تاریخ انتشار:1404/2/31

برگزاری دومین نشست توسعه دریامحور اندیشکده پیشرفت دریایی با موضوع تامین مالی توسعه دریامحور
اقتصاد سرامد- در این نشست که به همت اندیشکده پیشرفت دریایی با هدف استفاده از ظرفیتهای خبرگانی برگزار گردیده بود، جناب آقای دکتر بیک محمدلو از خبرگان حوزه اقتصاد دریا با بازخوانی روایت تلاشهای گذشته در زمینه توسعه دریامحور علی الخصوص توسعه مکران خاطر نشان شد که مطابق برآوردهای شورای توسعه سواحل مکران برای ایجاد زیرساختهای حیاتی در این منطقه نیاز به ۱۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری پیشبینی شده است. در ادامه ایشان یادآور شد که مسئله تامین مالی همواره یکی از چالشهای اساسی در زمینه توسعه دریامحور بوده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، وی در ادامه با بررسی انواع روشهای سرمایهگذاری من جمله مشارکت دولت، مشارکت عمومی- خصوصی، بازار سرمایه، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و تامین مالی زنجیره تامین (SCF) به بیانی بخشی از تجارب گذشته در این زمینه پرداختند. مدل مشارکت عمومی- خصوصی سازمان بنادر و دریانوردی با وجود برخی ایرادات و ابهامات یکی از بهترین تجربههای کشور در این زمینه معرفی شد که تقریبا الگوی آن برگرفته از مدل بینالمللی بنادر صاحبخانهای است. همچنین در زمینه بازار سرمایه این موضوع عنوان شد که راهکارهایی همانند چاپ اوراق مشارکت برای ساخت/ خرید کشتی نیز با توجه به اجرای مدلهای مشابه قابلیت اجراییسازی دارد. در زمینه سرمایهگذاری مستقیم خارجی نیز استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه یکی از بهترین گزینههای در دسترس کشور به ویژه در زمینه توسعه طرحهای انرژی تجدیدپذیر دریایی معرفی شد.
در ادامه در ارتباط با تامین مالی زنجیره تامین اشاره شد که در این زنجیره نهاد بر عهده گیرنده نقش لنگر عنصر کلیدی زنجیره بوده و با مشارکتهای مختلف در طول زنجیره بازیگران مختلف را هدایت میکند. دکتر بیک محمدلو بخشهای شیلات و گردشگری را با توجه به مردمپایه بودن فعالیتها مناسبترین بستر برای تحقق این راهبرد معرفی کرد و در جایگاه سوم به استفاده از این مدل در بخش لجستیک و خدمات بندری کشور اشاره داشت. در این جلسه همچنین به مثالهایی از به کارگیری این رویکرد در تولید میگو اشاره شد.
در پایان با استماع نظرات سایر افراد شرکتکننده در جلسه چند راهکار عملیاتی مورد توجه قرار گرفت که از آن جمله تجمیع و یکپارچهسازی برنامه ریزی اقدامات تامین مالی نهادهای مختلف در زمینه توسعه دریامحور در یک نهاد مشخص، اصلاح قوانین جاری در موضوعات مرتبط به حمایت از صنایع دریایی و اقتصاد دریا و استفاده بهینه از منابع محدود مالی با استفاده از قابلیت اهرمی کردن این تسهیلات از جمله پیشنهادات اصلی بود.
در پایان باید اشاره داشت که با استفاده از نظرات دریافتی بر لزوم تداوم برگزاری جلسات مشابه، چندین پیشنهاد به منظور ارتقاء اثرگذاری جلسات نیز دریافت شد که در راهبردهای آینده اندیشکده مورد توجه قرار خواهد گرفت.
در ادامه در ارتباط با تامین مالی زنجیره تامین اشاره شد که در این زنجیره نهاد بر عهده گیرنده نقش لنگر عنصر کلیدی زنجیره بوده و با مشارکتهای مختلف در طول زنجیره بازیگران مختلف را هدایت میکند. دکتر بیک محمدلو بخشهای شیلات و گردشگری را با توجه به مردمپایه بودن فعالیتها مناسبترین بستر برای تحقق این راهبرد معرفی کرد و در جایگاه سوم به استفاده از این مدل در بخش لجستیک و خدمات بندری کشور اشاره داشت. در این جلسه همچنین به مثالهایی از به کارگیری این رویکرد در تولید میگو اشاره شد.
در پایان با استماع نظرات سایر افراد شرکتکننده در جلسه چند راهکار عملیاتی مورد توجه قرار گرفت که از آن جمله تجمیع و یکپارچهسازی برنامه ریزی اقدامات تامین مالی نهادهای مختلف در زمینه توسعه دریامحور در یک نهاد مشخص، اصلاح قوانین جاری در موضوعات مرتبط به حمایت از صنایع دریایی و اقتصاد دریا و استفاده بهینه از منابع محدود مالی با استفاده از قابلیت اهرمی کردن این تسهیلات از جمله پیشنهادات اصلی بود.
در پایان باید اشاره داشت که با استفاده از نظرات دریافتی بر لزوم تداوم برگزاری جلسات مشابه، چندین پیشنهاد به منظور ارتقاء اثرگذاری جلسات نیز دریافت شد که در راهبردهای آینده اندیشکده مورد توجه قرار خواهد گرفت.
برچسب ها : توسعه دریامحور اقتصاد سرآمد اقتصاد دریا
اخبار روز
-
آپرین؛ گامی بهسوی توسعه زیرساختی و تقویت حملونقل ریلی ایران
-
قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
-
ادامه ریزش در تالار شیشهای
-
قول معاون وزیر راه برای ایمنی جادهها و توسعه ریلی چهارمحال و بختیاری
-
قطارهای گردشگری گامی موثر در تحقق طرح «کرمان برفراز»
-
برگزاری دومین نشست توسعه دریامحور اندیشکده پیشرفت دریایی با موضوع تامین مالی توسعه دریامحور
-
علی غلامپور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ملی زمین و مسکن شد
-
فراخوان عضویت کمیته فنی متناظر بین المللی کیفیت آب
-
تأکید سردار صفوی بر اهمیت راهبردی بندر امام خمینی(ره) در توسعه اقتصادی کشور/ لزوم افزایش ظرفیت ذخیرهسازی کالاهای استراتژیک
-
استعفای «صادق» شایعه است/ ۵٩ هزار پروژه با حضور رییس جمهور افتتاح میشود
-
تخلیه همزمان دو کشتی حامل ۱۳۲ هزار تن گندم در بندر امام خمینی(ره)
-
نجات ۶سرنشین موتورلنج واژگونشده در آبهای لاور ساحلی بوشهر
-
ترانزیت ریلی ایران و ترکمنستان به ۴میلیون تن افزایش مییابد/ راهاندازی قطار مشهد – مرو
-
ترانزیت ایران و ترکمنستان تا ۲۰۲۸ به ۱۶ میلیون تن می رسد
-
پیام دکتر ذاکری به مناسبت سالروز شهادت شهدای خدمت
-
پایان دریابست در آبهای هرمزگان
-
اخذ مجوز رسمی آموزش حملونقل هوایی بار توسط بارنیک
-
راهکاری برای افزایش بهرهوری در صنعت شیلات
-
توسعه ماهی تیلاپیا در ایستگاه هیئت مقررات زدایی در انتظار قطار توسعه پایدار/قطع برق در حوزه آبزی پروری تولید را کند نه بلکه نابود می کند
-
چشمانداز روشن تولید میگو در سال جاری