تاریخ انتشار:1404/3/12
        
        
        صادق:
دیجیتالسازی اسناد تمام شقوق حملونقل الزامی است
اقتصادسرآمد- وزیر راه و شهرسازی گفت: دیجیتالسازی و یکپارچهسازی اسناد حملونقل، بهویژه در حوزه جادهای، موجب تسهیل ترانزیت، کاهش زمان حملونقل و ارتقای مبادلات تجاری خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، امروز (دوشنبه، ۱۲ خرداد) در حاشیه سیزدهمین نشست وزرای حملونقل کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو)، اظهار کرد: امروز سیزدهمین اجلاس وزرای حملونقل عضو اکو در تهران برگزار و بیانیه «تهران» نیز صادر شد.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محورهای اصلی نشست، افزود: مهمترین موضوعات مطرحشده، اعلام آمادگی کشورها در تمام حوزههای حملونقل شامل ریلی، جادهای، بندری، دریایی و هوایی بود. بر حملونقل بندری تأکید بیشتری شد، زیرا کشورهای دارای مرز دریایی اعلام آمادگی کردند تا سایتهای لجستیکی برای کشورهای محصور در خشکی پیشنهاد دهند.
 
وی ادامه داد: از دیگر محورهای مهم، موضوع دیجیتالسازی و یکپارچهسازی اسناد حملونقل، بهویژه در حوزه جادهای بود. این اقدام، نقش مؤثری در تسهیل حملونقل، کاهش زمان ترانزیت و افزایش سرعت مبادلات تجاری دارد.
 
صادق گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید، توسعه کریدورهای چندوجهی در کشورهای عضو اکو بود؛ کریدورهایی که حملونقل ریلی، جادهای و دریایی را به یکدیگر پیوند میزنند و اقدامات مشترک دوجانبه و چندجانبه در این زمینه صورت گرفته است.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابعاد مالی و سرمایهگذاری، افزود: پشتیبانی مالی، اعتباری و سرمایهگذاری برای پروژههای کلان حملونقلی نیز از جمله موضوعات مورد توجه بود. رئیس بانک توسعه و تجارت اکو، پیشنهادهایی برای تأمین مالی این پروژهها در حوزه زیرساخت و ناوگان ارائه داد.
 
وی اظهار کرد: تقویت حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه از سوی فعالان اقتصادی کشورهای عضو، نقش مهمی در پیشبرد این پروژهها خواهد داشت. هدف ما این است که بیانیه اجلاس، که با توافق کامل هیئتها و بدون هیچ نقطهنظر اضافی تصویب شد، بهصورت کامل عملیاتی شود.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز علاوه بر بیانیه، یک اقدام عملیاتی مهم نیز انجام شد. حرکت نمادین قطار ترانزیتی اکو از ترکیه به بندر خشک آپرین در ایران و سپس ترکمنستان و آسیای مرکزی، نمادی از اجرایی شدن پروژههای مشترک بود.
 
وی با اشاره به دیجیتالسازی اسناد و همکاری با نهادهای بینالمللی گفت: همکاریهایی با سازمانهایی مانند UNECE در دست اقدام است تا بسترهای لازم برای اجرای این طرح فراهم شود.
 
صادق گفت: این اقدامات، علیرغم تحریمهای ظالمانهای که علیه کشور اعمال میشود، نشان میدهد ایران همچنان در حوزه حملونقل جادهای و دیجیتالسازی اسناد پیشتاز است.
 
وی در پایان تصریح کرد: تلاشها برای اجرای اقدامات دوجانبه و چندجانبه در میان کشورهای عضو اکو ادامه دارد و هدف، ارتقای ترانزیت، تسهیل تجارت و توسعه حملونقل منطقهای است.
 
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محورهای اصلی نشست، افزود: مهمترین موضوعات مطرحشده، اعلام آمادگی کشورها در تمام حوزههای حملونقل شامل ریلی، جادهای، بندری، دریایی و هوایی بود. بر حملونقل بندری تأکید بیشتری شد، زیرا کشورهای دارای مرز دریایی اعلام آمادگی کردند تا سایتهای لجستیکی برای کشورهای محصور در خشکی پیشنهاد دهند.
وی ادامه داد: از دیگر محورهای مهم، موضوع دیجیتالسازی و یکپارچهسازی اسناد حملونقل، بهویژه در حوزه جادهای بود. این اقدام، نقش مؤثری در تسهیل حملونقل، کاهش زمان ترانزیت و افزایش سرعت مبادلات تجاری دارد.
صادق گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید، توسعه کریدورهای چندوجهی در کشورهای عضو اکو بود؛ کریدورهایی که حملونقل ریلی، جادهای و دریایی را به یکدیگر پیوند میزنند و اقدامات مشترک دوجانبه و چندجانبه در این زمینه صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابعاد مالی و سرمایهگذاری، افزود: پشتیبانی مالی، اعتباری و سرمایهگذاری برای پروژههای کلان حملونقلی نیز از جمله موضوعات مورد توجه بود. رئیس بانک توسعه و تجارت اکو، پیشنهادهایی برای تأمین مالی این پروژهها در حوزه زیرساخت و ناوگان ارائه داد.
وی اظهار کرد: تقویت حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه از سوی فعالان اقتصادی کشورهای عضو، نقش مهمی در پیشبرد این پروژهها خواهد داشت. هدف ما این است که بیانیه اجلاس، که با توافق کامل هیئتها و بدون هیچ نقطهنظر اضافی تصویب شد، بهصورت کامل عملیاتی شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز علاوه بر بیانیه، یک اقدام عملیاتی مهم نیز انجام شد. حرکت نمادین قطار ترانزیتی اکو از ترکیه به بندر خشک آپرین در ایران و سپس ترکمنستان و آسیای مرکزی، نمادی از اجرایی شدن پروژههای مشترک بود.
وی با اشاره به دیجیتالسازی اسناد و همکاری با نهادهای بینالمللی گفت: همکاریهایی با سازمانهایی مانند UNECE در دست اقدام است تا بسترهای لازم برای اجرای این طرح فراهم شود.
صادق گفت: این اقدامات، علیرغم تحریمهای ظالمانهای که علیه کشور اعمال میشود، نشان میدهد ایران همچنان در حوزه حملونقل جادهای و دیجیتالسازی اسناد پیشتاز است.
وی در پایان تصریح کرد: تلاشها برای اجرای اقدامات دوجانبه و چندجانبه در میان کشورهای عضو اکو ادامه دارد و هدف، ارتقای ترانزیت، تسهیل تجارت و توسعه حملونقل منطقهای است.
برچسب ها : وزیر راه اقتصاسرآمد سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو)
اخبار روز
        - 
                            
تشریح اهداف کلان توسعهای سازمان بنادر در سال آینده
 - 
                            
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
 - 
                            
۳۰ درصد قیر تولیدی کشور در میان دستگاههای اجرایی توزیع میشود
 - 
                            
اخذ صلاحیت حرفهای تولیدکنندگان آسفالت الزامی شد
 - 
                            
واریز بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال به حساب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان در مهرماه
 - 
                            
بهرهبرداری از دو پروژه با حضور قائممقام مدیرعامل راهآهن
 - 
                            
تقویت کریدور شمال- جنوب؛ اولویت راهآهن ایران در تعاملات با هند
 - 
                            
از تبادل تجربیات فنی، تا سرمایهگذاری مشترک
 - 
                            
تسهیل صدور مجوزهای آبزیپروری در شرق اصفهان
 - 
                            
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
 - 
                            
نگاه راهبردی به شرق با اتصال ریلی
 - 
                            
رقابت ژئوپلیتیک برای نفوذ به بنادر شمال آفریقا
 - 
                            
تمدید خشکسالی در تمام ایران
 - 
                            
چشمانداز توافق «ترامپ» و «شیجیپینگ» بر کشتیرانی جهانی
 - 
                            
«بندر انزلی» میزبان اجلاس استانداران خزر
 - 
                            
چالشهای استفاده از دانش بومی برای بازارهای دریایی
 - 
                            
توسعه همکاریهای فرهنگی، گردشگری ایران و ترکمنستان
 - 
                            
پرداخت تعهدات تأمین اجتماعی با نقد شدن اوراق دولت سرعت میگیرد
 - 
                            
543 میلیون قلم کالای احتکاری کشف شد
 - 
                            
چرا بازنگری در سیاستهای منابع آب ضروری است
 
