خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که تمامی نیروهایی که به صورت غیرقانونی در خاک سوریه هستند، باید این کشور را ترک کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با شبکه‌های اسکای نیوز، العربیه و روسیا الیوم گفت: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود. تمامی کسانی که به صورت غیرقانونی بر روی خاک سوریه هستند باید این کشور را ترک کنند. این درباره تمامی کشورهاست. اگر رهبری سوریه در آینده بگوید که دیگر نیاز به نیروهای روسی نیست در این صورت ما نیز باید این کشور را ترک کنیم. من درباره این مسئله با صراحت کامل با تمامی شرکا از جمله ایران و ترکیه گفتگو خواهم کرد. ما بارها درباره این مسئله با شرکای آمریکایی صحبت کردیم. من با صراحت به همکارانم گفتم که باید خاک سوریه از وجود بیگانگان پاکسازی شود و تمامیت ارضی سوریه به این کشور بازگردد.
پوتین گفت: ما راه دشوار و پیچیده‌ای را برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه طی کردیم و اکنون تشکیل شده است. امیدواریم که اولین نشست‌های این کمیته طی چند روز آتی برگزار شود.وی تأکید کرد، اکنون زمان آن رسیده که سوریه به آغوش ملت‌های عربی بازگردد.پوتین درباره معامله قرن گفت: ما به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره پرونده فلسطین پایبند هستیم. معامله قرن هنوز مبهم است و واشنگتن هنوز طرح را ارائه نکرده است.
پوتین افزود: اجرای طرح راهکار تشکیل دو کشوری برای حل مسئله فلسطین ضرورت دارد. ما بارها پیشنهاد برگزاری مذاکرات مستقیم میان رهبری فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را داده‌ایم. اما مذاکراتی برگزار نشده است. به عقیده من حل مسئله فلسطین کلید حل بسیاری از مشکلات منطقه است.وی درباره حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و تحولات بعد از آن گفت: ما طرح‌های آمریکا درباره عراق را تأیید نکردیم بلکه نسبت به عواقب منفی آن هشدار دادیم. عراق امروز صرف‌نظر از مشکلات داخلی در مسیر مثبتی پیش می‌رود.
پوتین گفت: ما با هیچ کشوری علیه کشور دیگر روابط دوستی برقرار نمی‌کنیم. ما روابط دوجانبه‌ای براساس رویکردهای مثبت داریم و ائتلاف‌هایمان را با هدف جنگ علیه هیچ طرفی ایجاد نمی‌کنیم.
وی گفت: ما توافق شراکت استراتژیک با امارات را سال میلادی گذشته امضا کردیم و به امارات به عنوان یکی از شرکای بسیار نزدیک خود می‌نگریم. امضای سند شراکت استراتژیک نشان دهنده روابط مستحکم بین امارات و روسیه است.
پوتین که قرار است از فردا راهی عربستان و امارات شود، تأکید کرد: امارات نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه دارد و این نقش تقویت کننده ثبات است. ما در تماس دائم با امارات هستیم.
وی درباره عربستان گفت: ما برای سفر به عربستان به عنوان پاسخی به سفر تاریخی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم. روابط ما با عربستان طی سال‌های اخیر تغییرات ریشه‌ای داشته است. 
پوتین نقش مثبت عربستان در سوریه را ستود و گفت: ما به صورت جدی با ترکیه و ایران همکاری می‌کنیم و همگان این را می‌دانند. بدون نقش عربستان در حل و فصل بحران سوریه به هیچ وجه امکان رسیدن به یک رویکرد و دیدگاه مثبت در  این راستا نبود.
خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه