واکاوی «اقتصادسرآمد» از چگونگی افزایش رفاه اجتماعی؛

کاهش فقرنتیجه مدیریت پول

گروه بانک و بیمه- در خلاف گذشته های دور که «فقر» تنها در نداشتن پول کافی برای ادامه حیات و تهیه مایحتاج روزمره خلاصه می شد، امروز نداشتن دانش های پایه، عدم دسترسی به اینترنت و حتی ندانستن زبان دوم نیز نوعی فقر محسوب می شود. با این حال داشتن زندگی حداقلی و تأمین نیازهای اولیه بشری هم در بسیاری از نقاط دنیا به یک آرزو تبدیل شده است.
اقتصادسرآمد، طبیعی است که با کمک های مقطعی می توان «فقر» را تا حدودی از بین برد، اما قطعاً اقداماتی ریشه ای و زیربنایی در این زمینه می تواند موثرتر واقع شود و «فقر» را به عنوان پدیده ای مذموم به طور کلی از جامعه بزداید.نظام بانکی در این زمینه یکی از مهمترین مسئولیت ها را بر عهده دارد، چرا که حجم قابل توجهی از پول و دارایی اشخاص در اختیار نظام بانکی است و مدیریت درست این منابع می تواند تا حدی به کاهش «فقر»  بیانجامد.ظام اعتبارات خرد یکی از راهکارهای مطرح شده در دو دهه اخیر به منظور تسریع در فرآیند سرمایه گذاری و تقویت بنیادهای مالی و پس انداز در مناطق روستایی و نهایتاً توانمندسازی جوامع روستایی و فقرزدایی از طریق ارتقاء بهره وری با تاکید بر بکارگیری اعتبارات خرد بوده است. با این اوصاف تامین منابع مالی خرد برای فقرا و نیازمندان نه تنها صدقه نیست بلکه روشی برای توانمند سازی ایشان نیز می باشد. با این رویکرد فقرانه مشکل، بلکه راه حل هستند. اعطای اعتبار خرد توسط بانک به متقاضیان نیازمند، فرصت های لازم برای اشتغال، راه اندازی کسب و کارهای کوچک و گسترش آموزش و بهداشت را فراهم می نماید. با این روش فقرانه مشکل، بلکه راه حل هستند. با استناد به تحقیقات صورت گرفته، امروزه پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک ها به فقرا و نیازمندان یکی از موفق ترین راههای مورد قبول مبارزه با فقر در دنیا است. در این مقاله ابتدائاً مطالبی در خصوص تامین مالی خرد، بانک ها و موسسات مالی با ماموریت های اجتماعی و ... بیان می شود. 
سپس به نحوه عملکرد تعدادی بانک نمونه و موفق در زمینه کاهش فقر اشاره می گردد. از جمله مولفه های موفقیت نمونه مورد اشاره در زمینه کاهش فقر می توان به تاکید بر آموزش پس از اعطای وام، تشکیل گروههای وام / تسهیلات گیرندگان، اعطای سهام بانک به وام / تسهیلات گیرندگان، اهمیت فراوان به نقش زنان در اجتماع و ... اشاره نمود. در ادامه نقش و جایگاه بانک ها و موسسات مالی در تامین مالی خرد در راستای کاهش فقر با توجه به ماموریت های اجتماعی محوله مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان نیز الگوی تجربی تخمین زده شده و بر اساس نتایج حاصله، پیشنهادات عملیاتی ارائه می گردد.
مدیرعامل بانک ملی ایران در این خصوص می گوید: حجم قابل توجهی از پول و دارایی اشخاص در اختیار نظام بانکی است و مدیریت درست این منابع می‌تواند تا حدی به کاهش «فقر»   بیانجامد.محمدرضا حسین‌زاده افزود: بیست و پنجم مهرماه که مصادف است با هفدهم اکتبر، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان «روز جهانی ریشه‌کنی فقر» نامگذاری شده و این در حالی است که امروز حجم قابل توجهی از مردم جهان با پدیده «فقر»   دست و پنجه نرم می کنند.وی اضافه کرد: بر خلاف گذشته‌های دور که «فقر» تنها در نداشتن پول کافی برای ادامه حیات و تهیه مایحتاج روزمره خلاصه می‌شد، امروز نداشتن دانش های پایه، عدم دسترسی به اینترنت و حتی ندانستن زبان دوم نیز نوعی فقر محسوب می‌شود. با این حال داشتن زندگی حداقلی و تأمین نیازهای اولیه بشری هم در بسیاری از نقاط دنیا به یک آرزو تبدیل شده است.مدیرعامل بانک ملی خاطر نشان کرد: در دین مبین اسلام به لزوم برطرف کردن فقر از جامعه توجه ویژه ای شده است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که «کاد الفقر این یکون کفرا - فقر نزدیک به کفر است».
حسین‌زاده تصریح کرد: مجموعه این عوامل، دلایل محکمی است مبنی بر این که همه ما، چه در قالب فردی، چه در قالب سازمانی و چه در قالب جامعه، تلاش حداکثری خود را برای از بین بردن و ریشه کنی «فقر» به کار بندیم.
وی گفت: طبیعی است که با کمک های مقطعی میتوان «فقر» را تا حدودی از بین برد، اما قطعاً اقداماتی ریشه ای و زیربنایی در این زمینه می‌تواند موثرتر واقع شود و «فقر» را به عنوان پدیده ای مذموم به طور کلی از جامعه بزداید.مدیرعامل بانک ملی افزود: نظام بانکی در این زمینه یکی از مهمترین مسئولیت‌ها را بر عهده دارد، چرا که حجم قابل توجهی از پول و دارایی اشخاص در اختیار نظام بانکی است و مدیریت درست این منابع می‌تواند تا حدی به کاهش «فقر»   بیانجامد.
کاهش فقرنتیجه مدیریت پول
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه