گزارش «اقتصادسرآمد» از کشف یک میدان جدید گازی در جنوب؛

«ارم» سبز گاز

گروه انرژی- میدان گازی جدید که روز گذشته کشف آن اعلام شد، در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج قرار ‏دارد تصریح کرد: میدان ارم از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس، دنگ و باغون که در سازندهای گنگان و دالان بالایی با یکدیگر ‏مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ و پهنای متوسط پنج کیلومتر را به وجود آورده تشکیل شده است.‏ 
پس از چندین سال تلاش‌های مجدانه کارشناسان مدیریت اکتشاف، احتمال وجود ذخائر غنی هیدروکربوری در ناحیه ارم مورد تایید ‏واقع شد. به منظور شناخت دقیق‌تر و ارزیابی‌های فنی پروژه‌های لرزه‌نگاری، ثقل و مغناطیس‌سنجی در ناحیه اجرا و در نهایت ‏اقدام به علامت‌گذاری محل چاه شد.‏به دنبال آن عملیات ساخت جاده دسترسی به طول شش کیلومتر و احداث سلر و محوطه چاه انجام و سپس عملیات ‏حفاری در تیرماه ۱۳۹۷ آغاز شد و پس از ۹ ماه با عبور از لایه‌های رسوبی مشتمل بر سنگ آهک، دولومیت، شیل، مارون، گچ ‏و ماسه سنگ در عمق ۴۶۳۲ متری به اتمام رسید.‏
رضا دهقان  در مراسم اعلام کشف میدان گازی جدید با اشاره به جزییات این میدان اظهار کرد: در مردادماه سال جاری کشف میدان گازی ارم توسط تیم فنی و کارشناسی مدیریت اکتشاف رقم خورد.
معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت از کشف یک میدان گازی جدید به نام میدان گازی ارم در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز خبر داد و گفت:‌ براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجا در این مخازن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.
وی با تاکید بر این مساله که پس از اخذ و تفسیر نمونه‌دارهای پتروفیزیکی و انجام لایه‌آزمایی وجود گاز طبیعی در سازندهای مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شد، تصریح کرد: براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجا در این مخزن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.
معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان این‌که اولین میدان نفتی در مسجد سلیمان کشف شد، ادامه داد: از آن زمان درگیر کار اکتشاف، استخراج و فراورش هستیم و در حوزه اکتشاف ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که از نظر توان داخلی دانش فنی و تجهیزات می‌توانیم ادعای خودکفایی کنیم.
دهقان با تاکید بر این مساله که 75 درصد ذخائر گازی و 20 درصد کل ذخائر نفت بعد از انقلاب کشف شد، اظهار کرد: در حال حاضر 159 میلیارد بشکه نفت خام و میعانات گازی و 34 میلیارد مترمکعب منابع گازی در اختیار داریم که همین مساله موجب شده در رتبه چهارم و دوم دنیا قرار بگیریم و به لحاظ ذخائر هیدروکربوری نیز مقام اول را کسب کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به کشف منابع هیدروکربوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ‌ افزود:‌ ۷۵ درصد ذخایر گازی و ۲۰ درصد ذخایر نفتی کشور در ۴۰ سال گذشته کشف شده و ایران با ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت خام در رتبه چهارم و ۳۴ میلیارد متر مکعب گاز در رتبه دوم جهان قرار دارد. همچنین از نظر مجموع منابع هیدروکربوری رتبه اول را در دنیا دارا هستیم. حجم اکتشافات نیز نشان می‌دهد ان روند ادامه دارد زیرا منابع کشف نشده زیادی در کشور وجود دارد.
دهقان با بیان اینکه در حوزه اکتشاف به خودکفایی رسیدیم، ‌ادامه داد: اکتشاف اولین حلقه زنجیره ارزش است و اگر این حلقه وجود نداشته باشد زنجیره‌ای وجود نخواهد داشت.
وی به کشف میدان گازی بزرگی به نام ارم در جنوب استان فارس اشاره کرد و افزود: عملیات حفاری برای شناسایی این میدان در تیرماه سال گذشته آغاز شد و پس از ۹ ماه با عبور از لایه‌های رسوبی در عمق ۴ هزار و ۶۳۲ متری به اتمام رسید.
دهقان حجم گاز درجا در این مخزن را بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است که این میزان تقریبا معادل یک فاز پارس جنوبی برای ۴۰ سال تولید خواهد بود.
وی عایدی حاصل از این میدان را ۴۰ میلیارد دلار دانست و گفت: ذخیره گازی این میدان می تواند ۱۶ سال نیاز مصرف گاز تهرانی‌ها را پاسخگو باشد.
دهقان تاکید کرد: ‌هم جواری میدان ارم با تاسیسات موجود در منطقه و وجود زیر ساخت‌های مناسب زمینه توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید در منطقه و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان را فراهم کرده است.
 «ارم» سبز گاز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه