خرید با کارت‌های بانکی ایرانی در سرزمین تزارها


با اتصال سیستم پرداخت میر و شتاب این دو درگاه به یکدیگر متصل می‌شوند و با امکان برقراری تراکنش‌های مالی بین دو کشور ایران و روسیه، ارتباط بین شبکه بانکی این دو کشور برقرار خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته در نشست خبری پس از گفتگو با همتای ایرانی خود «حسین امیر عبداللهیان»، از اتصال سیستم پرداخت ایران و روسیه خبر داد و گفت: سیستم پرداخت میر روسیه به زودی با سامانه ایرانی شتاب متصل خواهد شد.
وزیرخارجه روسیه افزود: مذاکرات اساسی در سطح بانک‌های مرکزی در مورد اتصال و استفاده متقابل از سامانه میر روسیه و سامانه شتاب در ایران در حال انجام است.
مزایای اتصال سیستم پرداخت میر و شتاب چیست؟
ایبنا نوشت: با اتصال سیستم پرداخت میر و شتاب این دو درگاه به یکدیگر متصل می‌شوند و با امکان برقراری تراکنش‌های مالی بین دو کشور ایران و روسیه، ارتباط بین شبکه بانکی این دو کشور برقرار خواهد شد و به راحتی امکان استفاده از حساب بانکی بین دو کشور وجود خواهد داشت. این کار به ارتقای سیستم پرداخت و همچنین تسهیل روابط اقتصادی و مالی بین دو کشور کمک می‌کند.در سال های اخیر و به دلیل تحریم بانک های کشور، امکان استفاده از کارت و حساب بانکی ایرانی در کشور‌های دیگر وجود نداشت و حتی در کشورهای همسایه مثل ترکیه به دلیل وجود محدودیت امکان جا به جایی پول بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های ترکیه، مردم مجبور به مراجعه به شعب بانک های ایرانی و یا استفاده از کارتخوان ایرانی در این کشورها می‌شدند که محدودیت‌هایی را به همراه دارد.
اما با اتصال سیستم پرداخت میر و شتاب، به راحتی امکان استفاده از کارت‌های بانکی ایرانی متصل به شبکه پرداخت شتاب در کشور روسیه وجود خواهد داشت، دیگر نیازی به افتتاح حساب خارجی و یا مراجعه به شعبه بانک‌های ایرانی نیست و به راحتی می‌توان با حساب و کارت‌های ایرانی در پایانه‌های فروشگاهی، خودپردازها و بانک‌های روسیه عملیات پرداخت را انجام داد. عکس این عملیات هم ممکن می‌شود یعنی مردم روسیه در ایران می‌توانند از حساب‌های متصل به شبکه میر خود به راحتی استفاده کنند. این می‌تواند نقطه شروعی برای پایان محدودیت های انتقال وجه و پرداخت در کشورهای دیگر به وسیله حساب های ایرانی باشد. اقدامی که موجب تسهیل انتقال وجه، تقویت روابط اقتصادی و توریستی، هزینه پایین‌تر انتقال پول و ایجاد تحولی در روابط پولی و بانکی بین دو کشور ایران و روسیه می‌شود.
عزم جدی تهران و مسکو برای توسعه روابط اقتصادی
این توافقات در نتیجه توافقات قبلی در سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه برای توسعه روابط اقتصادی بود که در توافقات اشاره به توسعه همکاری‌های مالی و بانکی دو کشور و استفاده از ارزهای ملی برای مبادلات، تعریف سیستم پیام‌رسان بانکی بین دو کشور به‌ منظور تسهیل روابط اقتصادی داشت.به گفته علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جریان این سفر، ایجاد بسترهای مالی، یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و هم اکنون ایران برای جایگزینی سوئیفت، از سامانه‌های پیام رسان بین بانکی بومی استفاده می‌کند و روسیه نیز پیام‌رسان‌های بومی و مالی خود را دارد که می‌تواند مبنایی برای همکاری بانکی بین دو کشور باشد.‌با اتصال شبکه های پرداخت میر و شتاب اولین گام برای توسعه روابط اقتصادی و کاهش نقش دلار در مبادلات تجاری دو جانبه ایران و روسیه برداشته می‌شود و در آینده ای نزدیک می‌توانیم شاهد رشد بیش‌تر تجارت بین دو کشور و با آغاز مبادلات تجاری با پول ملی دو کشور و حذف پول سوم، بازرگانان دو کشور از شرایط مساعدی برای مبادلات تجاری برخوردار شوند. 
راه اندازی نماد روبل ریال در بازار متشکل ارزی
پایه‌گذاری این اتفاق در راه اندازی نماد روبل ریال در بازار متشکل ارزی انجام شد که به گفته امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران راه اندازی نماد روبل ریال در بازار متشکل ارزی، شروعی برای یک فرآیند معاملات مستقیم ریال با روبل است. وی افزود: صادرکنندگان ایرانی که به کشور روسیه و کشورهای CIS صادرات دارند، می‌توانند ارز (روبل) حاصل از صادراتشان را در بازار به نرخ توافقی به مصارف ارز خدماتی، برسانند. حالا و با اتصال شبکه پرداخت میر و شتاب در آینده‌ای نزدیک، دیگر حتی نیاز به تبدیل ریال به روبل و بلعکس هم برای استفاده تجاری وجود نخواهد داشت و دارندگان این دو ارز می‌توانند از خدمات پرداخت در دو کشور بهره‌مند شوند.
بازار ۲۳۰ میلیارد دلاری روسیه؛ بهترین فرصت برای صادرات ایران
توافقات پولی و بانکی میان ایران و روسیه در حالی انجام می‌شود که کشور روسیه به دلیل جنگ اوکراین با تحریم‌های شدیدی مواجه شده و عملا در تجارت خارجی با کشورهای مختلف به مشکل خورده است و این فرصتی برای توسعه روابط تجاری با روسیه به ایران می‌دهد تا با افزایش سطح صادرات خود از این فرصت به دست آمده کمال استفاده را بکند و سهم خود را از بازار ۲۳۰ میلیارد دلاری روسیه بیش تر کند، حجم صادرات ایران به روسیه که در سال گذشته با رشدی ۱۰۰ درصدی برای نخستین بار در طول  تاریخ روابط ‌دو کشور به ۴ میلیارد دلار رسید و قرار است ‌در دوره ‌کوتاه مدت دو ساله به ۸ میلیارد دلار و در چشم انداز میان مدت به  ۱۵ میلیارد دلار برسد که پیش نیاز اصلی تحقق این هدف تسهیل امور بانکی و مالی است‌ بعلاوه کشور ایران و روسیه در تحریم از غرب با هم اشتراک دارند و می‌توانند با توسعه روابط اقتصادی و پولی و بانکی از فرصت همکاری برای دور زدن هر چه بیش‌تر تحریم های بین‌المللی استفاده کنند.
خرید با کارت‌های بانکی ایرانی در سرزمین تزارها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه