تاریخ انتشار:1404/11/4
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری خبر داد:
ترانزیت جاده ای به ۱۲ میلیون تن رسید
اقتصادسرآمد-مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از ثبت ترانزیت ۱۲ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۹۳ تُن کالا در جاده های کشور طی ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: گسترش تعاملات تجاری با کشورهای منطقه در دستور کار است.
اقتصادسرآمد، جواد هدایتی با بیان اینکه ترانزیت جادهای کالا از مرزهای زمینی کشورمان از ثبات برخوردار بوده است، اظهار داشت: آمار ترانزیت ۹ ماهه تفاوت چندانی با مدت مشابه پارسال ندارد در حالی که انتظار می رفت با توجه به مشکلات پیش آمده بویژه شرایط پس از جنگ ۱۲ روزه، کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی در این حوزه ثبت شود.
این مقام مسئول سازمان راهداری یادآور شد: جنگ ۱۲ روزه تحمیلی رژیم صهیونی علیه کشورمان، وقوع آتشسوزی در بندر شهید رجایی، سقوط قیمت جهانی نفت، اعتراضات صنفی رانندگان از جمله مشکلاتی بود که برخی انتظار داشتند کمر ترانزیت کشورمان را بشکند، اما در عمل چنین نشد و حتی شاهد رشد ترانزیت در برخی مسیرها بودیم.
وی افزود: در ۹ ماهه امسال ترانزیت کالاهای نفتی از کشورمان کاهش داشته و به نصف رسیده است، اما ترانزیت کالاهای غیرنفتی روند افزایشی داشت و این روند به قوت خود باقی است.
هدایتی گفت: بخشی از این اتفاق به راهاندازی «ستاد ملی گذر» (ترانزیت) و نگاهی که کشور و شخص رئیس جمهور در تسهیل و ساده سازی ترانزیت دارد، بازمیگردد.
اوایل دیماه امسال ستاد ملی گذر مرز به مرز (ترانزیت)، سند «برنامه ملی گذر (ترانزیت)» را بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تصویب و به دستگاههای عضو این ستاد ابلاغ کرد که بر اساس آن مقرر شده این سند بهعنوان نقشه راه جامع کشور در حوزه ترانزیت کالا، اهداف، راهبردها و الزامات توسعه را مشخص کرده و جایگاه ایران را در زنجیرههای ارزش منطقهای و فرامنطقهای تقویت کند.
تقویت زیرساخت های جاده ای
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری تصریحکرد: تقویت زیرساختهای جادهای و گسترش سطح تعاملات تجاری ایران با منطقه بهویژه کشورهایی که در مرزهای مشترک با ایران قرار دارند، زمینه را برای توسعه صادرات و ترانزیت انواع کالا از قلمرو کشورمان به سایر کشورهای منطقه و توسعه بازارهای تجاری فراهم کرده است.
وی اضافهکرد: بهتازگی وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرد که از ابتدای ماه مارس سال میلادی جاری (اوایل اسفند)، این کشور و جمهوری اسلامی ایران نظام روادید (ویزا) را برای رانندگان حمل و نقل بینالمللی یکدیگر لغو خواهند کرد؛ این موضوع و کاهش هزینههای تشریفاتی و اسنادی، به افزایش ظرفیت رقابتپذیری مسیر ایران کمک خواهد کرد.
از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و با برقراری ۵۶۱ هزار و ۵۸۲ سفر ناوگان حملونقل بینالمللی، ترانزیت کالا از مرزهای کشورمان انجام شده است.
در همین مدت، بیش از ۱۰ میلیون و ۱۰ هزار کالا با انجام نزدیک به ۴۱۹ هزار سفر ناوگان ناوگان حملونقل کالا از کشور صادر و افزون بر یک میلیون و ۹۱۳ هزار تُن کالا نیز با انجام بیش از ۸۷ هزار سفر ناوگان فعال در این حوزه وارد کشور شده است.
این مقام مسئول سازمان راهداری یادآور شد: جنگ ۱۲ روزه تحمیلی رژیم صهیونی علیه کشورمان، وقوع آتشسوزی در بندر شهید رجایی، سقوط قیمت جهانی نفت، اعتراضات صنفی رانندگان از جمله مشکلاتی بود که برخی انتظار داشتند کمر ترانزیت کشورمان را بشکند، اما در عمل چنین نشد و حتی شاهد رشد ترانزیت در برخی مسیرها بودیم.
