... وارد مذاکره می‌شود تا سامانه ستاره شمولیت بیشتری داشته باشد و مردم بدون نیاز به مراجعه حضوری به صورت الکترونیک از این خدمات بهره‌مند شوند.
مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشت: در موضوع توثیق و تضمین ‌گذاری انواع دارایی‌ها کشور جوان است و الگوی سنتی همچنان غلبه دارد البته رویکرد وزارت اقتصاد توسعه مفهوم وثیقه‌گذاری الکترونیک و هوشمند است و انتظار داریم نهادهای نوین در این زمینه پایه‌ریزی شوند.
محمد جلال تاکید کرد: با طراحی این اکوسیستم دارایی‌های نزد مردم و بنگاه‌ها در طیف وسیع‌تری به عنوان ابزاری در جهت امور تامین مالی و انجام قراردادها و انجام تعهدات بهره‌برداری می‌شود.
سهامداران می‌توانند در قبال توثیق سهام، وام دریافت کنند؟
سمیه محمدی مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ضمن اعلام شرایط توثیق سهام برای دریافت تسهیلات بانکی، به ایرنا گفت: اگر فرد وام گیرنده در مدت زمان مشخص اقدامات به بازپرداخت وام نکند، بعد از اطلاع‌رسانی‌های لازم، درخواست فروش از سوی بانک به شرکت سپرده‌گذاری ارسال و انجام خواهد شد.
وی به حاشیه‌های ایجاد شده از سوی سهامداران در خصوص توثیق سهام برای دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: موارد مطرح شده از سوی سهامداران مبنی بر اینکه بانک‌ها در قبال توثیق سهام، وامی را پرداخت نمی‌کنند، منطقی نیست و امکان ندارد که فرد، سهام خود را به‌عنوان وثیقه بگذارد؛ اما هیچ‌گونه وامی را دریافت نکرده باشد.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که برای دریافت وام بانکی، به دنبال توثیق سهام خود هستند باید فرآیند دریافت تسهیلات را به طور کامل انجام دهند و مراحل تعیین شده برای دریافت وام را تکمیل کنند.
محمدی به فرآیند موجود بین بازار پول و بازار سرمایه تاکید کرد و ادامه داد: شرایطی مانند سن فرد (بالای ۱۸ سال)، ثبت‌نام در سجام، معدل حساب، رتبه بندی افراد بر اساس تسهیلات دریافت شده به عنوان شرایط عمومی در بازار پول وجود دارد که افراد باید به آنها توجه کنند.
محمدی گفت: فردی که به دنبال دریافت وام است باید با توجه به حسابی که در حساب بانک مورد نظر دارد معدلی  را کسب کند تا از این طریق بتواند باقی اقدامات مربوط به توثیق سهام را انجام دهد.
مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطرنشان کرد: این‌گونه نیست فردی که صرفاً دارای اوراق بهادار است، بتواند به طور حتم آن را وثیقه قرار دهد و وام دریافت 
کند.
برنامه وزارت اقتصاد برای تسهیل فرآیند وثیقه‌گذاری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه