تاریخ انتشار:1399/10/6
ایمن سازی خطوط لوله در مسیرهای منتهی به تهران

ایمن سازی خطوط لوله در مسیرهای منتهی به تهران

بخش هایی از دو خط لوله مهم در مسیرهای منتهی به شهر تهران ایمن سازی شد.


به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران محمد زارعی مهندس ناظر واحد تأسیسات و ساختمان با اعلام این خبر گفت: این عملیات شامل ایمن سازی مسیر خطوط لوله 16 و 22 اینچ ری – شاهرود و ری – ساری و نیز خط 30 اینچ نکا – ری است که در مجاورت رودخانه جنت آباد و محدودۀ عبدل آباد قرار دارد.
وی با اشاره به عبور خط لوله ای که در مجاورت رودخانه قرار دارد افزود: به دلیل دبی بالای این گذرگاهِ آبی، احتمال شکستن و خم شدن لوله وجود دارد که همکاران تلاشگر این مجموعه با هدف پیشگیری از خطرات احتمالی ، نسبت به ایمن سازی آن، همت گماشتند .
وی با اشاره به اینکه هر ساله به دلیل سیلاب های فصلی ، لولۀ زیرگذر و روگذر در حواشی رودها در معرض تهدید قرار می گیرند تأکید کرد : در سال گذشته به علت سیلابهای متعدد و حجیم ، میزان خسارتها بیشتر بود که بر همین اساس اقدامات ایمن سازی از سوی واحدهای تعمیرات خط ، ترابری ، ساختمان و تعمیرات عمومی منطقه بیش از گذشته افزایش یافت .
زارعی در خصوص نحوه انجام این عملیاتِ شش ماهه که با مبلغی معادل 3 میلیارد و پانصد و شصت و هشت میلیون ریال انجام گرفت گفت : طول سدهای سنگی اجرا شده در رودخانه جنت آباد 45 متر و در دو نقطۀ محدودۀ عبدل آباد در حدود 25 متر است و احجام کار شامل 1200 متر مکعب خاکبرداری و 650 متر مکعب عملیات بنائی با سنگ ، 3 هزار کیلو گرم آرماتور بندی و 35 متر مکعب بتن ریزی است .
وی صعوبت کار به علت مشکلات دسترسی به محل پروژه بالأخص بر روی سد جنت آباد را از موانع موجود در روند فعالیت برشمرد و احداث ایمن و پایدار و با کیفیت اجرای بالا و استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد را از مشخصه های کیفی این پروژه نامید که موجب طول عمر و استحکام سازه ها می شود که بر همین اساس ضمن رعایت و به کارگیری نکات ایمنی، تمهیدات خاصی برای اجرای درست و حساب شده اتخاذ شد تا با موفقیت به مرحلۀ اجرا در آید .
وی افزود: منطقه تهران تا کنون گامهای موثری در جهت حفظ محیط زیست برداشته و ایمن سازی لوله ها و جلوگیری از نشتی ها از این جهت حائز اهمیت است که در صورت وجود نشتی ، آبهای زیرزمینی آبستن خطراتی همچون آلودگی شده و موجب آسیب رسانی به محیط زیست می شود .
زارعی خاطرنشان ساخت : این طرح با هدف پایداری خطوط و بهره برداری مناسب و انتقال سریع و ایمن فرآورده ها نفتی و جلوگیری از آسیب های زیست محیطی و هدر رفت انرژی به عنوان سرمایه ملی انجام می شود و بر اساس یک برنامه زمان بندی سالیانه و بنا به ضرورت و بررسی خطوط بعنوان شریان حیاتی در چرخه انتقال نفت در منطقه به اجرا در آمده است و امید است با اتخاذ اقدامات اینچنینی و پایش مداوم خطوط ، هیچ ریسکی، مجاوران محیط زیست و دارایی های سازمان را تهدید نکند.
به گزارش اقتصاد سرآمد خطوط 16 و 22 اینچ در کیلومتر 54 جنت آباد و کیلومتر 43 و 44 عبدل آباد و خط 32 اینچ نکاء – ری در کیلومتر 230 جنت آباد و 220 و 219 عبدل آباد نقاطی است که این عملیات ایمن سازی در آنها انجام می گیرد .
 

برچسب ها : خطوط لوله ایمن سازی

اخبار روز
ضمیمه