دلیل به گل نشستن لنج ها در جنوب کشورچیست؟ اقتصادسرآمد گزارش می دهد

جایگاه ویژه لنج‌های چوبی را به فراموشی نسپریم

گروه دریامحور-  با رشد قیمت قطعات و بالا رفتن هزینه تعمیر و نگهداری لنج های چوبی و با ورود قایق هایی از جنس فایبر گلاس با قیمت هایی ارزان تر، قریب به اتفاق مردم ، لنج های خود را در گوشه ای دور از بنادر و شاید جایی کنار رودها رها کرده اند. لنج هایی که روزگاری همراه مردم بوده اند و حالا در آخرین مقصد خود یعنی ساحل اروند رود آبادان به گل نشسته اند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، لنج‌های چوبی و سنتی که تاریخی از آن‌ها گذشته است. این لنج‌های قدیمی برای سالیان طولانی باعث رونق تجارت خلیج فارس بوده و برای باربری و ماهیگیری بین کشور‌های این حوزه در تردد بوده اند. این لنج ها اکنون تن به گل داده و تبدیل به مکانی جذاب و تماشایی برای گردشگران شده اند.
مردمی که سالیان سال از طریق همین لنج‌ها کار صادرات و واردات را انجام می‌دادند و از همین مسیر ارتزاق داشتند امروزه با مشکلات اساسی و بیکاری روبرو شده‌اند. لذا  لنج داران از این موضوع گلایه‌مند هستند. در گذشته روزانه 10 فروند لنج امور صادرات را انجام می‌دادند در حالی که اکنون به دو فروند رسیده که این خود جای بسی تاسف است و یکی از دلایل عمده آن می تواند به گِل نشستن رو به رشد لنج ها در شهرهای بندری جنوب کشورمان باشد. چرا که دارندگان آن ها توان پرداخت هزینه تعمیر و بازگرداندن آن ها به چرخه حمل و نقل دریا را ندارند.
به گل نشستن لنج ها در جنوب کشور
سید مرتضی قدمگاهی، عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریا نوردی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: مهمترین مسئله در از کار افتادگی لنج های چوبی، ورود لنج های فایبر گلاس با قیمت و کیفیت مناسب تر از لنج های چوبی، به چرخه حمل و نقل دریایی است ، چرا که لنج های چوبی ساخت قدیمی دارد و عمدتا چوبهای آن فرسوده هستند.وی در ادامه افزود: در کنار موضوع  حمل و نقل از طریق  لنج ، توجه به موضوع گردشگری نیز میتواندنقش کلیدی در اشتغال‌زایی و پویاتر شدن اقتصاد محلی،  ایفا کند.
هجمه فایبرگلاس‌ها به لنج‌های چوبی
وی با بیان این که ورود لنج های فایبرگلاس نباید باعث بلااستفاده شدن لنج های ارزشمند چوبی شود، گفت: استفاده از لنج در حمل ونقل دریایی، میراث کهن نگین خلیج فارس است که با الهام گرفتن از نیازها، هنر و فرهنگ بومی مردم جزیره توانسته بود در طول قرن‌ها خود را با متقضیات زمان تطبیق دهد و بخش قابل توجهی از بازار حمل و نقل منطقه را در اختیار بگیرد، اگرچه به دلایل مختلف از جمله مدرنیزه شدن این صنعت در حال کمرنگ شدن است. 
بی اعتمادی صاحبان کالا به لنج‌های چوبی
یک صاحب لنج با داشتن لنج چوبی قدیمی هزینه های بالایی را متحمل می شود که اولین آن از دست دادن سهم از بازار حمل و نقل کالاهای لنجی است زیراکه صاحبان کالا اطمینان و اعتماد کمتری نسبت به اینگونه لنج ها دارند و ترجیح آنها حمل بار خود با لنج های فایبرگلاس و مدرن تر است. لذا این مسئله باعث شده است که لنج های چوبی ارزش خود را در بازار از دست داده و مشتریان خرید آنها به شدت کاهش یابد، به گونه ای که فروش آنها برای مالکین به یک چالش جدی تبدیل شده است.
راهکار احیای حمل و نقل بار دریایی
 با لنج های چوبی
به گفته قدمگاهی، اگر مالکان لنج های چوبی خواستار ادامه حیات در بازار دریایی هستند باید نسبت به تعمیراساسی اقدام کنند تا باردیگر اعتماد صاحبان کالا را بیش از گذشته به خود جلب کنند.تجار جنوبی کشورمان از دیرباز با استفاده از لنج های خود خرمای خوراکی مردم جزایر را بیشتر از میناب و مقداری را هم از بصره و باطنه و انواع میوه مصرفی مردم را از عباسی وارد استان می کردند. از آغاز قرن 18 هجری، بازرگانان حوزه خلیج فارس پایگاه های تجاری مهمی در چند بندر مهم نگین خلیج فارس مانند لافت، سوزا، درگهان و قشم داشته اند و با استفاده از لنج های باری به کار تجارت و حمل و نقل خرما، کالا و مواد غذایی به بنادر ایران و سرزمین های هند و سواحل عربی دریای فارس مشغول بوده اند.
 جایگاه ویژه لنج‌های چوبی
 را به فراموشی نسپریم
این استاد دانشگاه کشورمان با بیان این مهم که در سال های نه چندان دور، وجود لنج های باری و ایجاد مشاغل مرتبط به این صنعت در جنوب کشور، زمینه جذب و کارآفرینی برای نیروهای زیادی را در نواحی ساحلی سرزمین آب و آفتاب فراهم کرده بود ابراز داشت: سفر با لنج های چوبی در زندگی و فرهنگ مردم این سرزمین از جایگاه و پیشینه والایی برخوردار بوده  و هست.
این سوال مطرح است چرا تاکنون کسی از لنج‌های چوبی در حوزه گردشگری استفاده نکرده است؟ شاید به این دلیل باشد که سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری برای خرید این لنج ها به این منظور  اقدام نکرده اند یا اینکه طرحی برای سرمایه‌گذار ارایه نشده است. شاید یکی از دلایل دیگر،  ان باشد که هیچ دستگاهی دراین زمینه اقدامی نکرده تا برای سرمایه‌گذار جاذبه ایجاد کند که سرمایه گذاری در این حوزه میتواند برای او ارزش افزوده اقتصادی ایجاد نماید.مشاهده لنج های چوبی همواره برای مردم جذابیت داشته و ما می بایست از این فرصت به نفع مردم منطقه استفاده نماییم. می‌توان سایت های لنج‌سازی را به گونه‌ای جانمایی کرد که گردشگران از نزدیک با مراحل ساخت این شناورهای بومی آشنا شوند. میتوان از  لنج هایی که دیگر امکان تردد دریایی ندارند به عنوان اقامتگاه بومگردی گردشگران استفاده کرد چرا که با بازدید از این کارگاه‌ها و اقامتگاه ها از گردشگری دریایی حمایت و به درامدزایی مردم آن منطقه کمک خواهد شد.
 جایگاه ویژه لنج‌های چوبی را به فراموشی نسپریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه