تاریخ انتشار:1404/11/12
پاسخ یک اقتصادان به اقتصادسرآمد:
سیاستهای ارزی بیشترین فشار اقتصادی را به مردم وارد کرد
اقتصادسرآمد- حسین بوذری ـ حذف نرخهای ارز دولتی یا نزدیک کردن آن به قیمت بازار آزاد قطعا تاثیراتی بر بازار خواهد داشت. یکی از این تغییرات در بازار، این است که حداقل موجب تشدید تورم نمیشود.
به گزارش اقتصادسرآمد، با این حال کارشناسان معتقد هستند که ارز تک نرخی مقابل دلالان و بازار بی ثبات این روزها خواهد ایستاد. وزیر اسبق اقتصاد بارها بر این امر تاکید کرده که ضرورت اجرای سیاستهای ارزی و کاهش تعداد نرخ های ارز بازار را از شرایط فعلی نجات خواهد داد.
به گفته همتی؛ دولت چهاردهم در اولویت برنامههای اقتصادی خود رفع مشکل ناترازی بانکها، تأمین کسری بودجه و کنترل تورم را مورد توجه قرار داده است.
خبرنگار «اقتصادسرآمد» در همین خصوص گفتوگویی را با علیاکبر نیکواقبال اقتصاددان و عضو سابق هیئتعلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ترتیب داده است.
دولت باید سیاستهای تکنرخی کردن ارز را پیش ببرد
نیکواقبال با تأکید بر اینکه دولت باید سیاستهای تکنرخی کردن ارز را پیش ببرد، اظهار کرد: با تکنرخی شدن ارز فساد کمتری در جامعه اتفاق خواهد افتاد و چندنرخی شدن ارز قطعاً دست دلالان را باز میکند و هرکس تلاش میکند با آشنابازی و پارتیبازی بدون تبعیت از قوانین از آن استفاده کند.
وی اضافه کرد: در کشورمان مشاهده میکنید افرادی که استحقاق دریافت ارز ترجیحی را ندارند درراستای منافع خود از آن استفاده میکنند تا به بیشترین درآمد برسند.
این اقتصاددان درباره اینکه حذف نرخهای ارز دولتی یا نزدیک کردن آن به قیمت بازار آزاد چه تأثیری بر بازار دارد و آیا موجب تشدید تورم نمیشود؟ چنین پاسخ داد: دولت باید در این زمینه سیاستهای کنترلی را به کار بگیرد و با پایین آوردن نقدینگی بانکها میتوان در این زمینه اقدامات موثری انجام داد.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: راههای متنوع و متفاوتی برای مقابله با تورم وجود دارد و اینگونه نیست که تنها مربوط به ارز باشد.عضو سابق هیئتعلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دیگر که اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد چه تبعاتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت؟ یادآور شد: برخی از واردکنندگان ممکن است از این وضعیت سوءاستفاده کرده و کالای وارداتی خود را باکیفیت بیشتر از واقعیت نشان دهند.
این اقتصاددان تشریح کرد: البته این درمورد صادرات کالاهای غیرنفتی هم صادق است، اینکه آیا این کالاها متقاضی خارجی دارد یا خیر؟ چراکه از کشوری که کالا خریداری میکنیم و در قبال آن ارز خرج میکنیم باید صادرات هم به آن کشور انجام دهیم تا متضرر نشویم.
نیکواقبال با تأکید بر اینکه تعادل واردات و صادرات بسیار مهم است، افزود: باید این تعادل حفظ شود تا بتوانیم ارز کافی برای کشور تأمین کنیم، اینکه صرفاً اقدام به واردات کرده و ارز ترجیحی خریداری و اقدام به واردات کالا کنیم به سود اقتصاد کشور نیستت.
وی در ادامه توضیح داد: درصورتی که کالاهای داخلی کفاف کشور را میدهد باید آن را صادر هم بکنیم تا ارز کافی وارد کشور شود و تنها ارز هدر ندهیم و در نتیجه صادرات در قبال واردات، کشوری که کالاهای ایرانی خریداری میکند انتظار دارد کالا به ایران هم وارد کند.
