يك نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» مي گويد: دولت اجازه دهد تا معدن‌داران در مناطق معدنی هزینه کنند

خام‌فروشی در معدن سرب و روی همچنان ادامه دارد

گروه صمت - محمد آیتی - سال 1401 هم رو به پایان است، اما خبرهای خوبی به سنوات گذشته از حوزه معدن شنیده نمی‌شود. خام‌فروشی، کمبود ماشین‌آلات معدنی و عدم‌هزینه‌کرد لازم در مناطق معدنی، موضوعاتی است که همچنان پابرجاست. در حالی که رهبر انقلاب بر ظرفیت معادن کشور تاکید داشتند و حتی بنا بود به مرور این درآمدها، جایگزین درآمدهای نفتی شوند، اما این شعارهای مهم، هنوز به منصه ظهور نرسیده است.
در همین رابطه، محمدمهدی فروردین، نماینده مردم فیروزآباد در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: معادنی که در منطقه ما وجود دارند، دست بخش خصوصی است و دولت متاسفانه و حتی شاید خوشبختانه، هیچ دخل و تصرفی در آن‌ها ندارد و در زمان واگذاری‌شان، چون منطقه محروم بوده است، معدن‌داران را از پرداخت مالیات معاف کردند.
وی افزود: معادنی که امروز در مناطق محروم قرار دارند، یک فرصت برای ایجاد زیرساخت‌های آن مناطق و ساکنان آن‌جاست. از طرفی، با توجه به قانون مجلس که مصوب کرده یک درصد از سود حاصل از فروش مواد معدنی، در منطقه معدنی هزینه شود، انتظار بیش از این است. یعنی باید در جهت عمران و آبادانی مناطق معدنی، بیشتر کار صورت می‌گرفت و این را مردم آن مناطق حس می‌کردند. 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلی تصریح کرد: هرچند آن یک درصد باید برگردد به خزانه کشور و سپس بیاید تا در منطقه معدنی خرج شود، اما باز هم، قانون خوب و کاربردی است که از زمان ابلاغ بودجه 1401 می‌باید اجرا شود.
فروردین اظهار داشت: از طرفی، بخشی از سهم دولت هم باید بیاید و در استان‌های معدنی خرج شود که اگر در این رابطه، به فرمانداران تفویض اختیار کنند، آن‌ها با شناختی که از مردم و منطقه دارند، بهتر می‌توانند به کارها نظم و نسق دهند تا در ادامه، هم شاهد آبادانی شهرستان‌ها باشیم و هم رضایت حداکثری مردم.
اين عضو مجمع نمایندگان استان فارس گفت: دولت در این رابطه، مسئولیت‌های اجتماعی در برابر با مردم مناطق معدنی دارد که متاسفانه ما شاهد انجام این مسئولیت‌ها آن‌طور که شایسته است، نیستیم.
وی یادآور شد: یکی از اتفاقات خوب در منطقه ما، اشتغال بسیاری از افراد بومی به واسطه دو معدن بزرگ منطقه است. در این زمینه، به لطف خدا رضایت ایجاد شده که امید است در بخش‌های دیگر هم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
فروردین افزود: اینکه دولت، درآمد و مالیات خود را از معدن بگیرد، اما سهم مردم منطقه را ندهد، اجحاف در حق مردم منطقه است. ما در این رابطه، با معدن‌داران صحبت کردیم و آن‌ها می‌گویند ما که داریم پول را به دولت می‌دهیم و چه بهتر این درآمد در منطقه و برای ساکنان که افرادی محقی هستند، خرج شود.
به دليل نداشتن صنایع پایین دستی خام‌فروشی در معدن سرب و روی ما ادامه دارد 
نماینده مردم فیروزآباد تصریح کرد: خام‌فروشی در معدن سرب و روی ما ادامه دارد که متاسفانه دلیل آن، احداث نشدن صنایع پایین دستی آن است. یعنی زنجیره ارزش تکمیل نشده و به نوعی، محکوم به خام‌فروشی هستیم. حال این مواد معدنی، خام صادر می‌شود و از این‌رو، از دولت می‌خواهیم اگر بخش خصوصی خودش حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیست، به موضوع ورود پیدا کند و کار را دست بگیرد، زیرا این روند، یعنی ضربه به اقتصاد کشور.
وی با اشاره به تامین ماشین‌آلات معدنی، یادآور شد: بخش خصوصی باید برود و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را تامین کند و دغدغه آن‌ها، عدم اجازه برای واردات بود که مجلس این موضوع را در بودجه 1401، آورد. حال دولت باید آیین نامه اجرایی آن را تنظیم کند و اگر تا کنون تاخیری هم شده است، متوجه مجلس نیست و دولت باید شفاف به همگان پاسخ دهد. فروردین در ادامه بیان کرد: باید مسیری دنبال شود که معدن‌دار حس کند، چالش‌ها دارد رفع می‌شود نه اینکه بعد از هر مشکلی، منتظر چالش بعدی باشد. شکر خدا، دو معدن بزرگ ما که در اختیار بخش خصوصی است با مدیریت قوی، کارش را دنبال می‌کند و نه تسهیلات خاصی از دولت گرفتند و نه نیازی به گرفتن تسهیلات دارند.
اين عضو مجمع نمایندگان استان فارس در پایان خاطرنشان کرد: ما از دولت می‌خواهیم که اجاز دهد تا بخشی از درآمد مالیات و فروشی که از معدن‌دار گرفته می‌شود، در منطقه خرج شود تا کارها سرعت بگیرد. ضرورت دارد که مردم مناطق معدنی را راضی نگه داشت. آن‌ها خیلی از زیرساخت‌ها را ندارند و ایجاد این کمبودها، حق‌شان است. نباید وجود معدن، فقط ضررش برای ساکنین باشد. امید است در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوب در این رابطه باشیم.
 خام‌فروشی در معدن سرب  و  روی همچنان  ادامه دارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه