همه چیز درباره آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واکاوی «اقتصادسرآمد»

فاجعـه ای کـه در جنجـال کرونـا گـم شـد

گروه صنعت، تولید، تجارت و کشاورزی- بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری ویروسی است که شیوع آن می‌تواند سبب بروز تلفات گسترده در میان پرندگان شود. به طور کلی، سه تیپ ویروس آنفلوانزا (نوع A، B و C) وجود دارد اما تنها نوع A این ویروس ، زئونوز (مشترک میان انسان و حیوان) است.تیپ A آنفلوانزا بیماری، خود ۱۳۵ تحت تیپ یا زیر تیپ دارد که از این میان دو زیر تیپ H۵ و H۷ فوق حاد بوده و بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را ایجاد می‌کند. این تیپ علاوه بر طیور و ماکیان می‌تواند سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را نیز درگیر کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، پرندگان وحشی و آبزی، که در فصل سرما از قطب و از طریق کشورهایی مانند روسیه به مناطق گرم‌تر جهان مهاجرت می‌کنند، به عنوان مخازن این بیماری شناخته شده و می‌توانند بدون نشان دادن علائم، باعث انتقال بیماری به حیوانات و یا حتی انسان‌ها شوند بنابراین شیوع این بیماری در فصل سرما از سایر زمان‌ها بیشتر است.باید توجه داشت که اگرچه این پرندگان خود نیز تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند اما می‌توانند بدون نشان دادن علائم برخی از پرندگان حساس نظیر مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ را درگیر و آلوده کرده و باعث تلفات آن‌ها شوند.اخیراً در اروپا، ژاپن، انگلستان، هلند، روسیه و قزاقستان، دانمارک، آلمان و کره جنوبی شیوع این بیماری را گزارش شده است. افغانستان نیز چند ماه گذشته درگیر این بیماری بود اما اکنون کانون جدیدی را شناسایی نکرده است.
شیوع آنفلوانزای پرندگان در تالاب بین المللی میقان برای بار دوم طی سال‌های گذشته گزارش شده است، برخی تحقیقات جهانی از علل انتقال این بیماری و ارتباط آن با پشه‌ها گمانه زنی‌هایی کرده اند.چند روز پیش اعلام شد باز هم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تالاب میقان بازگشته است و بر اساس مصوبات کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی مدیریت بحران استان مرکزی و با توجه به ناقل بودن پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هرگونه تردد و نزدیک شده به تالاب میقان ممنوع شده است.
بر اساس اداره کل محیط زیست استان مرکزی تاکنون ۵۰۰ هکتار از تالاب میقان مورد پایش قرارگرفته و حدود ۴۵ لاشه دفن شده است. تالاب میقان اراک یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان بین‌المللی است که هر سال در فصل پاییز، پذیرای شمار زیادی از گونه‌های مختلف پرندگان به ویژه درناهای خاکستری است که این مهم بسترساز اکوتوریسم پرنده‌نگری است.این تالاب تجربه شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در سال ۹۵ را داشته که بیش از ۲۴۰۰ لاشه پرنده از سطح تالاب جمع آوری شد.
رضا میرزایی مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی در تشریح آخرین وضعیت انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک گفته بود: بر اساس پایش انجام‌شده از سطح تالاب میقان و هشداری که قبلاً سازمان دامپزشکی داده بود که کشورهای شمالی همسایه ایران درگیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند سازمان محیط‌زیست پایش گسترده‌ای را در تالاب‌های کشور انجام داد و با توجه به اینکه در سال ۹۵ هم تالاب میقان درگیر این آنفلوانزای فوق حاد شد و تلفات سنگینی را داشت تیم‌های ما به نحوه عملکرد و مواجهه با لاشه و حرکات پرندگان مبتلا کاملاً آشنایی داشتند.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در خصوص نحوه پایش ها توضیح داده است به محض اینکه در هفته گذشته بی‌حالی پرندگان از نوع غاز خاکستری مشاهده شد پایش ها تشدید شد و متأسفانه اولین لاشه روز جمعه کشف و تحویل دامپزشکی شد، کارشناسان دامپزشکی نیز عصر جمعه اعلام کردند که آزمایش آآنفلوانزای فوق حاد این لاشه مثبت است.
در عین حال، رئیس سازمان دامپزشکی هم گفت: براساس برنامه رصد و پایش برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ، این بیماری در حیات وحش منطقه میقان استان مرکزی شناسایی و عملیات مهار آن در حال اجرا است.بر اساس برنامه رصد و پایش برنامه ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور، این بیماری در حیات وحش منطقه میقان استان مرکزی شناسایی و عملیات مهار و مختومه شدن آن در شعاع‌های اپیدمیولوژیک در حال اجرا است.
علی صفر ماکنعلی افزود: در قالب این برنامه، اقدامات تخصصی مهار و مختومه به نحو مطلوب انجام می‌گیرد.
در عین حال، فرماندار شهرستان اصلاندوز هم گفت: براساس برنامه رصد و پایش برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، این بیماری در پرندگان اصلاندوز شناسایی و عملیات مهار آن در حال انجام است.
سید عباس مینایی با اعلام این خبر که نمونه‌های تست آنفلوانزای اولیه انجام شده از پرندگان منطقه مثبت اعلام شده است اظهار کرد: با هدف مقابله با شیوع این ویروس در بین پرندگان هماهنگی‌های لازم با اداره محیط زیست، دامپزشکی و اداره امور آب شهرستان برای انتقال نمونه‌های اجساد مشکوک پرندگان به اداره کل دامپزشکی استان اردبیل انجام شد و در که در نتیجه آزمایش‌های تخصصی بر روی نمونه‌ها از وجود این بیماری خبر داد.
 فاجعـه ای کـه در جنجـال کرونـا گـم شـد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه