تاریخ انتشار:1399/11/13
کودتا در میانمار؛ ارتش قدرت را به دست گرفت

کودتا در میانمار؛ ارتش قدرت را به دست گرفت

اقتصادسرآمد -«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای از ارتش میانمار خواست تا مقام‌های دولتی را که اوایل صبح امروز بازداشت کرده، آزاد کند.

به گزارش اقتصادسرآمد،ارتش میانمار با اعلام حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد که قدرت برای مدت یک سال به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش میانمار منتقل شده است.

ارتش میانمار برگزار‌کنندگان انتخابات پارلمانی آبان ماه را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده و خواستار به تعویق افتادن افتتاح دور جدید پارلمان میانمار شده بود که قرار بود امروز صورت گیرد.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شده بود.

در حالیکه اغلب شبکه‌های تلویزیونی میانمار به دنبال شایعاتی در خصوص وقوع یک کودتای نظامی همگی قطع شد، شبکه تلویزیونی «میاودی» ارتش این کشور ساعاتی پیش اعلام کرد که ارتش مطابق با قانون اساسی اعلام وضعیت اضطراری می‌کند تا به موجب آن اختیارات گسترده‌ای را برای انجام اقداماتی داشته باشد.

پیش از آنکه ارتش میانمار اعلام کند که قدرت را برای مدت یک سال به دست گرفته است، آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های ارشد حزب اتحادیه ملی دموکراسی از جمله «وین مینت» رئیس‌جمهور میانمار و چند تن از وزرای ایالتی را بازداشت کرده بودند.

در پی وقوع کودتای نظامی در میانمار، مردم از ترس در مقابل عابر بانک‌ها تجمع کرده تا پول‌های خود را از بانک خارج کنند.

در همین حال انجمن بانکداران میانمار اعلام کرد که به واسطه وضعیت فعلی در این کشور، بانک‌های این کشور آسیایی به طور موقت تعطیل خواهد بود و با این تفاسیر تنها شماری از عابر بانک‌ها در حال حاضر فعال هستند و باقی به حالت تعلیق درآمده است.
آنگ سان سوچی کیست؟
آنگ سان سوچی که ۷۵ سال سن دارد، دختر ژنرال آنگ سان، قهرمان استقلال میانمار است که در سال ۱۹۴۸ هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد.

خانم سوچی در آن زمان تنها ۲ سال سن داشت.

خانم سوچی به خاطر مخالفت با حکومت نظامیان در این کشور در فاصله سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۰ در مجموع به مدت ۱۵ سال در زندان و حصر خانگی بود.

او در سال ۱۹۹۱ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری خانم سوچی در سال ۲۰۱۵ در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شد.

طبق قانون اساسی میانمار، آنگ سان سوچی به خاطر داشتن فرزندانی که شهروند کشور دیگری هستند، از ریاست جمهوری منع شده است ولی او به طور بالقوه رهبر این کشور در نظر گرفته می شود.

در سال های اخیر، رویکرد آنگ سان سوچی به سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا، انتقادهای بین المللی را علیه او به همراه داشته است.

با این حال، او از محبوبیت بالایی نزد اکثریت بودایی میانمار برخوردار است.
 

برچسب ها : کودتا در میانمار آنگ سان سوچی اقتصادسرآمد

اخبار روز
ضمیمه