تاریخ انتشار:1399/12/26
راه اندازی امضاء الکترونیکی بر بستر سیم‌کارت‌های رایتل

مدیرعامل شرکت اطلاع رسان رایتل خبر داد:

راه اندازی امضاء الکترونیکی بر بستر سیم‌کارت‌های رایتل

اقتصادسرآمد - نخستین بار در کشور سرویس امضاء الکترونیکی همراه با نام تجاری «پاراف» بر بستر سیم‌کارت‌های رایتل راه ‌اندازی شد.

به گزارش اقتصادسرآمد ، دکتر محمد محسن صدر، مدیر عامل شرکت اطلاع رسان رایتل با بیان این خبر افزود: با بهره مندی از این سرویس شاخص اطمینان از امنیت تعاملات الکترونیکی شهروندان با نهادهای مختلف از جمله بانک‌ها، اصناف و نهادهای حاکمیتی و دولتی ایجاد خواهد شد.
صدر افزود: با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و جایگاه آن در کشور و همچنین تبدیل عملیات و نمادهای فیزیکی به دیجیتالی، تبادل اطلاعات بصورت محرمانه، به همراه احراز هویت مبادله کنندگان و انکارناپذیری اطلاعات مبادله شده به امری ضروری و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. بر همین اساس ارایه سرویس امضاء همراه رایتل خدمت و راهکار نوینی است که با هدف صحه‌گذاری اسناد الکترونیکی راه‌اندازی شده‌است.
وی با بیان این که صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه رفت و آمد و در دسترس‌پذیری دائمی، امنیت و رفع مشکلات موجود در فرایندهای پیشین تعاملات الکترونیکی از جمله اهداف راه اندازی این سرویس است، افزود: سرویس امضاء همراه با برند «پاراف» که در راستای توسعه دولت الکترونیک و با همکاری شرکت های دانش بنیان همچون اعتماد هوشمند آینده و بر بستر خدمات ارتباطی سیم‌کارت‌های رایتل عرضه شده ، امضای دیجیتال را جایگزین امضای انکار ناپذیر و بازرسی پذیر امضای دستی، بر اساس پردازش امن می کند.
صدر درباره چگونگی استفاده از این سیستم توضیح داد : سازمان‌هایی که امکان استفاده از کاربردهای سامانه MSSP را دارند، از این سرویس بهره‌مند خواهند شد و مالک امضاء از طریق یک سرویس موبایلی امکان امضای هر نوع سندی را خواهد داشت و سه موضوع مهم انکار ناپذیری، بازرسی پذیری آنلاین و اعتبار نزد مراجع قضایی و حاکمیتی که پیش از این به عنوان دغدغه‌ سازمان‌ها و شخص صاحب امضا مطرح بود، از بین خواهد رفت. همچنین سند متناظر هر تراکنش امضا در بایگانی سرویس قابل بازیابی و بررسی است.
بنا به گفته صدر با استفاده از سیم‌کارت‌های پشتیبانی کننده از الگوریتم‌های رمز نگاری؛ امکان شناسایی و احراز هویت افراد را در کاربردهای الکترونیکی حضوری و غیرحضوری فراهم می‌کند.
گفتنی‌‌ست، پیش از این راه حل امضای دیجیتال بر روی Token (توکن‌ها) انجام می‌شد و اکنون با راه‌اندازی سامانه معاملاتی الکترونیکی این بستر روی سیم‌کارت و با هدف حفظ امنیت اطلاعات شهروندان، ارایه می‌شود. با توجه به عدم نیاز به حمل توکن یا کارت هوشمند، سرویس امضای دیجیتال در کشور مبتنی بر Mobile Service سرعت خواهد گرفت و بهره گیری از این تکنولوژی امکان تعاملات هوشمند و سهل با ضریب امنیتی بالا با نهادهای مختلف از جمله بانک‌ها، فروشندگان و نهادهای دولتی را فراهم خواهد کرد.

برچسب ها : رایتل طرح پاراف اولین بار در ایران

اخبار روز
ضمیمه