تاریخ انتشار:1404/2/31
برگزاری دومین نشست توسعه دریامحور اندیشکده پیشرفت دریایی با موضوع تامین مالی توسعه دریامحور
اقتصاد سرامد- در این نشست که به همت اندیشکده پیشرفت دریایی با هدف استفاده از ظرفیتهای خبرگانی برگزار گردیده بود، جناب آقای دکتر بیک محمدلو از خبرگان حوزه اقتصاد دریا با بازخوانی روایت تلاشهای گذشته در زمینه توسعه دریامحور علی الخصوص توسعه مکران خاطر نشان شد که مطابق برآوردهای شورای توسعه سواحل مکران برای ایجاد زیرساختهای حیاتی در این منطقه نیاز به ۱۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری پیشبینی شده است. در ادامه ایشان یادآور شد که مسئله تامین مالی همواره یکی از چالشهای اساسی در زمینه توسعه دریامحور بوده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، وی در ادامه با بررسی انواع روشهای سرمایهگذاری من جمله مشارکت دولت، مشارکت عمومی- خصوصی، بازار سرمایه، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و تامین مالی زنجیره تامین (SCF) به بیانی بخشی از تجارب گذشته در این زمینه پرداختند. مدل مشارکت عمومی- خصوصی سازمان بنادر و دریانوردی با وجود برخی ایرادات و ابهامات یکی از بهترین تجربههای کشور در این زمینه معرفی شد که تقریبا الگوی آن برگرفته از مدل بینالمللی بنادر صاحبخانهای است. همچنین در زمینه بازار سرمایه این موضوع عنوان شد که راهکارهایی همانند چاپ اوراق مشارکت برای ساخت/ خرید کشتی نیز با توجه به اجرای مدلهای مشابه قابلیت اجراییسازی دارد. در زمینه سرمایهگذاری مستقیم خارجی نیز استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه یکی از بهترین گزینههای در دسترس کشور به ویژه در زمینه توسعه طرحهای انرژی تجدیدپذیر دریایی معرفی شد.
در ادامه در ارتباط با تامین مالی زنجیره تامین اشاره شد که در این زنجیره نهاد بر عهده گیرنده نقش لنگر عنصر کلیدی زنجیره بوده و با مشارکتهای مختلف در طول زنجیره بازیگران مختلف را هدایت میکند. دکتر بیک محمدلو بخشهای شیلات و گردشگری را با توجه به مردمپایه بودن فعالیتها مناسبترین بستر برای تحقق این راهبرد معرفی کرد و در جایگاه سوم به استفاده از این مدل در بخش لجستیک و خدمات بندری کشور اشاره داشت. در این جلسه همچنین به مثالهایی از به کارگیری این رویکرد در تولید میگو اشاره شد.
در پایان با استماع نظرات سایر افراد شرکتکننده در جلسه چند راهکار عملیاتی مورد توجه قرار گرفت که از آن جمله تجمیع و یکپارچهسازی برنامه ریزی اقدامات تامین مالی نهادهای مختلف در زمینه توسعه دریامحور در یک نهاد مشخص، اصلاح قوانین جاری در موضوعات مرتبط به حمایت از صنایع دریایی و اقتصاد دریا و استفاده بهینه از منابع محدود مالی با استفاده از قابلیت اهرمی کردن این تسهیلات از جمله پیشنهادات اصلی بود.
در پایان باید اشاره داشت که با استفاده از نظرات دریافتی بر لزوم تداوم برگزاری جلسات مشابه، چندین پیشنهاد به منظور ارتقاء اثرگذاری جلسات نیز دریافت شد که در راهبردهای آینده اندیشکده مورد توجه قرار خواهد گرفت.
در ادامه در ارتباط با تامین مالی زنجیره تامین اشاره شد که در این زنجیره نهاد بر عهده گیرنده نقش لنگر عنصر کلیدی زنجیره بوده و با مشارکتهای مختلف در طول زنجیره بازیگران مختلف را هدایت میکند. دکتر بیک محمدلو بخشهای شیلات و گردشگری را با توجه به مردمپایه بودن فعالیتها مناسبترین بستر برای تحقق این راهبرد معرفی کرد و در جایگاه سوم به استفاده از این مدل در بخش لجستیک و خدمات بندری کشور اشاره داشت. در این جلسه همچنین به مثالهایی از به کارگیری این رویکرد در تولید میگو اشاره شد.
در پایان با استماع نظرات سایر افراد شرکتکننده در جلسه چند راهکار عملیاتی مورد توجه قرار گرفت که از آن جمله تجمیع و یکپارچهسازی برنامه ریزی اقدامات تامین مالی نهادهای مختلف در زمینه توسعه دریامحور در یک نهاد مشخص، اصلاح قوانین جاری در موضوعات مرتبط به حمایت از صنایع دریایی و اقتصاد دریا و استفاده بهینه از منابع محدود مالی با استفاده از قابلیت اهرمی کردن این تسهیلات از جمله پیشنهادات اصلی بود.
در پایان باید اشاره داشت که با استفاده از نظرات دریافتی بر لزوم تداوم برگزاری جلسات مشابه، چندین پیشنهاد به منظور ارتقاء اثرگذاری جلسات نیز دریافت شد که در راهبردهای آینده اندیشکده مورد توجه قرار خواهد گرفت.
برچسب ها : توسعه دریامحور اقتصاد سرآمد اقتصاد دریا
اخبار روز
-
کامران تیموری عامل فشار برای تامین منافع شخصی است
-
ضرورت اعتماد تصمیم سازان به توانمندی مهندسی صنایع دریایی ایران
-
رونق اقتصاددریا در استان غیرساحلی چهارمحال و بختیاری
-
نفسهای آخر سوختهای فسیلی در جهان
-
مناسبت «روز ملی دریا» در مسیر نامگذاری
-
نشانههای بهبود در شورایعالی صنایع دریایی ایران
-
چشمانداز چالش مالکیت در حکمرانی دریایی
-
۹۱ درصد ظرفیت مخازن سوخت نیروگاهها تکمیل شده است
-
سکوهای خدماتی خورشیدی، مسیر تازهای برای ورود نیروهای جوان به بازار کار است
-
هیچ برنامه ای برای تأمین برق ویلاباغ های غیر مجاز نداریم
-
بیش از 91 درصد مخازن سوخت نیروگاهی تکمیل است
-
همکاری توانیر و شرکت مکو برای توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی
-
امضای تفاهمنامه اتصال ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تهران تا پیش از پیک ۱۴۰۵
-
ماینرها؛ مقصر ۱۵ درصد ناترازی برق کشور
-
وزارت راه و شهرسازی به دست بانویی شایسته و انقلابی اداره میشود
-
22 هزار ماینر کشف شده برق 220 هزار خانوار را میبلعید
-
۲۵ همت از بدهیهای وزارت نیرو در قالب اسناد خزانه اسلامی پرداخت شد
-
«سامان مرادحسینی» سرپرست مدیریت ارتباطات و بینالملل سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
افتتاح ۲۵ کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در کردستان
-
جهش صادرات شیلاتی و کاهش تراز منفی بخش کشاورزی
