رییس سازمان انرژی اتمی: آینده در آیو تکنولوژی است

دستیابی به ۱۰ هزار مگاوات برق ، هدف سند جامع راهبردی انرژی هسته ای

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تدوین سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق بیست ساله گفت:یکی از اهداف این سند شروع سرمایه‌گذاری و احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق جدید است؛ در حال حاضر هزار مگاوات در دست بهره‌برداری و ۲ هزار مگاوات هم در دست احداث است.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد اسلامی در نشست هم‌اندیشی بررسی فرآیند پرتودهی در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت اظهار کرد: سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق بیست ساله در ۲۰ فروردین امسال توسط رئیس جمهور رونمایی شد و ما با در دست داشتن این سند و با نگاه به کارگیری تمامی ظرفیت‌های داخلی، حرکت در جهت تحقق این سند را آغاز کردیم.رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در این سند چهار محور اصلی پیش بینی شده است که توسعه استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق یکی از محورهای مهم این سند به شمار می‌رود.
اسلامی بیان داشت: امروز به موجب تکالیف فردی و ملی خودمان وظیفه داریم که گام های اساسی برای کاهش تولید کربن و آلاینده‌ها را که موجب این شرایط و تغییر اقلیم شده است برداریم. در واقع باید به سمت صفر کردن کربن حرکت کنیم.
وی با اعتقاد به اینکه انرژی و برق هسته‌ای پاک‌ترین و پایدارترین نوع انرژی است، گفت: یکی از اهداف این سند شروع سرمایه‌گذاری و احداث ۱۰ هزار مگاوات برق جدید است؛ در حال حاضر هزار مگاوات در دست بهره‌برداری داریم و ۲ هزار  مگاوات در دست احداث داریم.
اسلامی بیان کرد:  افزون بر اینکه امروز ظرفیت‌سازی برای طراحی و ساخت رآکتورها را با یک نگاه متفاوت در مقیاس‌های مختلف آغاز کردیم، بومی کردن  صنعت نیروگاهی را هم هدف قرار دادیم و با گسترش خودمان در سطح و عمق درصدد هستیم تا صنعت برق هسته‌ای کشور را در صنعت کشور تولید کنیم و به یک قطب سازنده نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا تبدیل شویم. قطعا این کار را با ساز و کارهایی که برای تأمین مالی تعریف کردیم و با بازدهی خیلی خوبی که نیروگاه‌های هسته‌ای دارد انجام خواهیم داد.
اسلامی یادآور شد: نکته حایز اهمیت این است که سرمایه گذاری و صرف هزینه در این زمینه فایده است. اگر نتوانیم از نفوذ این آفت‌ها در خاک، آب و بدن انسان‌ها جلوگیری کنیم هزینه‌ای که ایجاد می‌شود بیشتر از میزان هزینه‌ این سرمایه‌گذاری است. وی با بیان اینکه کشور باید در ارتباط با دستیابی به تجهیزات باید خودکفا شود گفت: هرچند خرید این اقلام و تجهیزات به دلیل مزاحمت‌های شدیدی که سر راه هسته‌ای شدن کشور وجود داشته میسر نیست؛ اما ما نباید خود را در مسیر لجستیکی قرار دهیم بلکه انتخاب ما باید بهره‌گیری از ظرفیت داخلی و طراحی مهندسی باشد و بایستی شرایطی فراهم کنیم تا تولیدات در داخل کشور انجام شود.
اسلامی اظهار کرد: با اراده و عزم که وجود دارد درصدد هستیم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم. این اتهامی که به ما می‌زنند به دلیل این است که مانع پیشرفت ما در هسته‌ای شوند. 
وی با اعتقاد به اینکه آینده در آیو تکنولوژی است، گفت: آیو تکنولوژی، آی‌تی، هسته‌ای و هوافضا قدرت است و ایجاد قدرت اقتدار می‌آورد، این موارد را نباید نادیده بگیریم چراکه دشمنان با حضور ما در راس هرم که قدرت و قدرت ساز است و جاذب مغزها و استعدادها است مخالف هستند و ما نباید بگذاریم که این مغز تهی شود و آنها از مغزهای ما را جذب کنند و با بهره‌گیری از استعدادهای ما شغل ایجاد کنند.
دستیابی به ۱۰ هزار مگاوات برق ، هدف سند جامع راهبردی انرژی هسته ای
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه