تاریخ انتشار:1404/11/12
سد کهیر؛ از مهار سیلاب تا تأمین پایدار آب شرب در سیستان و بلوچستان
اقتصادسرآمد- با ورود ۱۲۷ میلیون مترمکعب آب به سد کهیر طی دو توده بارشی اخیر، حجم ذخیره این سد به ۲۲۰ میلیون مترمکعب رسید و پشتوانهای مطمئن برای تأمین آب شرب و عبور از تنش آبی در استان سیستان و بلوچستان فراهم شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، به عنوان دستگاه اجرایی متولی این طرح، ضمن آبگیری و مهار سیلابهای سهمگین وروری به سد، اجرای مجموعهای از پروژههای آبرسانی را در سراسر استان با سرعت کمسابقه دنبال کرده است.
از جمله این اقدامات، احداث تصفیهخانه و آبرسانی اضطراری به ۴۰ روستای پایین دست سد کهیر، آبرسانی از سد ماشکید علیا به شهرهای مهرستان، سیب، سوران و هیدوچ و... بوده که تأمین مطمئن آب شرب و بهبود زندگی مردم منطقه را تضمین کرده است.
براساس این گزارش، در پی بارشهای مؤثر اخیر در حوضه جنوبی استان سیستان و بلوچستان حجم ذخیره سد کهیر با افزایشی معادل ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ۲۲۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان، نیاز سالانه آب شرب منطقه را بهطور کامل تأمین کرده و پشتوانهای راهبردی برای تأمین آب شرب با کیفیت و تقویت امنیت غذایی با تأمین آب کشاورزان پاییندست سد محسوب میشود.
سالهای اخیر برای استان سیستان و بلوچستان و بهویژه منطقه مکران، سالهایی پرتحول و پربازده بوده است، چراکه با توجه به عقبماندگیهای انباشته در طرحهای حیاتی استان، وزارت نیرو با بهرهگیری از ظرفیتهای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، روند اجرا و شروع بهرهبرداری پروژهها را شتاب بخشیده که این رویکرد منجر به بهبود رضایتمندی عمومی در مناطق منتفع از اجرای طرحها شده است.
لازم به ذکر است، این سد پس از سالها وقفه به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان بازوی قدرتمند برنامه ریزی، اجرایی و مهندسی وزارت نیرو در مگاپروژه های صنعت آب و برقابی واگذار شد که هماکنون به ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی و در آستانه اتمام کامل کار رسیده است.
اجرای این پروژه علاوه بر مهار سیلابهای مخرب اسفندماه ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ و حفاظت از جان و مال مردم، امکان ذخیرهسازی مطمئن و تأمین پایدار آب شرب شهرها و روستاهای منطقه را فراهم کرده است. علاوه بر اینکه در میانه راه با بازنگری مطالعات و با افزایش تراز نرمال سد و ارتقای ظرفیت ذخیرهسازی، حجم تنظیم آب به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب نسبت به قبل افزایش یافته و تخصیص جدیدی برای آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک ابلاغ شده است.
علاوه بر احداث سد کهیر، تصفیهخانه آب این سد نیز که با آخرین استانداردهای روز دنیا در حال احداث است، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ با توجه به تنش شدید آبی در روستاهای هدف که بعضا چند ساعت در هفته امکان استفاده از آب را داشتند، عملیات آبرسانی اضطراری به حدود ۴۰ روستای شهرستان کنارک از سد کهیر در کوتاهترین زمان ممکن اجرا شد. همچنان که در سایر نقاط استان نیز، پروژههای مهمی با سرعت و کیفیت کمنظیر به انجام رسیده است.
از جمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد: احداث کانال ۲۴ کیلومتری هامون صابوری در مدت چهار ماه و برقرسانی به ایستگاه پمپاژ گود ادیمی، احداث ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه و اجرای خط لوله ۲۰ کیلومتری بخش آبرسانی اضطراری از آب شیرینکن به سمت سیستان در کمتر از چهار ماه، شتاب قابل توجه در تکمیل طرح آبرسانی از سد ماشکید علیا که طی یک سال و نیم پیشرفت آن از ۲۸ درصد به بیش از ۹۲ درصد رسید و به چند شهر از جمله هیدوچ، مهرستان، سوران و سیب آبرسانی انجام شد و تصفیهخانه این طرح نیز در حال اجرا و در اوایل سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
مطابق بررسیهای صورت گرفته، طرح آبرسانی ماشکید علیا علیرغم افتتاح سد در سال ۱۳۹۲، تا سال ۱۴۰۲ و پیش از واگذاری به آب و نیرو هیچ بهرهبرداری مؤثری در بخش آب شرب نداشته است.
در پایان لازم به ذکر است، پروژههایی که طبق برنامهریزی اولیه نیازمند سالها زمان بودند، با مدیریت و تلاش شبانهروزی در مدت کوتاه به بهرهبرداری رسیدهاند و این اقدامات، رضایت مردم و تأیید مسئولان ملی را به همراه داشته است.
از جمله این اقدامات، احداث تصفیهخانه و آبرسانی اضطراری به ۴۰ روستای پایین دست سد کهیر، آبرسانی از سد ماشکید علیا به شهرهای مهرستان، سیب، سوران و هیدوچ و... بوده که تأمین مطمئن آب شرب و بهبود زندگی مردم منطقه را تضمین کرده است.
براساس این گزارش، در پی بارشهای مؤثر اخیر در حوضه جنوبی استان سیستان و بلوچستان حجم ذخیره سد کهیر با افزایشی معادل ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ۲۲۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان، نیاز سالانه آب شرب منطقه را بهطور کامل تأمین کرده و پشتوانهای راهبردی برای تأمین آب شرب با کیفیت و تقویت امنیت غذایی با تأمین آب کشاورزان پاییندست سد محسوب میشود.
سالهای اخیر برای استان سیستان و بلوچستان و بهویژه منطقه مکران، سالهایی پرتحول و پربازده بوده است، چراکه با توجه به عقبماندگیهای انباشته در طرحهای حیاتی استان، وزارت نیرو با بهرهگیری از ظرفیتهای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، روند اجرا و شروع بهرهبرداری پروژهها را شتاب بخشیده که این رویکرد منجر به بهبود رضایتمندی عمومی در مناطق منتفع از اجرای طرحها شده است.
لازم به ذکر است، این سد پس از سالها وقفه به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان بازوی قدرتمند برنامه ریزی، اجرایی و مهندسی وزارت نیرو در مگاپروژه های صنعت آب و برقابی واگذار شد که هماکنون به ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی و در آستانه اتمام کامل کار رسیده است.
اجرای این پروژه علاوه بر مهار سیلابهای مخرب اسفندماه ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ و حفاظت از جان و مال مردم، امکان ذخیرهسازی مطمئن و تأمین پایدار آب شرب شهرها و روستاهای منطقه را فراهم کرده است. علاوه بر اینکه در میانه راه با بازنگری مطالعات و با افزایش تراز نرمال سد و ارتقای ظرفیت ذخیرهسازی، حجم تنظیم آب به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب نسبت به قبل افزایش یافته و تخصیص جدیدی برای آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک ابلاغ شده است.
علاوه بر احداث سد کهیر، تصفیهخانه آب این سد نیز که با آخرین استانداردهای روز دنیا در حال احداث است، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ با توجه به تنش شدید آبی در روستاهای هدف که بعضا چند ساعت در هفته امکان استفاده از آب را داشتند، عملیات آبرسانی اضطراری به حدود ۴۰ روستای شهرستان کنارک از سد کهیر در کوتاهترین زمان ممکن اجرا شد. همچنان که در سایر نقاط استان نیز، پروژههای مهمی با سرعت و کیفیت کمنظیر به انجام رسیده است.
از جمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد: احداث کانال ۲۴ کیلومتری هامون صابوری در مدت چهار ماه و برقرسانی به ایستگاه پمپاژ گود ادیمی، احداث ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه و اجرای خط لوله ۲۰ کیلومتری بخش آبرسانی اضطراری از آب شیرینکن به سمت سیستان در کمتر از چهار ماه، شتاب قابل توجه در تکمیل طرح آبرسانی از سد ماشکید علیا که طی یک سال و نیم پیشرفت آن از ۲۸ درصد به بیش از ۹۲ درصد رسید و به چند شهر از جمله هیدوچ، مهرستان، سوران و سیب آبرسانی انجام شد و تصفیهخانه این طرح نیز در حال اجرا و در اوایل سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
مطابق بررسیهای صورت گرفته، طرح آبرسانی ماشکید علیا علیرغم افتتاح سد در سال ۱۳۹۲، تا سال ۱۴۰۲ و پیش از واگذاری به آب و نیرو هیچ بهرهبرداری مؤثری در بخش آب شرب نداشته است.
در پایان لازم به ذکر است، پروژههایی که طبق برنامهریزی اولیه نیازمند سالها زمان بودند، با مدیریت و تلاش شبانهروزی در مدت کوتاه به بهرهبرداری رسیدهاند و این اقدامات، رضایت مردم و تأیید مسئولان ملی را به همراه داشته است.
برچسب ها : سد کهیر اقتصادسرآمد مهار سیلابهای سهمگین
اخبار روز
-
تداوم خدمت در بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب همزمان با مساعدتر شدن شرایط
-
نقشآفرینی راهبردی بندر چابهار در حفظ جریان تجارت دریایی کشور
-
بازدید مدیران ارشد اقتصادی و برنامهریزی مازندران از بندر نوشهر
-
لقمان پارسی نیا سرپرست معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی
-
آمادهباش شبکه ریلی برای خدمترسانی به عزاداران
-
عمان به دنبال ایجاد هاب صنعت بانکرینگ سبز
-
«جزایر خلیج فارس» موتور بازسازی اقتصاد ایران در پساجنگ
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
برای بردن فقط بازیکنان نمیدوند؛ ما هم سهمی داریم
-
برق ۶۲ اداره تهران قطع شد
-
مانور سراسری مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق «پروژه ملی مهتاب»
-
وقتی غولهای کشتیرانی مسیرشان را عوض میکنند، باید نگران باشیم یا آماده؟
-
گزارش دست آوردهای یک سال گذشته سایپا
-
صندوق توسعه صنایع دریایی و توسعه صادرات کجای معادله اقتصاددریا هستند
-
ضرورت بازتعریف فرهنگ سرمایهگذاری در مسیر توسعه پایدار
-
حضور چشمگیر گردشگران تابستانی در سواحل خلیج گرگان
-
«شکست دولت» فراتر از شکست بازار
-
تحول در زنجیره تأمین کشور؛ نظام رتبهبندی شرکتهای لجستیکی کلید خورد
-
به زودی؛ برنامه اقدام ملی حفاظت از کوسه ماهیان و سفره ماهیان اجرایی می شود