وی افزود: در ۹ ماهه امسال ترانزیت کالاهای نفتی از کشورمان کاهش داشته و به نصف رسیده است، اما ترانزیت کالاهای غیرنفتی روند افزایشی داشت و این روند به قوت خود باقی است.
هدایتی گفت: بخشی از این اتفاق به راهاندازی «ستاد ملی گذر» (ترانزیت) و نگاهی که کشور و شخص رئیس جمهور در تسهیل و ساده سازی ترانزیت دارد، بازمیگردد.
اوایل دیماه امسال ستاد ملی گذر مرز به مرز (ترانزیت)، سند «برنامه ملی گذر (ترانزیت)» را بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تصویب و به دستگاههای عضو این ستاد ابلاغ کرد که بر اساس آن مقرر شده این سند بهعنوان نقشه راه جامع کشور در حوزه ترانزیت کالا، اهداف، راهبردها و الزامات توسعه را مشخص کرده و جایگاه ایران را در زنجیرههای ارزش منطقهای و فرامنطقهای تقویت کند.
تقویت زیرساخت های جاده ای
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری تصریحکرد: تقویت زیرساختهای جادهای و گسترش سطح تعاملات تجاری ایران با منطقه بهویژه کشورهایی که در مرزهای مشترک با ایران قرار دارند، زمینه را برای توسعه صادرات و ترانزیت انواع کالا از قلمرو کشورمان به سایر کشورهای منطقه و توسعه بازارهای تجاری فراهم کرده است.
وی اضافهکرد: بهتازگی وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرد که از ابتدای ماه مارس سال میلادی جاری (اوایل اسفند)، این کشور و جمهوری اسلامی ایران نظام روادید (ویزا) را برای رانندگان حمل و نقل بینالمللی یکدیگر لغو خواهند کرد؛ این موضوع و کاهش هزینههای تشریفاتی و اسنادی، به افزایش ظرفیت رقابتپذیری مسیر ایران کمک خواهد کرد.
از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و با برقراری ۵۶۱ هزار و ۵۸۲ سفر ناوگان حملونقل بینالمللی، ترانزیت کالا از مرزهای کشورمان انجام شده است.
در همین مدت، بیش از ۱۰ میلیون و ۱۰ هزار کالا با انجام نزدیک به ۴۱۹ هزار سفر ناوگان ناوگان حملونقل کالا از کشور صادر و افزون بر یک میلیون و ۹۱۳ هزار تُن کالا نیز با انجام بیش از ۸۷ هزار سفر ناوگان فعال در این حوزه وارد کشور شده است.
برچسب ها : ترانزیت سازمان راهداری اقتصادسرآمد ترانزیت جاده ای
اخبار روز
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
برای بردن فقط بازیکنان نمیدوند؛ ما هم سهمی داریم
-
برق ۶۲ اداره تهران قطع شد
-
مانور سراسری مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق «پروژه ملی مهتاب»
-
وقتی غولهای کشتیرانی مسیرشان را عوض میکنند، باید نگران باشیم یا آماده؟
-
گزارش دست آوردهای یک سال گذشته سایپا
-
صندوق توسعه صنایع دریایی و توسعه صادرات کجای معادله اقتصاددریا هستند
-
ضرورت بازتعریف فرهنگ سرمایهگذاری در مسیر توسعه پایدار
-
حضور چشمگیر گردشگران تابستانی در سواحل خلیج گرگان
-
«شکست دولت» فراتر از شکست بازار
-
تحول در زنجیره تأمین کشور؛ نظام رتبهبندی شرکتهای لجستیکی کلید خورد
-
به زودی؛ برنامه اقدام ملی حفاظت از کوسه ماهیان و سفره ماهیان اجرایی می شود
-
برگزاری موفقیتآمیز ممیزی جامع و تلفیقی ممیزی آیمو در بندر شهید رجایی
-
تداوم روند روان ترخیص کالاهای اساسی در بندر امام(ره)
-
فرصت تازه برای فعالان اقتصادی؛ بندر خرمشهر آماده پشتیبانی از واردات ۳۶ قلم کالا
-
پهلودهی شناور ترانزیتی کالای اساسی در بندر شهید رجایی
-
تفاهمنامه همکاری مشترک میان شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و صندوق نوآوری و شکوفایی کشور
-
پل حمیری و محور فنوج-تنگه سرحه به بهره برداری رسید
-
برنامهریزی برای بهرهبرداری پروژههای اربعین پیش از آغاز سفرها
-
پذیرهنویسی صندوق سولار در بورس تهران تکمیل شد
