تاریخ انتشار:1404/3/5

گام های استوار پالایشگاه نفت تهران در مسیر کیفیسازی بنزین و تولید بنزین یورو 5
اقتصاد سرآمد- مدیر مهندسی طرحهای شرکت پالایش نفت تهران از روند موفقیت آمیز احداث پروژه کیفیسازی بنزین یورو ۵ با اتکای کامل به دانش و توان فنی داخلی خبر داد؛ پروژهای ملی در جهت کیفی سازی بنزین و ارتقاء استانداردهای زیستمحیطی که در صورت رفع برخی چالش ها و موانع و همچنین حمایت های دولت نوید بخش تولید بنزین یورو5 برای مردم پایتخت خواهد بود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بابک فروزش پیرامون احداث واحد کیفیسازی بنزین و تولید سوخت یورو5 گفت: یکی از پروژههای کلیدی و راهبردی شرکت پالایش نفت تهران در سالهای اخیر، اجرای پروژه کیفیسازی بنزین تولیدی مطابق با استاندارد یورو ۵ بوده است. به طور کلی این پروژه با هدف ارتقای کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تهران به استاندارد یورو ۵ و افزایش ظرفیت تولید روزانه به میزان یک و نیم میلیون لیتر طراحی شده است. ضرورت آن نیز شامل جلوگیری از خامفروشی نفتا، و انطباق با استانداردهای جدید ملی است.
وی افزود: این پروژه از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با پیگیریهای انجامشده، انشاءالله در سال ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شد. در قالب این پروژه، واحد ( CCR) برای تولید ریفورمیت با عدد اکتان بالا و گوگرد بسیار پایین راهاندازی شده است. این واحد، یکی از پیشرفتهترین واحدهای پالایشگاهی محسوب میشود که نقش مهمی در بهبود کیفیت سوخت دارد. بخشهای مختلف پروژه شامل طراحی، خرید تجهیزات، نصب، راهاندازی و تستهای عملکردی با تکیه بر توان داخلی و مشارکت شرکتهای ایرانی اجرا شدهاند.
فروزش افزود: اعتبارات این پروژه از محل منابع داخلی پالایشگاه و ۴۰ درصد سود سالانه شرکت تأمین میشود. اما چالشهایی مانند نوسانات نرخ ارز، مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز، و اختلاف نرخ ارز سامانه با بازار آزاد فشار مالی قابلتوجهی به پروژه وارد کرده است.
وی پیرامون مهمترین چالش ها و موانع اجرایی پروژه بیان داشت: علاوه بر مسائل مالی، تأخیر در ترخیص تجهیزات از گمرک، مشکلات با سازمانهای محلی و انحصاری بودن برخی تجهیزات کنترل و ابزار دقیق از چالشهای اصلی بودهاند. همچنین، عدم پایبندی برخی سازندگان داخلی به تعهدات باعث تأخیر در بخشهایی از پروژه شده است.
فروزش تاکید کرد که این پروژه گامی مهم در مسیر تحقق مسئولیتهای زیستمحیطی صنعت پالایش نفت کشور و کاهش ناترازی سوخت خواهد شد. این طرح افزایش کیفیت بنزین را به دنبال دارد که همسو با سیاستهای کلان محیطزیستی کشور است. از طرفی، با افزایش ارزش افزوده نفتا، از خامفروشی جلوگیری میکند و رقابتپذیری محصولات پالایشگاه در بازارهای داخلی و منطقهای را ارتقا میدهد.
مدیر مهندسی طرحهای شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به استفاده از ظرفیتهای داخلی و تکیه بر توان مهندسان ایرانی در احداث این پروژه اظهار داشت: یکی از افتخارات ما در این پروژه، اتکا به توان متخصصان داخلی، مهندسان شرکت و تأمینکنندگان ایرانی در مراحل طراحی و اجرای آن بوده است. بهویژه در شرایط تحریم، استفاده از ظرفیتهای داخلی نهتنها موجب صرفهجویی ارزی شده است، بلکه الگویی موفق از خودکفایی در اجرای طرحهای پیچیده پالایشگاهی را به نمایش گذاشت.
وی تصریح کرد: ما به دنبال اجرای فازهای تکمیلی طرحهای زیستمحیطی هستیم. ارتقاء کیفیت دیگر فرآوردهها، کاهش فلرینگ، بازیافت پسماندهای صنعتی و توسعه واحدهای تصفیه، از جمله برنامههایی هستند که در دستور کار قرار دارند. باور داریم توسعه پایدار، تنها در سایه توجه همزمان به تولید، محیط زیست و فناوری تحققپذیر است.
این مقام مسئول در پایان خاطر نشان ساخت: تسهیل فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا، هماهنگی بیشتر با نهادهای مرتبط، و ثبات در قوانین ارزی میتواند باعث شتاب در روند اجرای پروژه گردد، که خوشبختانه شرکت ملی پالایش و پخش بهصورت جدی در حال پیگیری این موارد است.
