کارشناس ارشد گردشگری با گلایه از نادیده گرفتن مواهب الهی سواحل ایران به « اقتصادسرآمد» می گوید:

خواب غفلت در گردشگری دریایی

گروه اقتصاد دریایی -اعظم زندیه-  درحالی که گردشگری دریایی در سواحل جنوبی ایران با توجه به توسعه گردشگری در این مناطق ظرفیت این را دارد که به یکی از پرطرفدارترین و زیباترین انواع گردشگری در ایران تبدیل شود، سرمایه‌ گذار برای ورود به این حوزه باید در پیچ و خم ‌های اداری سی و چند دستگاه و سازمان دولتی در رفت و آمد باشد و هفت خوان بروکراسی را که هر کدام سنگی پیش پایشان می ‌گذارند را پشت سر بگذارند. امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشورهاست. کشور‌های مختلف جهان برای پیشبرد صنعت گردشگری خود دست به اقدامات گوناگونی می‌زنند و از این طریق موجب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شوند. گردشگری همچنین یک منبع تغذیه در اقتصاد و یک محرک اقتصادی محسوب می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، کشور‌ها برای جذب گردشگر ناچار به توسعه و تقویت زیر ساخت‌های خودشان هستند که بدین ترتیب گردشگری تقویت زیرساخت ها را در پی دارد. اما در کشور ما وضعیت این صنعت سود آور چگونه است؟ آیا به اندازه کافی به آن توجه شده است؟ در پاسخ باید بگوییم خیر. ایران به عنوان یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری جهان برای گردشگران و همچنین با دارا بودن رتبه دهم جهان برای داشتن جاذبه‌های تاریخی و باستانی و رتبه پنجم جهان در جاذبه‌های طبیعی و همچنین با توجه به ظرفیت‌های فراوان مذهبی، پزشکی و فرهنگی برای جذب گردشگر هنوز با نقطه مطلوب در رشد این صنعت فاصله زیادی دارد.
مردم باید با مطالبه گری صحیح از مسئولان مربوطه به تقویت گردشگری مناطق خوشان بپردازند. مسئولین نیز باید از تجربه دیگر کشور‌ها استفاده کنند و از تجارب موفق آنان استفاده کنند. باتوجه به مشکلات اقتصادی کشورمان تقویت صنعت گردشگری نیز باید با تلاش بیشتری صورت پذیرد و مسئولین باید تلاش خودشان را در این راستا تشدید کنند. به امید روزی که به همت مردم و مسئولین شاهد پیشرفت واعتلای هرچه بیشتر ایران عزیزمان در زمینه‌ها مختلف باشیم.
نادیده گرفتن مواهب الهی
 در گردشگری دریایی
سیدمحمد علوی، کارشناس ارشد گردشگری در گفت و گو با اقتصادسرآمد با ابراز تاسف از نبود توجه کافی به بخش گردشگری دریایی و منتفع نشدن کشور از این موهبت الهی، به خبرنگار ما گفت: گردشگری یکی از راه‌های پردرآمد برای دولت‌ها و بخش‌های خصوصی کشور‌ها به ویژه، در کشور‌های در حال توسعه از جمله ایرانی است که دارایی عظیمی را در اختیار دارد.
گردشگری دریایی اولویت‌ اعلام شده دولت
وی با تاکید بر این نکته که رونق و شکوفایی گردشگری دریایی یکی از اولویت‌های اعلام شده دولت و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت فعلی است، افزود: ایران با با ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری دریایی در جهان باشد. باید سیاست کشور در حوزه صنعت گردشگری به سمت گردشگری دریایی برود، برای این که زیرساخت‌های موجود آن در کشور فراهم است.
فعالیت‌های صنعت گردشگری مختص خشکی است 
علوی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بیشتر فعالیت‌های ما در صنعت گردشگری مختص خشکی است و هیچ کار ممتازی در دریا و گردشگری دریایی انجام نشده است ابراز داشت: باید توج داشت رابطه امنیت ملی و گردشگری باید مورد توجه قرارگیرد، به طوری که تعریف جدیدی از امنیت ملی در سایه حضور گردشگران خارجی و شناخت واقعیت‌های داخلی و انتقال آندها به خارج ضروری و لازم است. تداوم سیاست‌های تنش زدایی در روابط خارجی و کاهش حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به سیاست‌های خارجی ایران، می‌تواند به جذب گردشگر خارجی کمک کند.
ذائقه گردشگران تغییر کرده است
وی با تاکید بر این مهم که ذائقه گردشگران تغییر کرده است، گفت: ایران سرشار از جاذبه‌های گردشگری است، خصوصا در گردشگری دریایی که شامل دریا و سواحل بکر در جنوب و شمال کشور است که باید از این مناطق برای توسعه فرهنگی و اقتصادی استفاده حداکثری داشت چرا که کشورهای همجوار به خوبی فرصت های در اختیار ایران را از آن خود می کنند و ما در خواب هستیم.
کشور ما از شمال تا جنوب به پهنه‌های آبی دسترسی دارد که فرصتی بی بدیل برای بهره بردن از مزایای گردشگری دریایی در اختیار قرارداده است. استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان هم‌جوار هستند و سواحل زیبا و بکر و طولانی دارند. لذا کشور ما ظرفیت بالایی در امر گردشگری دریایی را داراست که با نبودن مرجع و متولی برای پرداختن به این بخش از صنعت گردشگری، باعث شده که بسیاری از این فرصت‌ها، دست‌نخورده و بلا استفاده باقی بماند.
در ایران گردشگری دریایی به تفریحات آبی و برخی گردشگاه‌های ساحلی محدود شده و مورد استفاده دیگرندارد البته در سال‌های اخیر سایت‌های غواصی، آکواریوم‌ها و گردشگاه‌های ساحلی جای خود را در بین جاذبه‌های توریستی استان‌های ساحلی پیدا کرده‌اند اما هنوز آن‌طور که شایسته است، از ظرفیت‌های ایران برای توسعه این بخش از صنعت گردشگری استفاده نشده است. گویا کسی باید از ماوراء پیدا شود تا ناجی بخش گردشگری ایران 
باشد. 
 خواب غفلت در گردشگری دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه