بیمه نامه فقط یک کاغذ چاپي است؟

حمیدرضا حاجی اشرفی
خدمات بیمه گری تفاوتها و افتراقات گوناگونی با سایر خدمات و قراردادهای مالی دارد. از قدیم در توصیف خدمات بیمه، یک عبارت خاص جلب توجه می کند!
بیمه خدمتی ناملموس است؟ این جمله دقیقا تداعی می کند که در زمان خرید بیمه نامه؛ بیمه گذاران هیچ فایده و اثر آنی از هزینه پرداختی به عنوان حق بیمه نمی برند، اما به لحاظ روانشناختی ضروریست به فروشنده بیمه و اسناد کاغذی وی اعتماد کنند؟
چگونه اعتماد قلبی و اطمینان مشتریان بازار بیمه را می توان افزایش داد!؟ با چه روش یا روش هایی، ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد ملی ایران افزایش می یابد!؟
شاید بسیاری از کارشناسان و اساتید فن بیمه گری بگویند که اعتماد مردم به شرکت های بیمه و کاغذهایی که تحت عنوان بیمه نامه می فروشند، متاثر از پشتوانه قانون و نظارت دولت بر عملیات بیمه ای توسط نهاد بیمه مرکزی ایران می باشد که نماد عینی خدمات این بازار ، فعالیت شرکت های بیمه و منعکس در همین اوراق و اسنادی که تحت عنوان ، بیمه نامه ها و اسناد قانونی لازم الاجرا عرضه می گردند استقرار می یابند!؟
 در همین سال های اخیر به اصطلاح نواندیشان بازاریابی بیمه نشناس، با توسل به استناد وجود ابزارهای تبادلات الکترونیکی صدور آنلاین بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه اتومبیل ها باعث حذف دیدار مستقیم بین خریداران و فروشندگان بیمه نامه ها و موجب حذف اسناد شدند.
این اقدام نسنجیده حتی آن مقدار حس نامحسوس تعلق خاطر بیمه گذاران از خرید پوشش های بیمه ای که نسبت به شرکتهای بیمه طرف قرارداد بوجود می آید را نیز تحت الشعاع قرار می دهد!
این موضوع حتی موجب کاهش ارتباط موثر شبکه فروش با بیمه گذاران که برای جذب مشتری ضروریست می گردد!
 بیمه نامه ها ، اسناد معتبر و قانونی لازم الاجرایی هستند که به عنوان یک سند فیزیکی مشهود در اختیار بیمه گذاران ، همچون دهها قراردادهای تجاری، خصوصی و عقود منعقده بین اشخاص می باید در نزد هر یک از متعهدین و جانشینان و دینفعان قراردادها تا زمان انتهای دوره ایفای تعهد به صورت اوراق متحد الشکل و کاملا متحد المتن قرار داشته باشند. سند کتبی و کاغذی بیمه نامه جلوه های عینی و ملموس سازی انعقاد قراردادهای خدمات بیمه ای هستند!
 گرچه هدف غایی، ماهیت خدمات بیمه و فلسفه وجودی و نقش بی بدیل پوشش های بیمه ای در زندگی انسانها در جهت برپایی یک اقتصاد خرد و کلان پایدار و حفظ توازن اجتماعی در جوامع مدرن بشری می باشد که این ماموریت ذاتی بیمه گران است.
اینکه بیمه نامه ها در اوراق معتبر و شیک چاپ شوند تا اینکه فقط توسط یک کاغذ فتوکپی معمولی بدون فرمت شیک و مهر و امضا صادر کننده بیمه نامه ها در اختیار بیمه گذاران قرار گیرند، از لحاظ منطقی و اصول بازاریابی، نقطه ضعف خدمات شرکت های بیمه تلقی می شود.
در خدمات بیمه، توانگری مالی، توانایی فنی و شیوه خدمت رسانی و پرداخت به موقع خسارت های بیمه گذاران توسط شرکت های بیمه بسیار حائز اهمیت است.
 شرکت های بیمه، قانونا مکلف به حمایت از بیمه گذاران در زمان پرداخت خسارت ها می باشند، چنانچه بدون تاخیر، خسارت ها را در سریعترین زمان جبران کنند، گامی عملی بسوی افزایش ضریب نفوذ بیمه بر می دارند.
وگرنه حتی اگر بیمه نامه ها درشیک ترین اوراق و گرانترین کاغذها و جلدها تحویل بیمه گذاران شوند، لیکن در زمان جبران خسارت ها ، بیمه گذاران به دنبال شرکت های بیمه ماه های متمادی بدوند و سرانجام با توسل به محاکم قضایی بعد از سالها موفق به دریافت خسارتها گردند، نقطه ضعف بزرگی برای شرکت های بیمه تلقی می شود.
 البته در شرکت های بیمه توانگر و پیشرو بازار ، رویکردهای مدیریت سنتی منسوخ و در واقع ، بیمه نامه ها اعتبار ذاتی و شرط ایفای تعهدات این اسناد تجاری لازم الاجرا را از شخصیت حرفه ای و رویکرد متعهدانه مدیران و کارکنان شرکت های بیمه پیشرو در بازار کسب می کنند و در نهان در پشت سر کاغذ هایی بنام بیمه نامه، یک حس مسولیت و تعهد به ایفای تکلیف قانونی و حرفه ای در تحت برند یک شرکت بیمه معتبر نهفته است. شرکت های خلاق با پرداخت به موقع خسارتها و حفظ ارتباط مستمر با بیمه گذاران [ اقدام به ارتقا سطح کیفیت خدماتشان با خلق زنجیره ارزش می نمایند و اسباب اطمینان خاطر سازی ذهنیت بیمه گذاران را فراهم می سازند، آنگاه ارائه سند کتبی بیمه نامه در اوراق و اسناد چاپی معتبر نماد فیزیکی انتقال حس آرامش در اذهان بیمه گذاران و نشانگر هویت حرفه ای و منزلت شرکت های بیمه در جوامع می باشد.
*کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
بیمه نامه فقط یک کاغذ چاپي است؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه