تاریخ انتشار:1403/3/23
اظهارات رئیس روس‌نفت درباره تاثیر مازاد تولید بر تلاش‌های اوپک پلاس

اظهارات رئیس روس‌نفت درباره تاثیر مازاد تولید بر تلاش‌های اوپک پلاس

اقتصادسرآمد- مدیرعامل شرکت روس‌نفت گفت: ذخیره‌سازی مازاد نفتی توسط شرکت‌های غربی و خاورمیانه‌ای، از جمله افزایش ظرفیت تولید، ممکن است نشانه تغییرات جدی در بازار جهانی نفت باشد.

به گزارش اقتصادسرآمد، ایگور سچین در سخنرانی اصلی خود در پنل انرژی در بیست‌و‌هفتمین کنفرانس بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ، اظهار کرد: کشورهای خلیج فارس به‌طور فعال ظرفیت تولید اضافی خود را افزایش می‌دهند، کانال‌های فروش را بهینه‌سازی می‌کنند و در دارایی‌ها در کشورهای مصرف‌کننده سرمایه‌گذاری می‌کنند.
او در ادامه گفت: چهار عضو کلیدی اوپک یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عراق، در حال حاضر ظرفیت تولید اضافی قابل توجهی، حدود 5.6 میلیون بشکه در روز، دارند که معادل 13 درصد از تولید کنونی اوپک پلاس است. مدتی پیش این کشورها برنامه‌های خود را برای افزایش ظرفیت تولید اعلام کردند و طبق تخمین‌های کارشناسی، تا سال 2027 ظرفیت تولید اضافی این کشورها تقریباً به 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
به‌گفته ایگور سچین، بودجه کشورهای عضو اوپک پلاس قادر به تحمل کاهش احتمالی قیمت نفت است. این کاهش احتمالی قیمت، می‌تواند به‌طور کامل یا جزئی، با افزایش عرضه جبران شود.
سچین افزود: در تئوری، برای صنعت نفت روسیه کاهش قیمت می‌تواند به معنای امکان حذف تمام محدودیت‌های مرتبط با سقف قیمت نفت روسیه باشد، در حالی که بخش درآمدی در بودجه مصوب فدرال بر اساس قیمت نفت خام 60 دلار در هر بشکه بسته شده است. در این شرایط، توانایی اوپک پلاس در پاسخ به عوامل جدید، تأثیر مهمی در ثبات بازارهای جهانی خواهد داشت. 
مدیرعامل روس‌نفت تاکید کرد: روسیه نقش خود را به‌عنوان یکی از رهبران انرژی جهان حفظ می‌کند و به تقویت موقعیت خود در بازار جهانی انرژی ادامه می‌دهد.
ایگور سچین در پنل انرژی، هزینه احتمالی نفت را در میان‌مدت ارزیابی کرد و یادآور شد: تصمیم اخیر اوپک پلاس نه با تثبیت قیمت نفت و رشد آن، بلکه برعکس با کاهش آن همراه بود. او در پاسخ به سوال مدیر پنل انرژی گفت: این نشان می‌دهد که بازار، عوامل دیگری را که بر صنعت جهانی تأثیر می‌گذارند، در نظر می‌گیرد. نفت در هر قیمتی که باشد، باید بازگشت سرمایه‌ی سرمایه‌گذاری‌شده را تضمین کند و به منافع هم‌زمان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان توجه کند؛ سپس پایداری مورد نیاز برای امنیت انرژی تضمین می‌شود.
در ادامه این پنل، خوزه فلیکس ریواس، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ونزوئلا عنوان کرد که قیمت‌های نفت در سال جاری به حجم عرضه مرتبط خواهند بود. مارتین ویویوروفسکی، رئیس هیئت مدیره شرکت Advantage Energy نیز اظهار کرد: لازم است به پیش‌بینی داینامیک عرضه و تقاضا در بازار نفت توجه کنیم. نوبو تاناکا، رئیس هیئت نظارت بر ابتکار غیرانتفاعی دولت ژاپن برای توسعه فناوری‌های کم‌کربن، مطمئن است که قیمت‌های نفت به تدریج و در بلندمدت کاهش خواهند یافت و از سوی دیگر، دیوید گژرمیازوف، مدیرکل فناوری‌های  OFS نیز معتقد است که که قیمت‌های نفت احتمالا پایدار می‌ماند.
ژانگ دائووی، معاون شرکت ملی نفت چین  (CNPC) با نتیجه‌گیری‌های گزارش ایگور سچین در پنل انرژی موافقت کرد. او تاکید کرد که نفت و گاز برای مدت طولانی به‌عنوان پایه‌های قابل اعتماد در ایجاد و افزایش قابلیت‌های رقابتیِ برخی کشورها و همچنین برای حوزه کلیدی امنیت انرژی، باقی خواهند ماند و جایگاهشان را حفظ خواهند کرد. 
 

برچسب ها : نفت خاورمیانه مدیر عامل روس نفت

اخبار روز
ضمیمه