چه کسی نقش «پلیس بد» را بازی می کند؟

«فرا برجام»، میز مذاکره جدید

گروه مجلس- با توجه به بدعهدی های صورت گرفته توسط کشورهای اروپایی در قبال برجام و کاهش تعهدات برجامی توسط ایران، فرانسه برای برون رفت از این شرایط طرح «فرابرجام» را ارائه کرده است که نمایندگان دلایل طرح فرابرجام را مورد تحلیل قرار داده اند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، بعد از خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان نسبت به تعهدات خود در قبال برجام، مقامات دولت ایران تصمیم گرفتند که به تناسب بد عهدی های طرف اروپایی، تعهدات خود نسبت به برجام را به صورت گام به گام کاهش داده و در صورت لزوم از این توافق نامه خارج شود.
دولت های اروپایی به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان که به از هراس آمریکا، به تعهدات خود نسبت به برجام پایبند نبودند، منافع خود را در منطقه در خطر دیده و به دنبال راه حلی برای برون رفت از این شرایط می باشند که در خصوص دولت فرانسه برای نجات توافق هسته ای برجام و میانجی گری میان ایران و آمریکا طرحی را تحت عنوان "فرابرجام" ارائه کرده است.
دولت فرانسه که به نیابت از آمریکا به دنبال روزنه ای برای شروع مذاکرات جدید با ایران است، به دلیل عدم پایبندی به تعهدات ‏برجامی خود در قبال ایران همچنین مواضع مداخله جویانه و زورگویانه این کشور در سال های اخیر علی الخصوص مذاکرات ‏هسته ای، مسیر بسیار دشواری را برای متقاعد کردن دولتمردان ایران برای کشاندن به میز مذاکره ایجاد کرده؛ چراکه ایران به ‏هیچ عنوان شروع مذاکرات جدید در این برهه زمانی را نخواهد پذیرفت.‏
با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا فرابرجام فرانسوی به گونه ای اصلاح خواهد شد که ایران را از برداشتن گام چهارم در ‏کاهش تعهدات هسته ای اش ترغیب کند یا به سرنوشت دیگر طرح هایی که فرانسوی ها در ماه های اخیر ارائه داده و اما نتوانسته ‏اند به نتیجه برسانند، دچار خواهد شد.‏
در این بین، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مذاکرات فرابرجام را نوعی حرکت پیش به جلو اما به سمت دره دانست. وی می گوید اگر در دیپلماسی برجام شک و تردید وجود داشته باشد، فرابرجام فراتر از تهدید است و امکان دارد که به پایان دیپلوماسی منجر شود؛ بنابراین طرح فرابرجام نوعی تلاش از طرف کشور فرانسه برای حفظ شرایط مذاکراتی بین اعضای برجام به ویژه ایران و آمریکا است؛ درحالیکه ارزش عملیاتی نمی توان برای آن درنظر گرفت.
حشمت الله فلاحت‌پیشه  تاکید می کند زمانی که جمهوری اسلامی در قالب برجام به حقوق خود نرسیده است، دلیلی ندارد که به سازوکار جدید تن دهد، البته وی می گوید اگر برجام مجدد احیا شده و تبدیل به یک بنیاد مذاکراتی شود، آن زمان این امکان وجود دارد که ایران برای اعتماد سازی در خصوص فعالیت های خود در حوزه های مختلف با کشورهای غربی وارد مذاکره شود.
عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید دارد فرانسه ابتدا به تعهدات برجامی خود عمل کند و حسن نیت خود را در این موضوع نشان دهد، بعد پیشنهاد جدیدی را مطرح کند. سیدقاسم جاسمی  می گوید اروپایی ها هرگز به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکرده و نشان دادند مانند آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند، پس نباید انتظار داشته باشند که وقتی از توافق تازه ای صحبت می کنند، با شتابزدگی مورد استقبال ایران قرار گیرد.
وی بیان داشت که ایران در منطقه هرگز تهدیدی علیه هیچ ملتی نبوده و براساس دکترین سیاست خارجی خود عمل کرده و حق ایران است که منافع خود را دنبال کند و از زیاده خواهی اروپایی ها است که انتظار داشته باشند که منافع آنها در منطقه توسط ایران تأمین شود. جاسمی تاکید دارد که دولت های اروپایی به ویژه دولت فرانسه بجای طرح پیشنهادات جدید به ایران، برای نجات برجام تلاش کرده و در این بین نیز دولت آمریکا تغییر رویکرد دهد و قوانین بین المللی را رعایت کند. اما در این بین، رییس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر دیگری دارد و می گوید ایران از حق هسته ای خود عقب نرفته و ارزشی برای طرح پبشنهادی رییس جمهور فرانسه ندارد. 
 محمدابراهیم رضایی می گوید: در شرایطی که دشمن خارجی و داخلی با هم منسجم شده بودند تا فشار حداکثری به ایران وارد کنند، ما طرح های پیشنهادی را نپذیرفتیم و یک گام از حق مان عقب نرفته ایم.
 «فرا برجام»، میز مذاکره جدید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه