ورود یک محصول جدید به بورس در گزارش «اقتصادسرآمد»؛

ورود پسته به بورس

گروه بانک و بیمه- مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه در هیچ بورس کالایی در دنیا قرارداد آتی پسته وجود ندارد، گفت: ایران می تواند به عنوان مرجعیت قیمتی این محصول در جهان مطرح شود.
به گزارش اقتصادسرآمد،حامد سلطانی‌نژاد، امروز یکشنبه ۲۱ مهرماه ۹۸ در مراسم آغاز معاملات آتی پسته گفت: اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متنوع، گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار و توسعه فعالیت جهت ارتقای تجارت کشور با بازارهای بین المللی از راهبردهای بورس کالا در  حوزه کشاورزی است.
مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به ارزش ۱۲۵۰۰ میلیارد تومانی معاملات قراردادهای اتی محصولات کشاورزی از ابتدایی سال تاکنون، افزود: تلاش در جهت استفاده از ابزارهای نوین بازرگانی محصولات کشاورزی براساس الگوهای جهانی به منظور کشف قیمت عادلانه، تامین مالی کشاورزان، ایجاد امکان برنامه ریزی برای تولید و پوشش ریسک ناشی از تغییرات قیمتی در دستور کار بورس کالای ایران است که راه اندازی قراردادهای آتی گام بلندی برای تحقق این اهداف به شمار می رود.
وی مزیت های قرارداد آتی برای بخش کشاورزی را پوشش ریسک، کشف قیمت عادلانه، نقدشوندگی بالای معاملات، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، اهرم مالی و هزینه اندک معاملات دانست و گفت: بر همین اساس در سال ۹۷ معاملات آتی زعفران نگین و پوشال معمولی راه اندازی شد و در تیر ماه امسال نیز زیره سبز به این جرگه پیوست و امروز نیز معاملات آتی پسته راه اندازی شد.
سلطانی نژاد با بیان اینکه محصول پسته به دلیل مزیت تولید، استانداردپذیری، ارزآوری، صادرات محور بودن، تقاضای مستمر و تولید انبوه برای این معاملات در نظر گرفته شده است، به سابقه معاملات پسته در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در سال ۹۶ به مقدار ۱۲۳ تن و در سال ۹۷ به مقدار ۵۷ تن انجام شد و در سال ۹۸ نیز معاملات گواهی سپرده پسته از روز ۹ مهر ماه آغاز شده و تا کنون حدود ۲۵ تن از این محصول معامله شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم با اشاره به آغاز به کار معاملات آتی پسته در بورس کالا گفت: این داد و ستد، یک معامله برد-برد برای کشاورزان و صادرکنندگان است.
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸ در مراسم افتتاح معاملات آتی پسته در بورس کالای ایران گفت: امروز در حالی شاهد آغاز معاملات قراردادهای آتی پسته در بورس کالای ایران هستیم که قطعا لازم است در معاملات پسته از نظرات فعالان و دست اندرکاران صنعت، چه برای تعیین ریزساختارهای معاملاتی و چه برای تعیین دستورالعمل های معاملاتی و نحوه قیمت گذاری ها، استفاده کنیم.
وی افزود: معاملات آتی یکی از ابزارهای مشتقه است که در دنیا برای پوشش ریسک به آن توجه شده است. وقتی یک نفر قرارداد آتی را خریداری کند، قیمت را برای خود تعیین کرده و نسبت به نوسانات آتی ریسک ها را پوشش می دهد؛ ضمن اینکه معاملات آتی در کشف واقعی قیمت نیز موثر است.
محمدی گفت: اگر بازار یک کالا از بازار نقدی خوبی برخوردار نباشد و یا گردش نقدینگی آن بیش از حد باشد، یکی از راهکارها برای ساماندهی این بازار مشتقه سازی آن کالا است.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: محصولات تولیدی کشور ما همچون پسته و زعفران چرا باید توسط کشورهای دیگر تعیین شود در حالیکه که سمت عرضه تنها وابسته به کشور ماست؛ در این زمینه قطعا بورس کالای ایران کمک می کند تا دسترنج کشاورزان ایرانی به درستی قیمت گذاری و به مرجع قیمت دنیا تبدیل شویم. البته بورس های کالایی دنیا بیش از صد سال قدمت دارند اما امروز شاهد یک تحول و شروع خوب در این زمینه هستیم.  محمدی اظهار داشت: ممکن است صادرکننده ای به خرید محصول کشاورزی نیاز داشته، اما نقدینگی لازم را در اختیار نداشته باشد؛ ممکن است کشاورزی برای فروش کالای خود دچار مشکل باشد و حتی از قیمت های واقعی اطلاع نداشته باشد. در نتیجه بورس کالا و معاملات آتی یک وضعیت برد برد را هم برای کشاورز و هم برای صادرکننده و سرمایه گذار ایجاد می کند و همه می توانند از مزایای عرضه پسته در بورس استفاده کنند.
ورود پسته به بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه