تاریخ انتشار:1401/5/10
برنامه‌ریزی برای توسعه ناوگان دریایی در شمال و جنوب ایران

برنامه‌ریزی برای توسعه ناوگان دریایی در شمال و جنوب ایران

اقتصاد سرامد - نشست شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور مهدی نورانی؛ نماینده وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه‌وشهرسازی و علی‌اکبر صفایی؛ معاون وزیر راه و مدیرعامل این سازمان برگزار شد.

به گزارش اقتصاد سرامد از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی که نمایندگان وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت دفاع ‌و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه‌وشهرسازی، نیروی دریایی راهبردی ارتش ، سازمان برنامه و بودجه کل کشور و اعضای هیات عامل و جمعی از مدیران این سازمان حضور داشتند، عملکرد سال گذشته سازمان بنادر در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های دریایی و بندری بررسی و اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای، تجهیزاتی و سرمایه‌گذاری مرجع دریایی کشور تشریح شد.

 رشد سرمایه‌گذاری ‌های غیردولتی و توسعه زیرساخت‌های بندری 

مهدی نورانی؛ رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه، با مثبت ارزیابی کردن عملکرد سازمان بنادر طی یک‌سال گذشته، از پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش‌های ترانزیت بندری، تخلیه ‌وبارگیری کالاهای تجاری، رشد سرمایه‌گذاری ‌های غیردولتی و توسعه زیرساخت‌های بندری به ویژه در بنادر کوچک خبر داد.

وی با اشاره به رویکردهای منطقه‌ای و تعاملات صورت‌گرفته برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با کشورهای همسایه و منطقه، تاکیدکرد: با بکارگیری ظرفیت‌های همه بازیگران و دستگاه‌های مرتبط با حوزه تجارت، می توان سهم سازمان بنادر و دریانوردی را در تجارت بین‌الملل ارتقاء داد.

نورانی افزود: سازمان بنادر  دستگاه حاکمیتی و تخصصی است و کلیه اقدامات و برنامه‌های توسعه‌ای این سازمان، قابل اندازه‌گیری و بررسی علمی است.

۲۰۰ بندر بزرگ و کوچک تجاری در شمال و جنوب کشور در حال خدمات‌رسانی هستند

در این نشست، همچنین علی اکبر صفایی؛ معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اینکه امروزه بیش از ۲۰۰ بندر بزرگ و کوچک تجاری در شمال و جنوب کشور در حال خدمات‌رسانی بندری و دریایی برای پذیرش ترافیک دریایی و جابه‌جایی کالا هستند، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی، مطابق با قانون، کلیه فعالیت‌هایی را که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی داشته‌است، واگذار کرده است.

وی از پیگیری و رایزنی جدی این سازمان برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های جزیره نگین در بوشهر توسط شرکت‌های قطری خبر داد و خاطرنشان کرد: در استان بوشهر، توسعه سه بندر کوچک گناوه، دیلم و ریگ، مطابق مصوبه هیات دولت، در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد.

صفایی از رایزنی جدی با قطری‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر دیر خبر داد و گفت: مطابق توافق صورت گرفته، شرکت سرمایه‌گذاری قطری پذیرفته است در دو حوزه ایکس‌ری و اسکله رو-رو در بندر دیر سرمایه‌گذاری کند؛ در این میان لایروبی بندر ریگ تا دو هفته آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تامین ایمنی شناورها، آبراه‌ها و یدک‌کش ها را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها و وظایف این سازمان برشمرد و گفت: مطالعات لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر  به اتمام رسیده و با خرید لایروب‌های جدید، عملیات لایروبی این بندر بلافاصله آغاز خواهد شد.

وی توسعه ناوگان دریایی را یکی از جدی‌ترین مطالبات این سازمان از شرکت‌های کشتیرانی تجاری و نفتکش عنوان کرد و از خرید ۸ فروند شناور بزرگ تجاری برای دریای خزر و سفارش ساخت ۴ فروند شناور اقیانوس پیما در جنوب کشور خبر داد.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ترانزیت بندری در سال جاری رشد ۴۴ درصدی داشته و به ‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌، برنامه‌های توسعه این سازمان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، با جدیت پیگیری می‌شود.

برچسب ها : اقتصاد دریا محور بنادر دریا نوردی

اخبار روز
ضمیمه