وی افزود: این پروژه از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با پیگیریهای انجامشده، انشاءالله در سال ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شد. در قالب این پروژه، واحد ( CCR) برای تولید ریفورمیت با عدد اکتان بالا و گوگرد بسیار پایین راهاندازی شده است. این واحد، یکی از پیشرفتهترین واحدهای پالایشگاهی محسوب میشود که نقش مهمی در بهبود کیفیت سوخت دارد. بخشهای مختلف پروژه شامل طراحی، خرید تجهیزات، نصب، راهاندازی و تستهای عملکردی با تکیه بر توان داخلی و مشارکت شرکتهای ایرانی اجرا شدهاند.
فروزش افزود: اعتبارات این پروژه از محل منابع داخلی پالایشگاه و ۴۰ درصد سود سالانه شرکت تأمین میشود. اما چالشهایی مانند نوسانات نرخ ارز، مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز، و اختلاف نرخ ارز سامانه با بازار آزاد فشار مالی قابلتوجهی به پروژه وارد کرده است.
وی پیرامون مهمترین چالش ها و موانع اجرایی پروژه بیان داشت: علاوه بر مسائل مالی، تأخیر در ترخیص تجهیزات از گمرک، مشکلات با سازمانهای محلی و انحصاری بودن برخی تجهیزات کنترل و ابزار دقیق از چالشهای اصلی بودهاند. همچنین، عدم پایبندی برخی سازندگان داخلی به تعهدات باعث تأخیر در بخشهایی از پروژه شده است.
فروزش تاکید کرد که این پروژه گامی مهم در مسیر تحقق مسئولیتهای زیستمحیطی صنعت پالایش نفت کشور و کاهش ناترازی سوخت خواهد شد. این طرح افزایش کیفیت بنزین را به دنبال دارد که همسو با سیاستهای کلان محیطزیستی کشور است. از طرفی، با افزایش ارزش افزوده نفتا، از خامفروشی جلوگیری میکند و رقابتپذیری محصولات پالایشگاه در بازارهای داخلی و منطقهای را ارتقا میدهد.
مدیر مهندسی طرحهای شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به استفاده از ظرفیتهای داخلی و تکیه بر توان مهندسان ایرانی در احداث این پروژه اظهار داشت: یکی از افتخارات ما در این پروژه، اتکا به توان متخصصان داخلی، مهندسان شرکت و تأمینکنندگان ایرانی در مراحل طراحی و اجرای آن بوده است. بهویژه در شرایط تحریم، استفاده از ظرفیتهای داخلی نهتنها موجب صرفهجویی ارزی شده است، بلکه الگویی موفق از خودکفایی در اجرای طرحهای پیچیده پالایشگاهی را به نمایش گذاشت.
وی تصریح کرد: ما به دنبال اجرای فازهای تکمیلی طرحهای زیستمحیطی هستیم. ارتقاء کیفیت دیگر فرآوردهها، کاهش فلرینگ، بازیافت پسماندهای صنعتی و توسعه واحدهای تصفیه، از جمله برنامههایی هستند که در دستور کار قرار دارند. باور داریم توسعه پایدار، تنها در سایه توجه همزمان به تولید، محیط زیست و فناوری تحققپذیر است.
این مقام مسئول در پایان خاطر نشان ساخت: تسهیل فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا، هماهنگی بیشتر با نهادهای مرتبط، و ثبات در قوانین ارزی میتواند باعث شتاب در روند اجرای پروژه گردد، که خوشبختانه شرکت ملی پالایش و پخش بهصورت جدی در حال پیگیری این موارد است.
برچسب ها : پالایشگاه نفت تهران اقتصاد سرامد نفت تهران
اخبار روز
-
نقشه راه ترانزیتی منطقه اکو در تهران ترسیم میشود
-
دستورالعمل عملیات راهنمایان با کمک کارشناسی راهنمایان دریایی بازنگری میشود
-
راه اندازی آزمایشی سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر چابهار
-
سکوی صیادی و تفریحی در نوار ساحلی مازندران ساخته می شود
-
مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی
-
تخلیه و بارگیری بیش از ۲۸ هزار TEU کانتینر یخچالی در بنادر غرب هرمزگان
-
برگزاری مانور مدیریت شرایط اضطراری در بنادر غرب هرمزگان/ تمرین افزایش آمادگی عملیاتی و ارزیابی دستورالعملهای واکنش سریع
-
شفافیت، ارمغان پیادهسازی سامانههای عملیاتی است
-
نگاه حکمرانی شرکتی در تعیین تکلیف کالاها
-
هدفگذاری حمل ۵۴ میلیون تن بار با شبکه ریلی ایران تا پایان امسال
-
پایان موفقیتآمیز عملیات رفت حج تمتع ۱۴۰۴
-
ساعات مثبت بورس در هفته دوم خرداد
-
کاهش شدید زمان حمل کالا با توسعه مسیر ریلی چین – ایران – اروپا
-
هند میزبان دو اجلاس یاتا
-
حضور گروه ادمیرال در بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو تهران
-
اردبیل، استانی مستعد برای سرمایهگذاری در صنعت آبزیپروری است
-
ادامه اجرای پروژه توسعه و ارتقای زنجیره ارزش ماهی گیدر در چابهار
-
کسب رتبه برتر حفاظت از منابع آبزیان توسط استان بوشهر
-
فصلی نوین در همکاریهای ریلی میان ایران و تاجیکستان
-
توقف ۵ ساعته پروازهای فرودگاه مهرآباد در چهاردهم خرداد