تاریخ انتشار:1400/1/3
ضرورت مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در بخش صنعت

یادداشتی از مهدیه ضیائیان، دکترای اقتصادی

ضرورت مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در بخش صنعت

اقتصادسرآمد - وضعیت نامطلوب نظام تولید و محیط نامساعد کسب‌وکار، موجب کاهش انگیزه برای ورود سرمایه به بخش تولید (اعم از صنعت، معدن و کشاورزی) شده و بازارهای مربوط به سوداگری، واسطه‌گری و سرمایه‌گذاری در طلا و ارز با هجوم نقدینگی مواجه می‌شوند.

 مهدیه ضیائیان - اقتصادسرآمد - سرمایه‌گذاری نامطلوب در بخش تولید از یک‌سو برآمده از سیاست‌های نادرست در سطح  اقتصاد کلان (نرخ ارز، نرخ سود، کنترل تورم، کسری بودجه و...) می‌باشد و از سوی دیگر برآمده از نبود الگو و سیاست درست صنعتی و تولیدی است.

در این جا به طور خلاصه راه های مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در بخش صنعت مطرح می شود: یکی از راهکارهای پشتیبانی از تولید در بخش صنعت توجه به تکنولوژی است . نوسازی تکنولوژی باید در اولویت قرار بگیرد نوسازی تکنولوژی تولید و عمده فرآیندهای مرتبط با جهش تولید، نیازمند تزریق منابع مالی است.

یکی دیگر از توجهات باید به بخش بنگاههای تولیدی و صنایع خرد باشد و از واردات هرگونه کالاهای مشابه به شدت ممانعت به عمل آید و عرضه این کالاها در بنگاههای خرد دنبال شود. نبود تنوع در سبد فلزات تولیدی از موانع پیش روی تولید و توسعه صنعتی محسوب می شود که تولید فلزات مختلف و کاهش واردات در این زمینه کمک کننده می باشد.

حذف بروکراسی اداری و حذف قوانین و مقررات زاید در بخش صنعت یکی دیگر از راهکارهای پشتیبانی از تولید در این بخش محسوب می شود .

تغییر اساسی ساختارها در بخش صنعت سبب نفوذ صنعتگران به سمت صنایع جدید در کشور خواهد شد که خود موجب تحقق پشتیبانی از تولید و توسعه صنعت می شود .

بنابراین از پارامترهای مؤثر در حوزه صنعت که منجر به اعتماد اجتماعی جهت سرمایه‌گذاری در تولید  می‌گردد، بدون شک ایجاد امنیت لازم در همه ابعاد و حوزه‌ها است. تامین امنیت سرمایه‌گذاری به‌طور کامل برای ایجاد بستر پشتیبانی از  تولید و مانع زدایی در بخش صنعت نیازمند شرایطی شفاف و قابل پیش‌بینی است.
دکترای اقتصادی و پژوهشگر

برچسب ها : ضیاییان دکترای اقتصادی مانع زدایی و پشتیبانی از تولید پشتیبانی از تولید

اخبار روز
ضمیمه