مبادلات ارزی متعادل به سود کشور است
عضو سابق هیئتعلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مبادلات ارزی متعادل به سود کشور است و تنها متضرر این مسئله نخواهیم بود، عنوان کرد: سیاستهای ارزی باید بهگونهای ساماندهی شود که مردم کمترین فشار اقتصادی را احساس کنند.
این اقتصاددان تأکید کرد: سیاستهای ارزی اینگونه نیست که بتوان با یک تیر هزار نشان زد، بلکه ارز سیاستهای مرتبط با خود را دارد، متأسفانه با تورم موجود و سوءاستفادههای مالی ارز هم تحتالشعاع قرار گرفته و اینگونه دست و بال دولت هم بسته شده است.
نیکواقبال در بخش دیگری از گفتوگو با خبرنگار روزنامه «اقتصادسرآمد» تحریم را در مسائل اقتصادی و ارزی تأثیرگذار دانست و ادامه داد: یک زمانی مبادلات جهانی داریم که داستان خاص خود را دارد و صادرات و واردات با کشورهای مختلف دنیا انجام میشود و در نتیجه سیاستهای ارزی هم به تعادل میرسد.
وی افزود: اما در مقابل مبادلات تجاری ضعیف با کشورهای اروپایی و سایر کشورها میتواند به اقتصاد یک کشور آسیب وارد کند، بنابراین باید با خرد و اندیشه مسائل اقتصادی و ارزی را ساماندهی کرد.
به گفته همتی؛ دولت چهاردهم در اولویت برنامههای اقتصادی خود رفع مشکل ناترازی بانکها، تأمین کسری بودجه و کنترل تورم را مورد توجه قرار داده است.
خبرنگار «اقتصادسرآمد» در همین خصوص گفتوگویی را با علیاکبر نیکواقبال اقتصاددان و عضو سابق هیئتعلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ترتیب داده است.
دولت باید سیاستهای تکنرخی کردن ارز را پیش ببرد
نیکواقبال با تأکید بر اینکه دولت باید سیاستهای تکنرخی کردن ارز را پیش ببرد، اظهار کرد: با تکنرخی شدن ارز فساد کمتری در جامعه اتفاق خواهد افتاد و چندنرخی شدن ارز قطعاً دست دلالان را باز میکند و هرکس تلاش میکند با آشنابازی و پارتیبازی بدون تبعیت از قوانین از آن استفاده کند.
وی اضافه کرد: در کشورمان مشاهده میکنید افرادی که استحقاق دریافت ارز ترجیحی را ندارند درراستای منافع خود از آن استفاده میکنند تا به بیشترین درآمد برسند.
این اقتصاددان درباره اینکه حذف نرخهای ارز دولتی یا نزدیک کردن آن به قیمت بازار آزاد چه تأثیری بر بازار دارد و آیا موجب تشدید تورم نمیشود؟ چنین پاسخ داد: دولت باید در این زمینه سیاستهای کنترلی را به کار بگیرد و با پایین آوردن نقدینگی بانکها میتوان در این زمینه اقدامات موثری انجام داد.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: راههای متنوع و متفاوتی برای مقابله با تورم وجود دارد و اینگونه نیست که تنها مربوط به ارز باشد.عضو سابق هیئتعلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دیگر که اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد چه تبعاتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت؟ یادآور شد: برخی از واردکنندگان ممکن است از این وضعیت سوءاستفاده کرده و کالای وارداتی خود را باکیفیت بیشتر از واقعیت نشان دهند.
این اقتصاددان تشریح کرد: البته این درمورد صادرات کالاهای غیرنفتی هم صادق است، اینکه آیا این کالاها متقاضی خارجی دارد یا خیر؟ چراکه از کشوری که کالا خریداری میکنیم و در قبال آن ارز خرج میکنیم باید صادرات هم به آن کشور انجام دهیم تا متضرر نشویم.
نیکواقبال با تأکید بر اینکه تعادل واردات و صادرات بسیار مهم است، افزود: باید این تعادل حفظ شود تا بتوانیم ارز کافی برای کشور تأمین کنیم، اینکه صرفاً اقدام به واردات کرده و ارز ترجیحی خریداری و اقدام به واردات کالا کنیم به سود اقتصاد کشور نیستت.
وی در ادامه توضیح داد: درصورتی که کالاهای داخلی کفاف کشور را میدهد باید آن را صادر هم بکنیم تا ارز کافی وارد کشور شود و تنها ارز هدر ندهیم و در نتیجه صادرات در قبال واردات، کشوری که کالاهای ایرانی خریداری میکند انتظار دارد کالا به ایران هم وارد کند.
مبادلات ارزی متعادل به سود کشور است
عضو سابق هیئتعلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مبادلات ارزی متعادل به سود کشور است و تنها متضرر این مسئله نخواهیم بود، عنوان کرد: سیاستهای ارزی باید بهگونهای ساماندهی شود که مردم کمترین فشار اقتصادی را احساس کنند.
این اقتصاددان تأکید کرد: سیاستهای ارزی اینگونه نیست که بتوان با یک تیر هزار نشان زد، بلکه ارز سیاستهای مرتبط با خود را دارد، متأسفانه با تورم موجود و سوءاستفادههای مالی ارز هم تحتالشعاع قرار گرفته و اینگونه دست و بال دولت هم بسته شده است.
نیکواقبال در بخش دیگری از گفتوگو با خبرنگار روزنامه «اقتصادسرآمد» تحریم را در مسائل اقتصادی و ارزی تأثیرگذار دانست و ادامه داد: یک زمانی مبادلات جهانی داریم که داستان خاص خود را دارد و صادرات و واردات با کشورهای مختلف دنیا انجام میشود و در نتیجه سیاستهای ارزی هم به تعادل میرسد.
وی افزود: اما در مقابل مبادلات تجاری ضعیف با کشورهای اروپایی و سایر کشورها میتواند به اقتصاد یک کشور آسیب وارد کند، بنابراین باید با خرد و اندیشه مسائل اقتصادی و ارزی را ساماندهی کرد.
برچسب ها : بازار آزاد اقتصادسرآمد فشار اقتصادی
اخبار روز
-
تداوم خدمت در بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب همزمان با مساعدتر شدن شرایط
-
نقشآفرینی راهبردی بندر چابهار در حفظ جریان تجارت دریایی کشور
-
بازدید مدیران ارشد اقتصادی و برنامهریزی مازندران از بندر نوشهر
-
لقمان پارسی نیا سرپرست معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی
-
آمادهباش شبکه ریلی برای خدمترسانی به عزاداران
-
عمان به دنبال ایجاد هاب صنعت بانکرینگ سبز
-
«جزایر خلیج فارس» موتور بازسازی اقتصاد ایران در پساجنگ
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
برای بردن فقط بازیکنان نمیدوند؛ ما هم سهمی داریم
-
برق ۶۲ اداره تهران قطع شد
-
مانور سراسری مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق «پروژه ملی مهتاب»
-
وقتی غولهای کشتیرانی مسیرشان را عوض میکنند، باید نگران باشیم یا آماده؟
-
گزارش دست آوردهای یک سال گذشته سایپا
-
صندوق توسعه صنایع دریایی و توسعه صادرات کجای معادله اقتصاددریا هستند
-
ضرورت بازتعریف فرهنگ سرمایهگذاری در مسیر توسعه پایدار
-
حضور چشمگیر گردشگران تابستانی در سواحل خلیج گرگان
-
«شکست دولت» فراتر از شکست بازار
-
تحول در زنجیره تأمین کشور؛ نظام رتبهبندی شرکتهای لجستیکی کلید خورد
-
به زودی؛ برنامه اقدام ملی حفاظت از کوسه ماهیان و سفره ماهیان اجرایی می شود
