کند وکاو «اقتصادسرآمد» درباره پیش بینی های بی ثبات بازار خودرو ق

یمت ها تکان نخورد!

گروه صنعت، تولید و تجارت- نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌دادان خودرو می گوید: قیمت خودرو در بازار همان قیمت‌های سه‌شنبه و چهارشنبه‌ی هفته گذشته است و هیچ تغییری نکرده است. اسد کرمی با تاکید بر ثابت بودن قیمت خودرو اظهار داشت: قیمت خودرو در بازار همان قیمت‌های سه‌شنبه و چهارشنبه‌ی هفته گذشته است و هیچ تغییری نکرده است. هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد، مگر آنکه کسی بخواهد خودروی خود را زیر قیمت بفروشد وگرنه خرید و فروشی انجام نمی‌شود.وی در مورد علت این امر تصریح کرد: علت ثابت بودن قیمت خودرو از سه‌شنبه هفته گذشته این است که قیمت دلار و ارز تغییری نکرده و ثابت مانده است. وقتی قیمت دلار کمی تغییر می‌کند قیمت خودرو نیز جابه‌جا می‌شود، با ثابت ماندن قیمت دلار از هفته گذشته قیمت خودرو نیز تغییر نکرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، با کاهش قیمت دلار در پی تعیین تکلیف انتخابات آمریکا خبرها حکایت از کاهش  25 تا 30 درصدی قیمت خودرو داشت که در عین حال، کارشناسان بازار خودرو معتقدند: از هفته گذشته تاکنون قیمت خودروهای داخلی دست‌کم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افت داشته، اما از آن جایی که رشد عجیب و غریب و حباب گونه‌ای را در ماه‌های گذشته تجربه کرده بود و به نوعی هر کس به دلخواه خود قیمتی بر خودرو قرار می‌داد، همچنان خریداران از خرید دست کشیده و کاهش هرچه بیشتر نرخ‌ها را انتظار می‌کشند.
آنها می‌گویند: در ماه‌های اخیر و با رشد خیره‌کننده نرخ ارز، دارندگان خودرو از فروش دست کشیده بودند تا به سودهای بالاتری برسند، اما اکنون که روند کاهشی نرخ ارز را شاهدیم مشتری وجود ندارد، با این وجود فروشندگان نیز در برابر کاهش قیمت خودرو مقاومت می‌کنند.
در این خصوص، احمد نعمت بخش به تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروسازان همچنان با زیان تولید می کنند، گفته بود:  به عنوان نمونه در 6 ماهه امسال ایران خودرو حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان زیان داده است که این موضوع نشان از پایین بودن قیمت های فروش دستوری نسبت به قیمت های تمام شده خودروها است.قیمت های دستوری باعث شد تا محصولات ما متناسب با قیمت تمام شده قیمت گذاری نشوند.
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به اینکه آیا با کاهش قیمت ارز تغییری در قیمت تمام شده خودروها ایجاد و محصولات به سمت ارزانی خواهند رفت یا خیر؟  تصریح کرد: با کاهش قیمت ارز به التبع هزینه های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کنند، اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.
نعمت بخش با اشاره به اینکه به نظر می رسد با کاهش قیمت ارز عرضه خودرو در بازار افزایش یافته و همین امر شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را کاهش دهد،  افزود: بسیاری از مردم برای سود بیشتر به خرید خودرو اقدام کرده بودند که با شرایط فعلی و کاهش قیمت ها در بازار مجبور به فروش خودروهای خود هستند و همین عرضه بیشتر باعث کاهش قیمت خودرو در بازار می شود.
در حالی که بازار خودروهای داخلی هنوز بلاتکلیف است، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از واردات خودرو با دور زدن تحریم ها سخن می گوید: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آنها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند اما الان نیازی به نظر مجلس هم نیست، وزارت خانه راه واردات خودرو را بسته و خودش هم می‌تواند باز کند، آقای وزیر باید در این مورد تصمیم بگیرند.
مهدی دادفر، در مورد برخی اظهارات مبنی بر احتمال واردات خودرو اظهار داشت: امیدواریم که واردات خودرو انجام شود و باید این اتفاق بیافتد اما درباره اینکه چه سناریویی ممکن است رقم بخورد هنوز هیچ مذاکره‌ای نکرده‌ایم، البته ما پیشنهادات نه‌گانه خود را ارائه داده‌ایم.
وی افزود: مکررا می‌گفتند ارز نداریم و تحریم هستیم، اما شرکت‌ها نامه دادند که امکان دور زدن تحریم‌ها را داریم. در مورد ارز هم گفتند که از ارز ایرانیان خارج از کشور یا سرمایه‌های خارجی ارز را تامین می‌کنیم. یک ایرادی در مورد منشا ارز گرفته شد که گفتیم منشا این ارزها را هم سفارت ایران در مبدا تایید کند. امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود، سامانه ثبت سفارش خودرو را باز کنند و مردم شیرینی این موضوع را بچشند چون یقینا با وقوع چنین اتفاقی قیمت‌های خودرو نصف خواهد شد. 
دادفر تصریح کرد: البته الان واردات هم باز شود قیمت خودروی خارجی خیلی بالا است اما به قیمت امروز هم نخواهد ماند، اگر خودرویی سه میلیارد تومان است، اگر واردات باز شود ۱.۵ میلیارد تومان می‌شود که بازهم به علت موارد تعرفه‌ای، عوارض، نه درصد ارزش افزوده و غیره بالا است. اما با همین فرآیند قیمت‌ها نصف خواهد شد، بهره آن را هم مردم می‌برند و امیدواریم که هرچه سریع‌تر آقای وزیر در این مورد تصمیم بگیرند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد جزییات پیشنهادات نه‌گانه گفت: موارد پیشنهادات نه‌گانه ما واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی، واردات خودرو با اعتبار شرکت‌ها از جمله شرکت‌های مادر، واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، واردات خودرو صرفا با هدف شماره‌گذاری پلاک عمومی، واردات خودرو با استفاده از ارز بلوکه شده نزد کشورهای مختلف و واردات خودرو در ازای کالاهای غیرنفتی و پتروشیمی توسط واردکنندگان خودرو بود. این پیشنهادات به وزارت صمت داده شده ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. 
یمت ها تکان نخورد!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه