تاریخ انتشار:1401/8/28
روشهای تولید فولاد

روشهای تولید فولاد

اقتصادسرآمد - تولید فولاد یک صنعت حیاتی است و تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد کشورهای جهان دارد. صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر و محرک بسیاری از صنایع ساخت و تولید محسوب می شود.


به گزارش اقتصادسرآمد، تولید فولاد یک صنعت حیاتی است و تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد کشورهای جهان دارد. صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر و محرک بسیاری از صنایع ساخت و تولید محسوب می شود . طبق آمار جهانی تولید فولاد در سطح جهان 2.9 تریلیون دلار از فعالیت اقتصادی جهان را شامل می شود. بنابراین فولاد ماده ای برای حمایت از میلیون ها شغل در جهان است . تولید فولاد در یک کشور و یا تهیه آن از کشورهای دیگر تفاوت زیادی در اقتصاد آن کشور ایجاد می کند . خودکفایی در صنعت فولاد زمینه ای برای موفقیت و پویایی صنایع گسترده وابسته به آن است . با پیشرفت تکنولوژی تولید کنندگان فولاد در کشورهای مختلف سعی در بالا بردن بهره وری و استفاده بهینه از منابع انرژی دراختیار کرده اند. به طور کلی روشهای تولید فولاد را می توان به دو بخش تقسیم کرد:
1- روش کوره بلند
این روش به عنوان روش سنتی تولید فولاد محسوب می شود که توسط بسمر(Bessemer)  به ثبت رسید. فرایند بسمر شامل دمیدن هوا از میان چدن مذاب و استفاده از اکسیژن موجود برای سوزاندن ناخالصی‌ها و درنتیجه ایجاد فولاد می‌باشد. در این روش نیاز به استخراج سنگ آهن (Iron ore) از معادن سنگ آهن می باشد.
2- روش احیای مستقیم در کوره های قوس الکتریکی
روش احیای مستقیم مستقیم سنگ آهن از بین روشهای تولید فولاد روش جدیدتری از روش کوره بلند است و در آن از کوره های قوس الکتریکی (Electric Arc Furnace) استفاده می شود. این فرآیند با استفاده از گاز طبیعی (CH4) به جای کک برای احیای سنگ معدن آهن میسر می شود. از بین روشهای تولید فولاد در ایران روش کوره قوس الکتریکی به علت سوددهی بالا رواج بیشتری دارد زیرا در کشورهایی مانند ایران که دارای منابع غنی گاز طبیعی هستند استفاده از این تکنولوژی مقرون به صرفه می باشد. در این کوره‌ها قوس ایجاد شده بین الکترودها و بار کوره، انرژی الکتریکی را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. انرژی حرارتی دما را افزایش می دهد و دمای لازم برای ذوب تامین می شود. دمای ذوب و تخلیه در این کوره‌ها در حدود ۱۶۰۰ درجه و در بعضی از کوره‌های آزمایشگاهی گاهی دما به ۳۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این روش از طریق الکترودهای گرافیت انجام می گیرد. می توان دما را بدون نیاز به مواد سوختی و اکسیژن نسبت روش کوره بلند بالاتر برد از روش های الکتریکی برای تصفیه و مرغوبیت فولادهایی که از روش کوره باز تولید میشوند استفاده می گردد. در این روش مقدار معینی اکسید کلسیم به منظور حذف گوگرد از فولاد به کوره اضافه می شود و برای خروج اکسیژن محلول در فولاد، آلیاژ فروسیلیسیم استفاده می شود.
فولاد آلیاژی
فولاد آلیاژی فولادی است که دارای مقادیر کمی از یک یا چند عنصر آلیاژ مانند منگنز ، سیلیکون ، نیکل ، تیتانیوم ، مس ، کروم و آلومینیوم است . این عناصر ، خواصی را به وجود می آورند که در فولاد کربنی ساده یافت نمی شود . به علت هزینه اقتصادی ، دسترسی گسترده ، سهولت پردازش و خواص مکانیکی خوب ، فولادهای آلیاژی در صنعت بسیار پرکاربرد می باشند . فولادهای آلیاژی نسبت به فولادهای کربنی عمدتاً به عملیات حرارتی و مکانیکی واکنش نشان می دهند . با اضافه کردن عناصر آلیاژی در این فولادها تغییراتی مانند افزایش سختی ، افزایش مقاومت به خوردگی ، افزایش استحکام و بهبود شکل پذیری را به وجود می آورند .
فولاد های آلیاژی در ساخت وسایل و قطعات مهم صنعتی از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، نیروگاهها ، صنایع خودرو سازی ، صنایع قطعه سازی و ماشین سازی ، صنایع فورج و ابزار سازی ، صنایع معدنی و راهسازی ، صنایع کشاورزی ، صنایع پیچ و مهره ، صنایع ریلی ، صنایع  آب و برق ، صنایع کشش ، صنایع هیدرولیک و پنوماتیک و ساخت بالابرها و آسانسور ها قرار می گیرند .
با توجه به کاربرد فولاد های آلیاژی در ساخت وسایل و قطعات مهم صنعتی ،  میزان عناصر آلیاژی متناسب در گریدهای متفاوتی از فولادهای آلیاژی اعم از CK45 ، MO40 ، VCN ، ST37 ، ST52 و فولاد سمانته اهمیت فراوان دارد . شرکت هادی فولاد ایرانیان با به کارگیری دانش روز و مهندسین جوان کشور عزیزمان ایران در جهت هر چه بهتر شدن کیفیت محصولات فولادی و بالا بردن میزان تولید فرآورده های فولادی تلاشی بی وقفه و روز افزون را سر لوحه کار خود قرار داده است .
 

برچسب ها : فولاد آلیاژی کوره قوس الکتریکی قطعات صنعتی

اخبار روز
ضمیمه