یک کارشناس گردشگری به« اقتصادسرآمد» می گوید: اغتشاش؛ قوز بالاقوز گردشگری

جزیره کیش جزیره کیش در حال از دست دادن موقعیت استراتژیک

گروه اقتصادجامعه - تعداد بالای مراکز اقامتی کیش نه تنها به رقابت بین آنها برای ارائه خدمات بهتر با قیمت مناسب‌تر ختم  نشده، که بیشتر آنها تلاش می‌کنند با گران کردن هزینه‌های اقامت به نوعی تعداد پایین سفر به جریره کیش را جبران کنند،  این در حالی است که این ترفند برای فراری دادن مسافران ایرانی به کشورهای همسایه کاملا موفق عمل کرده است. با اتفاقاتی که افتاده و زمان کم باقی مانده تا بازی های جام جهانی قطر و در شش ماه گذشته دولت تلاش کرده تفاهمنامههایی را با قطری ها منعقد کند تا بخش کوچکی از تماشاگران و گردشگران جام جهانی را به جزایر کیش، قشم و هرمزگان بکشاند تا از این طریق ایران هم بتواند از این فرصت حداکثر بهره برداری گردشگری را از آنِ خود کرده باشد ولی حقیقت این است که گردشگران خارجی هیچ مزیتی برای اقامت در شهرهایی مانند کیش و دیگر جزایر ایران پیدا نمی کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، از یک سو افزایش نرخ هتل ها و پروازها برای کیش جذبه گذشته را از بین برده و از طرف دیگر کیش تا قطر با پرواز نزدیک به یک ساعت و با شناور نزدیک به 4 ساعت فاصله دارد و با در نظر گرفتن هزینه های پرواز عملا برای مسافران صرفه اقتصادی به همراه ندارد که به شهری سفر کنند که از جاذبه اقتصادی تهی شده است.
این روزها بسیاری از مسئولان گردشگری کشورمان به یقین رسیده اند که گردشگر خارجی جام جهانی رغبتی براس سفربه کیش نخواهند داشت، این خود دلیلی شده تا اهداف خود را روی مسافران ایرانی متمرکز کنند و حتی برخی از مسئولان کیش اعلام کرده اند که در طول بازی های جام جهانی کیش می تواند میزبان حدود 4 میلیون ایرانی باشد، که به نظر می رسد این محاسبات چیزی جز خوشبینی از نوع گردشگری نیست، زیرا در مقطع کنونی که کیش به دلیل هوای گرم و شرجی مقصد گردشگری نیست هزینه تور و سفر به این شهر نزدیک به هزینه سفر به شهری مانند استانبول تنه می زند لذا بسیاری از ایرانیان به این کشورهای همسایه سفر می کنند.
جزیره کیش در حال از دست دادن موقعیت استراتژیک
مرتضی سلطانی، کارشناس گردشگری کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی های بی نظیر و توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.
جاذبه‌های گردشگری کیش رو به نابودی
وی با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری جام جهانی در کشور قطر و ضرورت توجه به احیای جاذبه‌های توریستی این جزیره، افزود: کیش امروز بیشتر از اینکه عنوان شهری توریستی و بینالمللی را یدک بکشد به شهری ساحلی برای ایرانیها بدل شده که به دلیل هزینه های بالا به راحتی میتواند از فهرست سفرهای داخلی و خارجی حذف شود و شهرهای ساحلی ارزانتر و حتی شهرهای شمالی کشور جایگزین جزیره پر جذبه کیش شود.
هتلداری یا اجاره داری در کیش
وی با یادآوری آب و هوای گرم شهر کیش به ویژه در تابستان و کاهش جاذبه گردشگری این شهر، یادآورشد: با ادامه روند کنونیِ افزایش نرخ هتلهای جزیره کیش و بعید به نظر می‎رسد توریستی که بهترین شرایط را در کشورهای همسایه می تواند تجربه کند حاضر به صرف هزینه بالا در هتل‌های کیش باشد که گفته می‌شود حاضر به تعدیل قیمت‌های خود  نیستند.
اغتشاش در کیش امنیت گردشگری 
را به خطر انداخت
این موضوع نشانه ضعف مدیریت گردشگری در منطقه آزاد کیش می تواند باشد چرا که فرصت برگزای جام جهانی در قطر را چندان جدی نگرفته ‌اند موضوع دیگری بود که سلطانی به آن اشار داشت و گفت: در چند شب اخیر به صورت سراسری از جمله کیش برخی اعتراضاتی صورت گرفته که این اقدامات از قالب مطالبه مدنی به تخریب و آشوب و اخلال کشیده شد که خود دلیل دیگری می تواند باشد بر کاهش سفر گردشگران به این جزیره. 
طی روزهای اخیر و به بهانه فوت مهسا امینی دختر کُردنشین کشورمان که علت قطعی مرگ وی توسط پزشکی قانونی سکته اعلام شد عده ای از اغتشاشگران به بهانه تجمع برخی افراد و با حضور در این تجمع ها در سطح کشور ضمن تخریب اموال عمومی و کشتار دیگر شهروندان یا ماموران، به مقدسات دینی و ساحت مقدس شهدا اهانت کردند که جزیره کیش نیز از آن بی نصیب نماند و تخریب اموال عمومی و ایجاد ناامنی سبب ترس از گرشگران داخلی خواهد شد چه رسد به گردشگران خارجی حاضر در جام جهانی قطر.
کیش پیشانی جمهوری اسلامی و دروازه گفتمان جمهوری اسلامی در حوزه‌های فرهنگی، تجارت، اقتصاد، گردشگری، علمی، ورزشی به جهان است و باید در عرصه بین‌المللی نقش آفرینی کند که ظاهراً تصمیم‌گیری‌های اخیر مانعی شده تا این جزیره زیبا را به نابودی بکشاند.
اخیراً امام جمعه کیش اعلام کرده که تأثیرگذاری شخصیت‌ها، دستگاه‌ها و جریان‌های پایتخت نشین در فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کیش یکی از مشکلات است که امیدواریم به صورت ساختاری حل بشود و اختیارات لازم به منطقه آزاد کیش داده شود.
جزیره کیش جزیره کیش در حال از دست دادن موقعیت استراتژیک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه