تاریخ انتشار:1404/2/29

روابط عمومیها سرمایههای کلان شرکت، نهادها و سازمان هستند
روابط عمومی هزینه نیست
اقتصاد سرآمد_ داود مرادی فرد/ کارشناس ارشد علوم ارتباطات_ کاملاً درست است! روابط عمومی (Public Rrlation) یکسرمایه ارزشمند برای هر شرکت یا سازمانی است و نبایدبه عنوان هزینه مازاد یا بودجه هدررفته در نظر گرفته شود. در واقع روابط عمومی نقش حیاتی در ایجاد و حفظ شهرت و خوشنامی یک سازمان ایفا میکند.
چرا روابط عمومی سرمایه است؟
ایجاد و تقویت برند: روابط عمومی به سازمان کمک میکند تا یک نام خوش و قوی و متمایز در گستره اجتماعی برای سازمان ایجاد کند. از طریق راهبردهای ارتباطی مؤثر، روابط عمومی میتواند ارزشها، مأموریت و چشمانداز هر سازمانیرا به مخاطبان که اهداف کلان سازمانی تلقی میشوند؛ منتقل کند.
مدیریت شهرت: در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت پخش میشوند، مدیریت شهرت بسیار مهم است. روابط عمومی با مدیریت ارتباطات در شرایط بحرانی و پاسخگویی به انتقادات، به حفظ شهرت سازمان کمک میکند.
ایجاد اعتماد و اعتبار: روابط عمومی با ایجاد ارتباطات مثبت با رسانهها، ذینفعان و عموم مردم، به ایجاد اعتماد و اعتبار برای سازمان کمک میکند.
به تعبیر کالینگ کپرنیک از سرآمدان حرفه و هنر روابط عمومی درجهان ارتباط موثری که بتواند منجر به ایجاد حس اعتماد در افراد و طرفداران یک مجموعه بزرگ شود امری است که فقط از عده یک روابط عمومی بزرگ و حرفهای بر میآید و نه تبلیغات. به این معنا تبلیغاتی که در پس خود کارکرد و اثرات یک روابط عمومی ملتزم و منظبط را نداشته باشد عملا راهی به سمت زیان و ضرر نخواهد برد.
تأثیرگذاری بر افکار عمومی: روابط عمومی میتواند با ارائه اطلاعات دقیق و شفاف، بر افکار عمومی تأثیر بگذارد و تصویر مثبتی از سازمان ایجاد کند.
افزایش فروش و سودآوری: خوشنامی و شهرت مثبت میتواندمنجر به افزایش فروش و سودآوری شود. مشتریان تمایلدارند از سازمانهایی خرید کنند که به آنها اعتماد دارند.
جذب و حفظ استعدادها: سازمانهایی که دارای شهرت خوبیهستند، راحتتر میتوانند استعدادهای برتر را جذب و حفظ کنند.
تأثیر روابط عمومی بر خوشنامی شرکت یا سازمان:
روابط عمومی با استفاده از ابزارها و تکنیکهای مختلف،همانطور که پیشتر عنوان شدبه طور مستقیم بر خوشنامی یکشرکت یا سازمان تأثیر میگذارد. برخی از این تأثیراتعبارتند از:
افزایش آگاهی: روابط عمومی با اطلاعرسانی به مخاطبان در مورد فعالیتها، محصولات و خدمات سازمان، به افزایشآگاهی از برند کمک میکند.
بهبود تصویر ذهنی: روابط عمومی با ارائه اطلاعات مثبت و جذاب، به بهبود تصویر ذهنی مخاطبان از سازمان کمک میکند.
ایجاد روابط مثبت: روابط عمومی با ایجاد روابط مثبت با رسانهها، ذینفعان و عموم مردم، به ایجاد یک فضایحمایتی برای سازمان کمک میکند.
کاهش اثرات منفی: روابط عمومی با مدیریت بحران و پاسخگویی به انتقادات، به کاهش اثرات منفی بر شهرت سازمان کمک میکند
بروز حس اعتماد: به عنوان یکی از جدیدترین الگوهای اساسی در روابط عمومی حس اعتماد میتواند متضمن حیات سازمانهاو نهادهای اقتصادی و غیر اقتصادی باشد. امری که میتوان در الگوی ورشکستگی بسیاری از کمپانیهای اقتصادی دید. به این معنا که ابرغولهای اقتصادی امروز دنیا اگر در فرآیندهای رقابتی شکست بخورند تنها در صورت وجود حس اعتماد در میان طرفداران و مشتریانشان میتوانند زنده بمانند و پس از مدتی راه پویایی جدید را طی کنند. در صورتی که در قرن ۱۹ و اوایل قرت ۲۰ شکست یک غول اقتصادی عملا برابر با پایان حیات آن غول اقتصادی در عرصه رقابتهای اقتصادی بود.
در نتیجه، سرمایهگذاری در روابط عمومی، سرمایهگذاری در آینده سازمان است. یک استراتژی روابط عمومی مؤثر میتواندبه سازمان کمک کند تا به اهداف خود دست یابد و در بلندمدت موفق باشد.
چرا روابط عمومی سرمایه است؟
ایجاد و تقویت برند: روابط عمومی به سازمان کمک میکند تا یک نام خوش و قوی و متمایز در گستره اجتماعی برای سازمان ایجاد کند. از طریق راهبردهای ارتباطی مؤثر، روابط عمومی میتواند ارزشها، مأموریت و چشمانداز هر سازمانیرا به مخاطبان که اهداف کلان سازمانی تلقی میشوند؛ منتقل کند.
مدیریت شهرت: در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت پخش میشوند، مدیریت شهرت بسیار مهم است. روابط عمومی با مدیریت ارتباطات در شرایط بحرانی و پاسخگویی به انتقادات، به حفظ شهرت سازمان کمک میکند.
ایجاد اعتماد و اعتبار: روابط عمومی با ایجاد ارتباطات مثبت با رسانهها، ذینفعان و عموم مردم، به ایجاد اعتماد و اعتبار برای سازمان کمک میکند.
به تعبیر کالینگ کپرنیک از سرآمدان حرفه و هنر روابط عمومی درجهان ارتباط موثری که بتواند منجر به ایجاد حس اعتماد در افراد و طرفداران یک مجموعه بزرگ شود امری است که فقط از عده یک روابط عمومی بزرگ و حرفهای بر میآید و نه تبلیغات. به این معنا تبلیغاتی که در پس خود کارکرد و اثرات یک روابط عمومی ملتزم و منظبط را نداشته باشد عملا راهی به سمت زیان و ضرر نخواهد برد.
تأثیرگذاری بر افکار عمومی: روابط عمومی میتواند با ارائه اطلاعات دقیق و شفاف، بر افکار عمومی تأثیر بگذارد و تصویر مثبتی از سازمان ایجاد کند.
افزایش فروش و سودآوری: خوشنامی و شهرت مثبت میتواندمنجر به افزایش فروش و سودآوری شود. مشتریان تمایلدارند از سازمانهایی خرید کنند که به آنها اعتماد دارند.
جذب و حفظ استعدادها: سازمانهایی که دارای شهرت خوبیهستند، راحتتر میتوانند استعدادهای برتر را جذب و حفظ کنند.
تأثیر روابط عمومی بر خوشنامی شرکت یا سازمان:
روابط عمومی با استفاده از ابزارها و تکنیکهای مختلف،همانطور که پیشتر عنوان شدبه طور مستقیم بر خوشنامی یکشرکت یا سازمان تأثیر میگذارد. برخی از این تأثیراتعبارتند از:
افزایش آگاهی: روابط عمومی با اطلاعرسانی به مخاطبان در مورد فعالیتها، محصولات و خدمات سازمان، به افزایشآگاهی از برند کمک میکند.
بهبود تصویر ذهنی: روابط عمومی با ارائه اطلاعات مثبت و جذاب، به بهبود تصویر ذهنی مخاطبان از سازمان کمک میکند.
ایجاد روابط مثبت: روابط عمومی با ایجاد روابط مثبت با رسانهها، ذینفعان و عموم مردم، به ایجاد یک فضایحمایتی برای سازمان کمک میکند.
کاهش اثرات منفی: روابط عمومی با مدیریت بحران و پاسخگویی به انتقادات، به کاهش اثرات منفی بر شهرت سازمان کمک میکند
بروز حس اعتماد: به عنوان یکی از جدیدترین الگوهای اساسی در روابط عمومی حس اعتماد میتواند متضمن حیات سازمانهاو نهادهای اقتصادی و غیر اقتصادی باشد. امری که میتوان در الگوی ورشکستگی بسیاری از کمپانیهای اقتصادی دید. به این معنا که ابرغولهای اقتصادی امروز دنیا اگر در فرآیندهای رقابتی شکست بخورند تنها در صورت وجود حس اعتماد در میان طرفداران و مشتریانشان میتوانند زنده بمانند و پس از مدتی راه پویایی جدید را طی کنند. در صورتی که در قرن ۱۹ و اوایل قرت ۲۰ شکست یک غول اقتصادی عملا برابر با پایان حیات آن غول اقتصادی در عرصه رقابتهای اقتصادی بود.
در نتیجه، سرمایهگذاری در روابط عمومی، سرمایهگذاری در آینده سازمان است. یک استراتژی روابط عمومی مؤثر میتواندبه سازمان کمک کند تا به اهداف خود دست یابد و در بلندمدت موفق باشد.
برچسب ها : روابط عمومی سرمایههای کلان اقتصاد سرآمد
اخبار روز
-
کاهش گردشگران ورودی به جزیره قشم در مقایسه با سال گذشته
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک
-
تأکید بر سیر منظم قطار برنامهای اکو در مسیر اسلامآباد- تهران-استانبول
-
تفاهمنامه همکاری ایران و پاکستان فردا به امضا میرسد
-
نصب و جانمایی سازههای زیستگاه مصنوعی لابستر در خلیج چابهار
-
۳۵ پزشک با همکاری راهآهن به مناطق محروم اعزام میشوند
-
شیلات، یکی از فرماندهان امنیت غذایی کشور
-
جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمال۲ با حضور مدیرعامل راهآهن برگزار شد
-
پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن آبزی در استان کرمانشاه
-
بازدید مدیرعامل راهآهن از مسیر ریلی رشت – بندر کاسپین
-
بررسی گزارش عملکرد نیمه اول سال ۱۴۰۴ شیلات استانها
-
آمادگی اسلامآباد برای گسترش همکاریهای اقتصادی، فنی و منطقهای با تهران
-
تأکید رئیسجمهور بر تقویت سرمایه اجتماعی
-
حضور بلم لجستیک در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت غلات، آرد و نان (IBEX2025)
-
دیدار وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه قطر
-
دیدار وزرای امور خارجه ایران و لبنان
-
تدوین نقشه راه تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان در سه ماه آینده
-
توسعه صنعت آبزیپروری و حمایت از صیادان شهرستان دشتی در اولویت است