ضرورت تقویت بنادر شمال کشور؛ موانع پیشرفت بندرآستارا کجاست « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

بندرآستارا آماده نیست! دروازه اوراسیا دراغما

گروه بنادر و دریانوردی - اعظم زندیه- مجتمع بندری آستارا یک منطقه ویژه اقتصادی است که در منتهی الیه شمال غربی کشور در سواحل دریای خزر واقع شده و با استفاده از ظرفیت های قانونی آن، بخش خصوصی می تواند ضمن سرمایه گذاری برای احداث انبار و مراکز لجستیکی و ارزش افزوده، از مزیت صادرات ، صادرات مجدد و ترانزیت کالا بدون مواجهه با تشریفات پیچیده گمرکی برخوردار باشد و از تخفیفات در هزینههای بندری نیز بهره مند گردد.مجتمع بندری آستارا از ناوگان دریایی مستقل خود برای ارائه خدمات یدک کشی و لایروبی به کشتیهای تردد کننده به این بندر بهره می‌برد.
به گزارش اقتصادسرآمد، توسعه بندر آستارا موجب شکوفایی استان گیلان و رفع بیکاری و کمک به معیشت مردم منطقه خواهد بود و باید به عنوان یک بندر ملی در استان گیلان به آن نگاه ویژه شود. به نظر می رسد، پیشرفت بندر آستارا به نفع سایر بنادر و کشورهای منطقه هم هست و این بندر و با موقعیت جغرافیایی خاصی که کشورمان در کریدورهای حمل و نقلی دارد، باید از این فرصت به نحو شایسته استفاده کند و اگر مشکلات در این بخش مرتفع نشود باید ضررهای وارده به سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و بخش غربی استان گیلان را پذیرا شد.
وجود عمق لازم در هر بندر از الزامات زیربنایی برای پهلوگیری و تردد ایمن  کشتی‌ها است و تکمیل نشدن عملیات لایروبی حوضچه و کانال بندر آستارا طی ۱۳ سال گذشته باعث عدم شکوفایی آن شده است. آستارا به عنوان دروازه اوراسیا از موقعیت مرزی ویژه‌ای برخوردار است و سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت خصوصی در بندر آستارا همچنان در حال برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری هستند.
بخش خصوصی با تمام توان در بندرآستارا
علیرضا چشم‌جهان، مدیرارشد اجرایی شرکت بهره‌بردار مجتمع بندری آستارا، درگفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: ورود سرمایه بخش خصوصی برای ایجاد مراکز ارزش افزوده و صنایع تبدیلی در بنادر برای رونق تولید ملی ضروری است و به توسعه تجارت خارجی كشور کمک می کند.
لایروبی بندرآستارا زمینه ساز حضور کشتی هایی با آبخور بالا
وی در ادامه سخنان خود، گفت: پس از انجام لایروبی ایجادی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی در جریان است، لایه ‌برداری در همه فصول جهت حفظ عمق لازم در حوضچه و کانال بندر آستارا برای تردد ایمنی کشتی‌های تجاری، ورودی و خروجی با استفاده  از لایروب اختصاصی بخش خصوصی دنبال خواهد شد. با افزایش عمق کانال ورودی بندر آستارا به عمق پنج و نیم متر، کشتی‌های بزرگ تجاری دریای خزر در آن پهلو خواهند گرفت.
 اتمام لایروبی بندر آستارا زمینه ساز نتایج مطلوب
به گفته مدیراجرایی شرکت سرمایه‌گذار و بهره بردار مجتمع بندری آستارا، اگر معضل لایروبی بندر آستارا به طور اساسی برطرف شود، این بندر رشد چشمگیری را در داد و ستدهای  بین‌المللی کشوررا  تجربه خواهد کرد و بخشی از ترافیک جاده ای عبوری از ایران به روسیه که از اکنون با تشکیل صفهای طولانی از طریق مرزها و قلمرو جمهوری آذربایجان انجام می شود را به سمت حمل و نقل دریایی جذب می کند که از مصادیق اقتصاد دریامحور است.
ضرورت تقویت بنادر شمال کشور
وی در پایان گفت، بعید به نظر می رسد در آینده نزدیک، حلقه مفقوده راه آهن شمال - جنوب بین رشت و آستارا متصل شود و باید به جای آن تلاش شود تا بنادر شمالی کشور بتوانند پاسخگوی حجم ترافیک واردات، صادرات و ترانزیت انواع کالا و کانتینر و همچنین کشتیهای رو-رو باشند.
آستارا با موقعیت خاص ویژه خود در شرایط کنونی نقش مهمی در تجارت ایفا می‌کند و علاوه بر مرز‌های چهارگانه زمینی، دریایی و ریلی، از منطقه ویژه اقتصادی نیز در بندر برخوردار است و با کامل شدن طرح توسعه آن جایگاه بسیار مهمی از منظر صادرات، واردات و حمل و نقل کالا‌ها خواهد داشت.
بندر آستارا نخستین بندر خصوصی کشور و پنجمین بندر فعال ترانزیتی شمال کشور محسوب می‌شود که ساخت آن به سال ۱۳۷۵ برمی گردد. هدف از ساخت این بندر در طرح اولیه آن، ساخت بندر صیادی، تجاری و مسافری بود و بر اساس این طرح می‌بایست دو حوضچه مجزا که یک حوضچه برای بخش صیادی و حوضچه دیگر برای دیگر کاربری‌ها ساخته می‌شد در حالی که فقط حوضچه اول یعنی بخش صیادی آن ساخته شد و برای انجام فعالیت‌های شیلاتی مورد بهره برداری قرار گرفت و موج شکن مربوط حوضچه دوم به طور ناقص و نیمه کاره رها شد. اما با حضور بخش خصوصی در این بندر شاهد تحولات خوبی در هستیم.
این شهر از نظر توریستی و گردشگری نیز دارای اهمیت بسیار است و بنا بر گزارش‌ها از لحاظ اقامت مسافر در سطح استان گیلان دارای رتبه نخست بوده و بین ۲۰ تا ۳۰ شهر گردش‌پذیر ایران با جذب سالانه شش میلیون مسافر داخلی و ۸۰۰ هزار مسافر خارجی به‌شمار می‌رود.
بندرآستارا آماده نیست! دروازه اوراسیا دراغما
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه