تاریخ انتشار:1400/11/5
ایران و هند‌ سومین مسیر کشتیرانی به چابهار را راه‌اندازی کردند

ایران و هند‌ سومین مسیر کشتیرانی به چابهار را راه‌اندازی کردند

اقتصاد سرامد - ایران و هند، یک مسیر جدید کشتیرانی میان چابهار و بنادر «ناواشوا» و «کاندلا» به منظور انتقال کالا به افغانستان و کشورهای آسیای میانه ایجاد کرده‌اند.جلیل اسلامی، معاون‌ سازمان بنادر و دریانوردی ایران (PMO) گفت نخستین محموله کانتینری از این مسیر در شانزدهم فوریه وارد بندر شهید بهشتی ایران خواهد شد.

به گزارش اقتصاد سرآمد، ایران و هند، یک مسیر جدید کشتیرانی میان چابهار و بنادر «ناواشوا» و «کاندلا» به منظور انتقال کالا به افغانستان و کشورهای آسیای میانه ایجاد کرده‌اند.

 یک مسیر مستقیم کشتیرانی کانتینری میان بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و دو بندر در غرب هند، بنادر «ناواشوا» و «کاندلا» ایجاد شده است.

جلیل اسلامی، معاون‌ سازمان بنادر و دریانوردی ایران (PMO) گفت نخستین محموله کانتینری از این مسیر در شانزدهم فوریه وارد بندر شهید بهشتی ایران خواهد شد.

خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL)، حمل و نقل کانتینری میان دو کشور از طریق این مسیر را میان 10 تا 15 روز انجام می‌دهد.

سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای حمایت از بازرگانانی که از این خطوط استفاده می‌کنند، مشوق‌های تعرفه‌ای لازم و تسهیلات بر عوارض و هزینه های حمل و نقل ارائه خواهد داد.

هند قبلا خطوط کشتیرانی دیگری میان چابهار و بنادر هندی بمبئی و موندرا در سال 2017 ایجاد کرده بود. در ژانویه 2019، دومین مسیر کشتیرانی مستقیم افتتاح شد.

این مسیر از بمبئی، موندرا، کاندلا، چابهار گذر کرده و در نهایت به بندرعباس در جنوب ایران می‌رسد. هند از این مسیرهای کشتیرانی برای انتقال کالا به افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای میانه استفاده می‌کند.

هند از طریق بندر چابهار می‌تواند پاکستان را دور بزند و کالا به افغانستان و آسیای میانه ارسال کند و افغانستان نیز می‌تواند از طریق دریا به هند متصل شود.

ایران پروژه‌ای برای نصب و راه‌اندازی تجهیزات مدرن بارگیری و تخلیه بار از جمله جرثقیل‌های بندری متحرک در بندر شهید بهشتی در چابهار به هند داده است.

نخستین نشست سه جانبه ایران- هند- ازبکستان در ماه گذشته برای توسعه مسیرهای ارتباطی با کشورهای آسیای میانه برگزار شد.

 

برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر چابهار

اخبار روز
ضمیمه