کندو کاو «اقتصادسرآمد» از چرایی افزایش بهره وری بنادر؛

تحریمِ بی اثر بر توسعه بنادر

گروه حمل و نقل- در عرصه تجارت دسترسی به بازارهای جهانی اولویت رشد اقتصادی یک کشور محسوب می شود، در این راستا بنادر به عنوان شاخص ترین رکن اساسی اقتصادی تجاری در یک کشور هستند. موفقیت استراتژیک ایران و دسترسی به آبهای آزاد و همچنین وضعیت همه بنادر با شرایط مناسب می تواند زمینه ساز ارتقاء درصد رشد اقتصادی ایران را در منطقه و جهان بالا ببرد. سرمایه گذاری های هدفمند شده و برنامه استراتژی صحیح می تواند گام های تلاشگر متصدیان امور تجاری را شاخص کند. با توجه به مرور کلی بر روند تکاملی بنادر در سراسر جهان می توان الزامات ضروری را در ارتقاء رتبه بندی نسل های بنادر بررسی کرد. این رده بندی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد در این مقطع تبادل کالا فی مابین راه های دریایی و زمینی  در بنادر انجام می پذیرفت و عملیات مربوط به تخلیه و بارگیری در بنادر برنامه ریزی و انجام می شد این بنادر که به نام بنادر نسل اول شناخته شدند محلی بود که تخلیه و بارگیری مسافر و کالا را ساماندهی کرد و نهادهایی در بنادر استقرار و به این عملیات مشغول می شدند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در بنادر نسل دوم نگاه ها متفاوت شد و فعالیت های دیگری نیز در بنادر شکل گرفت. در دهه ۱۹۸۰ بود که این تغییرات آغاز شد. توزیع کالا و توسعه در محدوده بندر و صنایع مرتبط با کشتی و همچنین عملیاتی از جمله اطلاعات مربوط به کالا، بسته بندی و فعالیت هایی که باعث ارزش افزوده کالا در بنادر می شد، شکل گرفت.
در این میان، بنادر نسل سوم بدنبال توسعه تجارت بوجود آمد و در جهت تقویت حمل و نقل چند وجهی گام برداشت.  با رشد اینگونه بنادر ضمن حفظ خدماتی که در بنادر نسل اول و دوم ارائه می شد، نقش جدیدی نیز به آن اضافه شد که از جمله آن انبار کردن و جابجا کردن کالاها و سوق دادن به سمت خدمات صنعتی است. این امر می تواند شرایط مربوط به ارتقاء بهره وری را در بنادر سامان دهی کند. 
در این خصوص، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه امروز توسعه بنادر و به‌روزسازی تجهیزات در سخت‌ترین تحریم‌ها به خوبی در حال انجام است، گفت: کشورهای همسایه باورشان نمی‌شود ما در این تحریم‌‌ها اینچنین بنادر را توسعه داده‌ایم.
‌محمد حسن‌زاده با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی سازمانی درآمد- هزینه‌ای است، اظهار داشت‌: ما به خیلی از بخش‌های دیگر دولت کمک می‌کنیم‌ اما سازمان بنادر یک ریال هم دریافت نمی‌کند.
وی ادامه داد: با این همه امروز سازمان بنادر و دریانوردی از جنبه زیرساخت‌ها هیچ چیزی کمتر از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ندارد، حال اگر ‌این تحریم‌ها و مباحث سیاسی هم نبود که ما قطعاً به واسطه پتانسیل‌های موجود، از آنها در حوزه دریایی و بندری بسیار جلوتر بودیم.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: کشورهای همسایه ‌نظیر قطر، آذربایجان، پاکستان، عراق و غیره که پول‌های خوب دولتی دارند، وقتی به بنادر ما می‌آیند بسیار متعجب می‌شوند که چطور در این شرایط تحریم، با این همه فشار و سختی کار، ما طرح‌های توسعه‌‌ای در بنادر داریم و این نشان از بی‌رنگی تحریم‌ها است.
حسن‌زاده با اشاره به رشد و توسعه در بندر کانتینری کشورمان ادامه داد: در حال حاضر ‌فاز یک بندر شهید رجایی در حال فعالیت است، فاز دو کانتینری است، فاز 3 در حال ساخت است، اصلاً انگار نه انگار درگیر سخت‌ترین تحریم‌های جهان هستیم.
وی بیان کرد: چندی پیش از کشور آذربایجان نمایندگانی به بنادر شمالی ما آمده بودند، با دیدن بنادر ما بسیار متعجب بودند که چطور چنین زیرساخت‌های مناسب و به‌روزی در بنادر داریم.
حسن‌زاده اظهار داشت: امور دریایی از پای اسکله تا قطب شمال و جنوب هر اتفاقی که برای یک کشتی با پرچم ایران رخ دهد سازمان بنادر و دریانوردی باید پیگیری کند.
وی با بیان اینکه ما بر صلاحیت کشتی‌سازی‌ها نظارت داریم، اضافه کرد: برای ساخت اولین چارچوب کشتی و ساخت ستون فقرات آن، سازمان بنادر باید حضور داشته باشد، نظارت بر ساخت از سوی ما وجود دارد، بعد از ساخت باید پلاک داشته باشد که این هم به سازمان بنادر می‌آید و ما به کشتی شماره ثبت می‌دهیم و به فعالان روی کشتی هم گواهینامه صلاحیت می‌دهیم.
 تحریمِ بی اثر بر توسعه بنادر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه