بررسی« اقتصاد سرآمد» از دلایل رونق بازار لوازم یدکی دست دوم خودرو

«لِه» کردن متقاضیان لوازم یدکی زیر چکمه های بی توجهی

ولی یعقوبی - اقتصادسرآمد - یکی از کالاهای ی که امروزه در کشور ما جنبه مصرفی برای مردم پیدا کرده  خودرو است، در قرن حاضر خودرو یکی از وسایل ضروری برای زندگی به شما می رود به گونه ای که به طور متوسط هر خانواده ایرانی حداقل دارای یک وسیله نقلیه است اما اصل ماجرا این جاست که هزینه‌های نگهداری از خودرو و لوازم یدکی آن چنان رو به فزونی گذاشته که بسیاری از دارندگان خودرو از پس تامین قطعات یدکی آن بر نمی آیند . متاسفانه مشکل تنها محدود به گرانی نشده داد مردم از بی‌کیفیت بودن لوازم یدکی موجود در بازار و گاها کمبود برخی اقلام  به آسمان بلند شده اما کو فریاد رس؟ به علت نبود کیفیت در اقلام یدکی خودرو  خاه نا خواه  مراجعه به تعمیرگاه هم کوتاه‌تر می‌شود ودستمزد خدمات بی‌کیفیت هر بار گران‌تر از دفعات قبل ارائه می شوند و دراین بین تنها این مردم هستند که متحمل هزینه ای می شوند. به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، در این میان، برآورد کارشناسان بازار قطعه یدکی حاکی از آن است که با وجود تردد بیش از 22 میلیون خودرو در بخش های  صنعتی، کشاورزی، سواری و باری در کشور، بازار قطعه یدکی حدود 11 میلیارد دلار قطعه یدکی نیاز دارد که در صورت تامین به هیچ عنوان کمبودی در بازار قطعه یدکی وجود نخواهد داشت اما آیا زنجیره تامین توانسته نیاز این حجم از لوازم یدکی را مهیا کند و ما را از واردات قطعات یدکی به کشور بی نیاز کند؟ اما در شرایطی نوسانات بازار ارز و کاهش عرضه بر رشد 100 درصدی قیمت قطعه یدکی در سال جاری و بازار دست دوم ها تاثیر چندان خوبی نگذاشته است. به نحوی که بررسی ها نشان می دهد که در یکی دو ماه گذشته قیمت در بازار قطعه یدکی متاثر از رکود و افزایش توزیع با افت 10 درصدی همراه شده است.فعالان حوزه قطعه یدکی در بازار بر این اعتقاد هستند که با ثبات سیاسی و کاهش و تثبیت نرخ ارز، همچنین تامین به موقع مواد اولیه تولیدکنندگان و قطعات مورد نیاز، قیمت ها در بازار سیر نزولی یافته و با ایجاد بازار رقابت و فراوانی قطعات یدکی در آن، نرخ قطعه یدکی نیز کاهش رو به کاهش می گذارد. اتفاقی که امید می رود به زودی در بازار لوازم یدکی شاهد آن باشیم.
توقع قیمت پایین نداشته باشید
بازار قطعه یدکی به طور طبیعی اثر پذیری زیادی از اقتصاد کشور داشته و دارد به نحوی که در چند ماه اخیر با رشد نرخ تورم و نوسانات بازار ارز سیر صعودی قیمت لوازم یدکی به طور محسوس  دیده شده است. در این شرایط  فروشندگان لوازم یدکی هر گونه توقع در خصوص کنترل قیمت در بازار قطعه یدکی در آشفته بازار ازر را را بی مورد اعلام کرده اند.
استیصال بازرسان بازار لوازم یدکی
در این میان حتی بازرسان بخش لوازم یدکی از وضعیت به وجود آمده بسیار نگران و مستاصل هستند. چرا که در برزخ بین خریدار و فروشنده در موضوع قیمت و کیفیت گرفتار شده اند و می گویند چاره ای جز سکوت ندارند.محمد صالحی بازرس بازار لوازم یدکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سرآمد ، با تاکید بر بی توجهی مسئولان به این بخش از صنعت خودرو، گفت: فشاری که از ناحیه گرانی لوازم یدکی خودرو بر مردم وارد می شود، ظلم مضاعفی است که باید به آن پاسخ داده شود و چنین نیست که عاملان آن از عقوبت به دور بمانند.
نوع دوستی یا دوستی خاله خرسه
وی به ادعای نوع دوستی و توجه به معیشت مردم از سوی مسئولان اشاره داشته و افزود: وضعیت  نامتعادل ، قیمت بالا و کیفیت به شدت بد قطعات یدکی ، مردم را به این باور رسانده است که ادعا حرف نخست در میان دولتمردان را می زند و پشتوانه عملی در آن وجود ندارد. صالحی تصریح کرد: بی توجهی به بازار لوازم یدکی و دیگر بخش های اقتصادی مصداق بازر «لِه» کردن مردم زیر چکمه های بی توجهی است.  در حالی که رشد بی‌رویه نرخ ارز، افزایش بی‌سابقه قیمت لوازم یدکی را به دنبال داشته، غفلت دستگاه‌های ناظر دولتی نیز راه ورود قطعات یدکی تقلبی به بازار را هموار کرده است. به نظر می‌رسد که اگر دولت از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی برای کاهش قیمت تمام‌شده و همچنین افزایش کیفیت قطعات حمایت نکند، سفره فروش قطعات قلابی چینی روز به روز در بازار قطعات یدکی کشور پهن‌تر از گذشته خواهد شد. چراکه تنها با کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش کیفیت است که خریدار ایرانی قید خرید محصول بی‌کیفیت و تقلبی چین‌ساخته را می‌زند. در غیر این صورت نتیجه‌ای به جز غارت سرمایه‌های مردم و کاهش عمر و ایمنی خودرو و در نهایت گرانی هزینه‌های حمل‌ونقل عاید مردم و خودروسواران نخواهد شد.
رونق بازار لوازم یدکی دست دوم
البته این موقعیت فضا را بیش از پیش برای عرضه کنندگان قطعات دست دوم نیز مساعد کرد. چنانچه در ماه های اخیر بسیاری از فعالان و فروشندگان بازار قطعه یدکی از داغ شدن بازار قطعات دست دوم و استوک خبر داده و هشدار داده بودند که با تغییر الگوی مصرف، یقینا این روند خطرات جدی را برای جامعه به همراه خواهد داشت. در حال حاضر بحثی غیر از کرونا ذهن مردم را به خودش مشغول نکرده است. این ویروس باعث شده تا تمامی کسب کار های اینترنتی، خدمات خود را افزایش داده و محصولات بیشتر و متنوع تری به مشتریان عرضه کنند.
«لِه» کردن متقاضیان لوازم یدکی  زیر چکمه های بی توجهی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه