بررسی جایگاه بندر انزلی در معادلات بین المللی در گفت و گو با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان

بندر انزلی به دنبال رویای گشودن دروازه اوراسیا

گروه بنادر - موقعیت جغرافیای سیاسی و اقتصادی منطقه آزاد انزلی مسیری مناسب برای رسیدن کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به آبهای آزاد و خنثی کردن تحریم های یکجانبه است. بهره گیری از مزیت های منطقه ازاد انزلی در حفظ تعادل و برتری معادلات منطقه ای یکی از مهمترین راهبردهای حفظ قدرت در همه ابعاد مترتب بر مفهوم قدرت در مسائل ژئوپلتیکی ارزیابی می شود و براین اساس تبدیل مزیت های مطلق و نسبی منطقه آزاد انزلی به مزیت رقابتی باید در دستور کار قرار گیرد. اهمیت قرار گرفتن توسعه تجارت دریایی در ایران به عنوان یک استراتژی ملی در اسناد بالادستی نکته مهمی است که نباید به سادگی از ان عبور کرد این امر باید جزو برنامه های اصلی توسعه ملی مطرح شود، چراکه هر میزان توسعه بنادر و سواحل بهتر باشد ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در مناطق ساحلی نیز گسترش خواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، منطقه آزاد انزلی و استانی که این منطقه در آن قراردارد به دلیل نزدیکی جغرافیایی، همکاری تاریخی، زیرساخت های مناسب و بهره گیری از قوانین و مقررات مناطق آزاد می توانند در بازتعریف و توسعه الگوی مناسبی از همکاری های منطقه ای با منطقه اوراسیا و اتحادیه منطقه ای اوراسیا به ایفای نقش موثر بپردازد. یکی از مهم‌ترین موقعیت های جغرافیایی،ایستگاهای بندری است و امروزه با توجه به حجم بالای تجارت دریایی، بنادر اهمیت اقتصادی،سیاسی و استراتژیکی خاصی پیدا کرده اند و پیش بینی‌ها حاکی از ان است که تا سال 2024 حجم تجارت دریایی جهان حدود 15 میلیارد تن افزایش پیدا کند.
ضمن توجه به موقعیت جغرافیایی خود در چهار راه تجارت شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده و در واقع کریدر جهانی تجارت در آسیا قلمداد می شود، این مزیت طبیعی ایران را به عنوان کشوری ویژه در مناسبات اقتصادی و سیاسی در سطح منطقه و جهان قرار داده و در این میان حجم تجارت بالای چین و هند با اروپا از یک سو و تلاش برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا به آب های آزاد موقعیتجغرافیایی ایران را بیش از پیش حائز اهمیت بی بدیل کرده است. 
نقش بندر انزلی در گشودن دروازه اوراسیا
حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در اینباره به روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: منطقه آزاد انزلی با وجود دو بندر کاسپین و انزلی در بهره برداری حداکثری از فرصت‌های رو به رشد تجاری کشورمان در توسعه روابط با اتحادیه اقتصاد اوراسیا و روسیه دارای نقش مهمی است.
وی به خبرنگارما افزود: متصل بودن بندر انزلی به اراضی مجتمع بندری کاسپین، باعث بهره برداری حداکثری از اراضی موجود و قابل بهره برداری در استان گیلان برای توسعه این استان و ایفای نقش محوری در معادلات بین المللی خواهد بود.
توسعه تجارت دریایی از مسیر بندر انزلی
وی اهمیت قرارگرفتن توسعه تجارت دریایی در ایران به عنوان یک استراتژی ملی در اسناد بالادستی را نکته بسیار مهمی برشمرد و تأکید کرد: این امر باید جزو برنامه های اصلی توسعه ملی مطرح شود، چراکه هر میزان توسعه بنادر و سواحل بهتر باشد ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در مناطق ساحلی نیز گسترش خواهد یافت.
جایگاه ویژه بندر انزلی در اتصال شمال به جنوب کشور
آنچه بسیار مهم است توسعه بندر انزلی و ایجاد زیرساخت های مناسب بندر انزلی و به تبع آن مناطق پسکرانه  است. در ایران مناطق بندری زیادی وجود دارد که انزلی از جایگاه ویژه ای نسبت به دیگر مناطق برخوردار است، موردی بود که یونسی در ادامه به آن پرداخت و گفت: بندر انزلی با توجه به موقعیت مکانی مناسب خود در شمال ایران و با توجه به عمق آب مناسبی که در این منطقه از دریای کاسپین وجود دارد می تواند نقش بارزی در حمل ونقل دریایی در دریای کاسپین ایفا کرده و به عنوان پل ارتباطی مناسب برای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و با کشورهای جنوب آسیا به ایفای نقش بپردازد.
آنچه حائز اهمیت است این که بندرانزلی به رغم برخورداری از دو بندر مهم انزلی و کاسپین، منطقه آزاد و استقرار برخی از ادارات کل، همچنان مواجه با شماری از مشکلات است و امید می رود در جریان سفر رئیس جمهور به گیلان، راهی برای برون رفت از این مشکلات و ارتقای جایگاه این استان به عنوان هاب ارتباطی با آسیا، یافت شود.
در افق بلند مدت باید متوجه این واقعیت باشیم که قرن بیست و یکم، قرن آسیا است و ایران به عنوان یک کشور مخالف  نظام بین الملل حاکم می تواند از طریق همکاری با کشورهای چین،هند،روسیه و حتی ترکیه در قالب کریدورهای بین المللی عبوری از خود؛ ایفاگر نقش محوری معادلات بین المللی در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و اروپا باشد. البته این موضوع در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قالب تنظیم سند همکاری 25 ساله ایران و چین، تمدید 20 ساله قرارداد همکاری با روسیه، بهمراه عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای قابل مشاهده است.
در یک نگاه باید عنوان داشت، استان گیلان دروازه ورود به ایران، جنوب خلیج فارس و اقیانوس هند برای کشورهای حوزه اوراسیا و چین و همین نقش برای کشورهای مقابل است. 
بندر انزلی به دنبال  رویای گشودن دروازه  اوراسیا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه